Van buikgevoel naar smarketing: leer je leads beter kennen met Hubspot

Wat als je iedere stap die jouw potentiële klanten op jouw communicatiekanalen zetten in een gestructureerd overzicht zou zien verschijnen? Zoals een live tijdslijn waarop je jouw potentiële klant of sollicitant letterlijk door zijn journey ziet wandelen? Dankzij marketing automation platformen zoals Hubspot is dat perfect mogelijk. Als officiële Hubspot-partner zitten we op de eerste rij om je premium inzichten te verschaffen. We helpen jouw marketing-, HR- en salesprocessen te optimaliseren, zodat je blijft groeien als bedrijf.

Van geïsoleerde naar gecentraliseerde data

Je mailingcampagnes vertrekken vanuit Mailchimp, op LinkedIn en Facebook heb je verschillende advertentiecampagnes lopen, je websiteverkeer monitor je dan weer via Google Analytics,… En als alles goed verloopt, verzamel je jouw klantendata in je CRM-tool.

Al deze data zitten echter verspreid over verschillende platformen, waardoor het moeilijk wordt om bepaalde tendensen in kaart te brengen. Waar komt jouw lead vandaan? Welke websitepagina of social mediapost heeft hem of haar getriggerd om jouw whitepaper te downloaden? Maar ook: welke kanalen of boodschappen zorgen daadwerkelijk voor sales en omzet?

Een marketing automation platform zoals Hubspot verzamelt al deze data in één centrale omgeving, verbindt ze en brengt zo de klantenreis tot in de kleinste details in kaart. Van koude prospect tot de stap naar effectieve klant.

Het resultaat: iedereen binnen de organisatie – zaakvoerder, marketing, sales, HR, noem maar op – kan op deze manier veel duidelijker interpreteren welke campagnes waardevol zijn en welke net niet.

Versterk de band tussen marketing en sales

Waar het bij team marketing het doel is om zoveel mogelijk kwalitatieve leads te genereren, wil team sales natuurlijk maximaal converteren. Hoe meer onduidelijkheid er rond deze processen heerst, hoe stroever de samenwerking kan verlopen, want beide teams missen vaak heel wat kennis die het andere team wel bezit.

Zo kunnen salesmedewerkers bijvoorbeeld heel goed zien welke conversiepunten en content geweldig werken of waarom bepaalde leads afhaken. Maar die info geraakt vaak niet tot bij de marketeer. Een gemiste kans, want op basis daarvan zou het marketingteam zijn campagnes en content nog sterker kunnen maken.

Een voorbeeld: het salesteam van een traditioneel bouwbedrijf ziet de verkoop fors terugvallen door de groeiende populariteit van houtskeletbouw. De marketingafdeling zou hier op zijn beurt op kunnen inspelen door de vele voordelen van traditionele bouwmethodes af te zetten tegen de nadelen van houtskeletbouw.

Team sales zou van de marketeers dan weer meer kunnen leren over wie die koude leads zijn of hoe ze hun salesmeetings nog doelgerichter kunnen voorbereiden. Want de gegevens en informatie die de lead in kwestie heeft achtergelaten, haalt vaak de saleskant niet als de communicatie tussen beide teams niet op punt staat.

Een tool als Hubspot maakt komaf met deze data silo’s en onduidelijkheden, en verschaft inzichten die sales en marketing dichter bij elkaar kunnen brengen. Smarketing zoals ze dat zo mooi noemen vandaag.

Door deze waardevolle input zichtbaar te maken, te delen en te bespreken, creëer je een betere samenhang tussen de verschillende divisies. En op managementniveau leer je doordachter en efficiënter belangrijke knopen door te hakken dankzij deze nieuwe inzichten.

Strateeg Maarten: "Een tool als Hubspot maakt komaf met data silo’s en onduidelijkheden, en verschaft inzichten die sales en marketing dichter bij elkaar kunnen brengen. 'Smarketing' zoals ze dat zo mooi noemen vandaag."

Is Hubspot iets voor jouw bedrijf?

Marketing automation maakt het grootste verschil wanneer er sprake is van langere processen, wanneer je vooral een salesgedreven onderneming bent (B2B) en/of wanneer je als kmo nog niet over een CRM-systeem beschikt.

Ook wanneer je als bedrijf een sterke marketingmindset hebt en intensieve samenwerkingen tussen marketing- en salesafdelingen stimuleert valt de implementatie van een tool zoals Hubspot sterk te overwegen.

Marketing automation hoeft zich trouwens niet te beperken tot pure salestrajecten. Ook binnen recruitmentprocessen kan je veel leren uit Hubspot. Welke weg heeft ie al afgelegd op jouw communicatiekanalen? Welke artikels heeft je sollicitant al gelezen op je website? Waar toont hij of zij een specifieke interesse in?

Op naar een betere understanding met jouw salesteam!

Als officiële Hubspot-partner zetten we jouw marketing automation traject technisch en inhoudelijk kwalitatief op poten.

Maar eerst: let us understand each other better. Hoe ziet jouw salesproces er vandaag uit? Wat zijn de belangrijkste obstakels en missing links? Tijdens een eerste deepdive zetten we alles samen op een rijtje. En dan is het tijd om te groeien. Contacteer ons hier!

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video