Hartenjager Ben: ‘Echte meerwaarde zit in het menselijke aspect van het bedrijfsverhaal’

Auguste Rodin kwam af met De Denker, wij hebben onze eigen – betere – versie. In dit artikel stellen we hartenjager Ben aan je voor. Deze marketing- en communicatiestrateeg met voorliefde voor diepgravende content doet niets liever dan duiken in het verhaal achter het bedrijf. En dan gebeurt er outstanding stuff.

De man van alle (?) antwoorden

The book of answers van Carol Bolt rust standaard op zijn bureau. Je kunt het vergelijken met de literaire variant van de Magic 8 Ball. Het is misschien niet meteen de lectuur die je zou linken aan het brein achter het merendeel van onze contentstrategieën. Maar het ligt er mogelijk wel met een reden.

‘Dat is in de eerste plaats een ludiek object, maar ik gebruik het wel om heel triviale keuzes mee te maken. Dan moet ik dat al niet in mijn hoofd steken en kan ik me voor de volle 100% concentreren op de belangrijke dingen.’

'Verhalen kunnen niet zonder mensen'

Zoals marketingstrategieën bijvoorbeeld? ‘Zeker en vast. Zo’n strategie is namelijk allesbehalve een project met een eenduidig antwoord. Het is aan mij om een duidelijke leidraad te creëren met aan het begin een unaniem gedragen verhaal over het bedrijf en aan het eind van de rit een aantal zeer specifiek afgesproken marketingdoelen.’

‘Hoe je van punt A naar punt B geraakt, hoe je het verhaal vertelt, kun je dan weer op verschillende manieren invullen. Ik kies voor de ene aanpak, waar een collega het misschien anders zou aanpakken. Het is net die “reis” die mijn job zo interessant en uniek maakt, en waaruit ik telkens opnieuw lessen trek die ik kan toepassen op mijn volgende projecten.’

‘Bovendien kunnen verhalen niet zonder mensen. Waar ligt iemand wakker van? Waar gaat zijn of haar hart sneller van slaan? Waar vind je die mensen überhaupt en hoe kan je hen overtuigen van je boodschap? Hoezeer we vandaag ook bezig zijn met AI en tools allerhande, niets is waardevoller dan iedere dag met mensen en rond persoonlijke ideeën samen te werken. Zonder die elementen kom je niet tot de echte meerwaarde, en dat is het menselijke aspect van het bedrijfsverhaal.’

'Hoezeer we vandaag ook bezig zijn met AI en tools allerhande, niets is waardevoller dan iedere dag met mensen en rond persoonlijke ideeën samen te werken.'

Golf = marketing

Ook naast de job neemt Ben graag zijn tijd om zijn verschillende opties goed tegen elkaar af te wegen. ‘De best mogelijke plaats voor mezelf om tot rust en tot nieuwe ideeën te komen, is het golfterrein. Je zit een paar uur tussen het groen, in volledige stilte en hoeft je maar op één doel te focussen. Eigenlijk is het golfen zelf maar een bijzaak.’

‘Er zijn trouwens veel gelijkenissen tussen golfen en een strategie bepalen. De enige zekerheid die je hebt, is het start- en eindpunt. Hoe je daar geraakt, welke club je kiest en welke slag je slaat, dat kan allemaal gaandeweg en afhankelijk van de omstandigheden variëren. Het is dus geen wonder dat het daar voor mij allemaal op zijn plaats valt (lacht).’

‘Ik leef me ook graag uit met de iets actievere sporten, zoals padel. Helaas gooien blessures daar regelmatig roet in het eten. Gelukkig ben ik iemand die zich gemakkelijk aan nieuwe hobby’s zet en daar een tijdje zoet mee is. Zo kan ik gerust maandenlang fervent in het puzzelen vliegen om me plots op iets helemaal anders te smijten. Je leert over alles wel iéts bij en dat kan je dan weer ergens anders gebruiken, in je job of in het leven.’

'Een outstanding strateeg stelt zich telkens opnieuw maximaal in op veranderende omstandigheden en zet deze nieuwe informatie in om het de volgende keer nog beter te doen.’

Standing Out

Hoe zorg je ervoor dat je telkens een stapje voor blijft als strateeg?

‘Door voortdurend bij te leren over hoe ik mijn doelgroepen op nieuwe of betere manieren kan bereiken. De wereld verandert snel, net als de manier waarop mensen aan hun informatie en inspiratie komen én deze verwerken. Aan mij om bij te blijven en zoveel mogelijk nieuwe learnings toe te passen op de juiste klantencases.’

Wat maakt voor jou het verschil tussen een goede en een outstanding strateeg?

‘Een goede strateeg is in mijn ogen iemand die het liefst van al de spreekwoordelijke laarzen aantrekt en zich pal tussen de mensen en hun verhalen begeeft. Daar zul je de meest waardevolle informatie voor je strategische plannen vinden. Een outstanding strateeg stelt zich daarbovenop telkens opnieuw maximaal in op veranderende omstandigheden en zet deze nieuwe informatie in om het de volgende keer nog beter te doen. Die drive maakt het verschil.’

 Waar kan je helemaal niet zonder om tot de beste resultaten te komen?

‘Om van die 80-85% succes naar 95% te gaan, kan je niet zonder een constante stroom aan waardevolle feedback. Zowel vanuit klantenhoek als van mijn collega’s. Anders riskeer je om in de theorie te blijven steken, terwijl een geslaagde strategie net heel praktisch en natuurlijk moet aanvoelen.’

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video