Hello demand generation, bye bye lead generation?

Als B2B-merk is het belangrijker dan ooit om te investeren in brand awareness om al heel vroeg op de radar te komen van potentiële klanten. En om hen bovendien zo lang mogelijk mee te laten opschuiven in jouw sales funnel. Hoe inspireer je jouw potentiële doelpubliek maximaal? Door op een creatieve manier vraag te creëren naar jouw merk of product. Enter: demand generation. Aan het woord: onze account manager Joren!

Wat is demand generation?

Waarom zou een potentiële klant voor jouw product kiezen en niet voor dat van een concurrerend merk? Veel bedrijven en marketeers richten vandaag hun pijlen nog massaal op lead generation. Daarbij verliezen ze vaak een heel belangrijke doelgroep hogerop in de funnel uit het oog.

Hier komt demand generation in the picture. Bij deze vorm van content marketing staan volgende 5 principes centraal:

  • Creëer een behoefte bij de potentiële klant naar wat jij als bedrijf te bieden hebt
  • Doe dit door onvoorwaardelijk (“no strings attached”) waardevolle content op maat te delen
  • Pas jouw content aan de platformen aan waar zij het meest en het liefst aanwezig zijn, online maar ook offline.
  • Ent jouw content op het stadium waarin de potentiële klant zich bevindt in het beslissingstraject
  • Op deze manier bouw je vertrouwen en autoriteit op lange termijn op met je klant.

En dit alles terwijl je trouw blijft aan je eigen waarden, want niets is vandaag zo belangrijk als authenticiteit en geloofwaardigheid, zeker wanneer het op demand generation aankomt.

Demand generation -> demand capturing

Wil dat zeggen dat lead generation heeft afgedaan? Verre van. Maar wil je kwalitatieve consumenten op lange termijn aan je binden, dan zet je best in op een TOFU contentaanbod. Speel jouw sterkste contentkaarten uit en match jouw productaanbod zo sterk mogelijk aan de noden van je klant. Om zo het pad te vereffenen naar een langdurige klantenrelatie.

Identificeer welke mogelijke problemen jij kan oplossen voor jouw potentiële klanten. Door content uit te werken over hoe jouw product, toepassing of dienst deze specifieke problemen kan oplossen, creëer je vraag naar jouw bedrijf en breng je die boodschap op maat over. Op deze manier ben je dus helemaal bezig met demand creation.

Demand capturing is dan weer cruciaal om te bepalen waar die content het meest doeltreffend is en wie dus de perfecte lead is op dat ene moment. En om de persoon achter die lead uiteindelijk ook te capteren aan de hand van de meest geschikte converterende boodschap.

Social media in pole position

Dé plaats om jouw demand gen-vizier op te richten? Social mediaplatformen zoals Facebook, LinkedIn, noem maar op. Want het is daar dat potentiële klanten massaal (commerciële) content oppikken en lezen.

Zo kan het bijvoorbeeld een goed idee zijn om (een deel van) je blog rechtstreeks op LinkedIn te posten in plaats van een link naar de blog op jouw eigen website te delen. Of om bepaalde producten of referenties vanop je website uitgebreid voor te stellen via verschillende posts op Facebook of LinkedIn.

Bovendien doen de social mediaplatformen er meer dan ooit alles aan om zoveel mogelijk gebruikers bij hen te houden. Mensen laten doorklikken naar jouw (externe) website wordt almaar strenger afgestraft. De shift van de klassieke link advertenties naar lead forms geïntegreerd in het social platform is maar een van de vele voorbeelden van deze trend.

Conclusie: werk aan je gunfactor

Deel gratis en kwalitatieve content die een vraag creëert naar jouw product of dienst én doe dat rechtstreeks in de leefwereld van je potentiële klant. Zonder digitale muren of afgeschermde content.

Door net te focussen op een maximale exposure van je sterke content en niet op de doorklik naar jouw website, komen die e-mailadressen sowieso wel binnen even verderop in de funnel.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video