Employee journey: deze 5 communicatiefases hebben écht impact op je personeelsverloop

Talent vinden is één ding. Talent houden? Dat is een heel ander verhaal. In een arbeidsmarkt waar elke hire telt, maakt de employee journey het verschil. Hoe laat je nieuwe medewerkers meteen in je bedrijfscultuur duiken én blijven? Het antwoord: vijf fases die samen de backbone vormen van je interne communicatie. 

Employee journey
'Door in de eerste fase strenger te selecteren, trek je de juiste mensen aan. Mensen die écht passen binnen je bedrijf en je waarden delen.'

Waarom investeren in je employee journey loont 

(Interne) communicatie is geen eenmalige inspanning. Het is een constante factor die je employee journey maakt of kraakt. Het gaat niet alleen om overtuigende recruitment campagnes, maar om een consistent verhaal dat sollicitanten en medewerkers meetrekt in je visie en waarden.  

In een tijd waarin de war for talent bedrijven dwingt om scherp te blijven, is het cruciaal om niet zomaar iedereen binnen te halen. Hire slow, fire fast klinkt tegenstrijdig, maar het werkt.  

Door in de eerste fase strenger te selecteren, trek je de juiste mensen aan. Mensen die écht passen binnen je bedrijf en je waarden delen. Het resultaat? Minder verloop, sterkere teams en een organisatie die veerkrachtig blijft 

Employee journey
'Heb je een goede presentatie om je bedrijf voor te stellen? Vergeet de saaie historiek of de factuele zaken. Presenteer de waarden, de cultuur en het DNA van de organisatie.'

5 fases van de employee journey

Nog vóór het eerste contact met je nieuwe collega er is, begint de employee journey al. Vanaf dat moment is communicatie cruciaal om je verloop te verminderen. Hieronder de 5 belangrijke communicatiefases. Van jobhunting tot deboarding. 

 1. Jobhunt

Recruitment draait niet alleen om snel snel vacatures te vullen, maar om je employer branding. Toon wie je bent, wat je visie is en waarom kandidaten voor jou moeten kiezen. Met campagnes die je waarden benadrukken trek je werknemers aan die écht matchen met je bedrijf. Matchen ze op vlak van DNA? Laat ze dan je vacatures ontdekken zodat ze kunnen solliciteren. 

2. Sollicitatie

Tijdens het sollicitatieproces ligt de focus op connectie. Wat verwacht je van een kandidaat? En wat kunnen zij van jou verwachten? Een transparant proces is key. Dit is je kans om de waarden van je organisatie duidelijk te maken en te laten zien waarom werken bij jou een logische stap is.  

Heb je een goede presentatie om je bedrijf voor te stellen aan je toekomstige collega? Vergeet de saaie historiek of de factuele zaken. Presenteer de waarden, de cultuur en het DNA van de organisatie. En geef mee wat je verwacht van nieuwe collega’s op vlak van persoonlijkheid.  

3. Contract

Het contractmoment is méér dan papierwerk. Het is een kans om de samenwerking te vieren. Ga voor een persoonlijke aanpak en maak dit moment memorabel. Dat versterkt niet alleen het vertrouwen, het geeft je nieuwe medewerker ook een boost voor wat komt. 

Maak van je loonvoorstel geen A4 met puur cijfers op. Geef ook mee waarin je organisatie investeert op andere vlakken, zoals wellbeing.  

 4. Eerste dag

Een geslaagde onboarding begint al vóór de eerste werkdag. Preboarding is de connectie versterken met sneakpeeks van de werkvloer en persoonlijke berichten op een community-platform. Op de eerste dag is een warm welkom essentieel: dit zijn wij, dit is waar we voor staan en hier hoor jij bij.  

Dit is cruciaal. Want op dit moment is het enthousiasme bij je (toekomstige) collega zo groot dat hij de beste ambassadeur is. En is hij vooral nieuwsgierig om veel bij te leren. Dit is hét ideale moment om naast de projectmatige zaken ook de cultuur en waarden duidelijk te maken.  

 5. Laatste dag

Een goed afscheid is minstens zo belangrijk als een goede start. Exitgesprekken bieden een schat aan inzichten en laten de deur op een kier voor een comeback. Met een respectvol afscheid blijven ex-medewerkers ambassadeurs van je brand, zelfs wanneer ze ergens anders verder gaan. Dit is ook de uitgelezen kans om ongezouten feedback te krijgen over je organisatie. Feedback waarmee je verder aan de slag kan. 

Jouw employee journey strategisch vormgeven?

Een doordachte employee journey is geen extraatje on top, het is een strategische must. Door scherp te selecteren in de beginfase, consistente communicatie te voeren en te investeren in persoonlijke ervaringen, gaan je medewerkers voor een long term commitment 

Klaar om jouw employee journey naar een hoger niveau te tillen? Let’s connect 

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

Bekijk virtual office
View case
Show reel
Watch video