Lead form vs. link ads: +1600% in leads voor deze klant

Het social medialandschap is voortdurend in verandering. Dat heeft ook gevolgen voor de efficiëntie van online lead campagnes en de daaruit voortvloeiende leads. Bij Expliciet zetten we daarom sterk in op A/B-tests om deze campagnes dagdagelijks te optimaliseren. In dit artikel presenteren we twee social lead campagnes met opvallende resultaten. Aan zet: de “klassieke” form op de landingspagina van de klant versus de social lead form. Met de focus op het warm maken van potentiële klanten in de early funnel. Performance marketeer en social lead Michelle vertelt je er alles over.

De test: Facebook lead forms vs. link ads

Voor een modeketen verspreid over 6 vestigingen (B2C) en een internationaal voertuigenverhuurbedrijf (B2B) zetten we respectievelijk 90 en 22 dagen lang twee gelijkaardige lead campagnes op. Enerzijds via Facebook lead forms, anderzijds via link advertenties vanuit Facebook richting de lead form op een landingspagina op de website van de klant.

Beide campagnes waren voornamelijk gericht op het converteren van potentiële klanten in de early funnel. Voor de retailer probeerden we het doelpubliek massaal te overtuigen om hun inspiratiegids te downloaden. Het verhuurbedrijf schotelde een productcatalogus voor.

Veelvoud aan leads, superscherpe CPL

De A/B-testresultaten bij de twee klanten gaven al snel een duidelijke trend weer. Ondanks een vergelijkbaar budget en looptijd van de advertenties leverden de lead forms op Facebook een veelvoud aan unieke leads op. Zowel voor de retailer (+558%) als voor het voertuigenverhuurbedrijf (+1659%). Bijgevolg liep ook de kost per lead stevig terug.

Het hoeft dus geen nadeel te zijn dat de potentiële klant in kwestie niet meteen op de website van de adverteerder terechtkomt. Integendeel, de cijfers tonen aan dat ze sneller geneigd zijn om hun gegevens achter te laten én dus bereid zijn om het merk of product beter te leren kennen. Zeker in deze early funnel-cases.

Bonustip voor verderop in de funnel

Daarnaast biedt de lead form ook verderop in de funnel bijkomende garanties op sterke leaddata. De Cookieless Future zorgt er namelijk voor dat we niet alle data 1-op-1 kunnen matchen. In combinatie met de huidige privacyontwikkelingen – zoals de iOs 14-update – is deze impact nu al duidelijk.

Lead forms op social media ondervangen dit probleem. Omdat je alle data op het platform zelf – bijvoorbeeld Facebook – verzamelt, kan iedere inzending met zekerheid gelinkt worden aan een specifiek Facebook-profiel. En die adressen kun je op hun beurt eenvoudig verzamelen in een remarketingdoelgroep.

Met andere woorden: de potentiële klant in kwestie krijgt met 100% zekerheid jouw advertenties te zien, zodat je hen gaandeweg warmer en warmer kunt maken voor jouw product of dienst. Bovendien gebeurt dit alles nog altijd even GDPR-proof.

Is er een maar?

Los van de vele positieve cijfers, zijn er ook een aantal kanttekeningen waar je als marketeer rekening mee moet houden. Zo zal, zoals hierboven gesteld, het aantal bezoeken aan je website mogelijk terugvallen en kan de kwantiteit soms ten koste gaan van de kwaliteit. Maar dat weegt – in onze ogen – niet op tegen de enorm waardevolle data die je samen met de leads mee binnenhaalt.

Conclusie?

Bovenstaande A/B-tests leverden alvast een aantal interessante bevindingen op. Lead forms zijn, wat ons betreft, de ideale manier om early funnel leads te verzamelen om ze nadien te laten doorgroeien tot meer mature leads. Natuurlijk altijd in combinatie met sterke en relevante content.

Wil je met lead forms aan de slag om jouw early salesfunnel kwantitatief én kwalitatief in te vullen? Dan lijkt het erop dat laagdrempelige conversiepunten – zoals een whitepaper, e-book, inspiratiegids of catalogus – in combinatie met een grote doelgroep het best scoren.

Bovendien breidde het aantal opties voor lead forms op Facebook en Instagram onlangs fors uit. Zo is het voortaan mogelijk om je bedrijf en producten nog beter uit te lichten, om reviews te tonen of kortingen aan te bieden, en om je kansen op meer en betere leads dus te vergroten.

Deel jouw bevindingen met ons!

Wat zijn jouw ervaringen met lead forms? Wij komen graag meer te weten over jouw inzichten. Zin om eens met ons te sparren? Neem zeker contact met ons op en we zetten ons samen rond de tafel.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video