Laat van je merk horen met sonic branding

Hoe klinkt jouw merk? In het tijdperk van podcasts en voice search, is sonic branding een essentieel deel van een unieke merkidentiteit. Ontdek hoe een kenmerkend geluid je merk niet alleen onderscheidt, maar ook een diepe emotionele connectie met je doelgroep creëert.

Geluiden die verbinden

Sonic branding, ook bekend als audiobranding, is een belangrijk onderdeel van een merkidentiteit, net zoals een visuele huisstijl. Het omvat niet alleen jingles, maar strekt zich uit tot alle geluiden die een merk kan maken. Dat kan variëren van de specifieke stemmen gebruikt in radiospots tot de achtergrondmuziek die geassocieerd wordt met het merk.

Een effectieve sonic brandingstrategie probeert vaak een emotionele connectie te maken met het publiek, waarbij het ultieme doel is om een geluid onlosmakelijk te verbinden met het merk. Geluid heeft een grote impact op onze zintuigen en kan een krachtige prikkel zijn om merkherkenning en -loyaliteit te stimuleren.

Heel wat nationale en internationale merken doen succesvol aan sonic branding. McDonalds, Netflix, Douwe Egberts, bol.com, Vandenborre, … Stuk voor stuk merken die je letterlijk kan horen, toch?

Onze hersenen reageren beduidend sneller op geluid dan op andere stimuli: amper 0,146 seconden, meer tijd hebben ze niet nodig.

Zet de toon voor succes

Alles draait almaar meer rond geluid. Dat merk je aan de toename in populariteit van podcasts, voice search, enzovoort. In een wereld waar dergelijke trends en andere audio-georiënteerde media steeds prominenter worden, is sonic branding een cruciaal element voor merken om zich te onderscheiden.

Daarnaast wordt content korter en krachtiger. Het belang van een beknopte, maar krachtige geluidsidentiteit is groter dan ooit. Sonic branding maakt het mogelijk om snel en efficiënt een blijvende indruk te maken in een kort tijdsbestek.

Opvallend is dat slechts weinig merken actief bezig zijn met het integreren van geluid in hun marketingstrategie. Door doelgericht geluid te integreren, kan je nochtans de herkenbaarheid van je merk aanzienlijk verhogen. Zeker wanneer de aankoop van je diensten of producten een emtionele keuze is. In zo’n geval kan sonic branding merkherkenning of de aankoopbeslissing beïnvloeden.

Kan je de ROI van sonic branding meten?

Je kan niet van vandaag op morgen één op één meten of je sonic branding een impact heeft, maar als je je brand recall gaat meten, ga je op termijn wel een impact zien. Natuurlijk is die impact afhankelijk van hoe goed je sonic branding is en hoe vaak en consequent je ermee communiceert.

Daarnaast ga je de perceptie van je merk wel voor een deel in een bepaalde richting sturen, waardoor je ook het gevoel dat mensen bij je merk hebben, gaat sturen. Die emotionele component draagt dan weer bij aan merkvoorkeur, waardoor je verkoop kan stijgen. En laten we eerlijk zijn: klinkt dat niet als muziek in de oren?

Strateeg Ben

Droomproject van Ben Strateeg

“Mocht ik de kans krijgen om sonic branding voor te stellen aan een klant, zou ik dat voor een lokaal merk in volle groei willen doen. Een Limburgs merk waarbij we de sonic branding kunnen uitwerken, in samenwerking met Limburgse muzikanten. Liefst zelfs een merk dat heel erg op emo speelt, en waar we dus ook emotioneel geladen geluid in kunnen verwerken. Iets melancholisch, weemoedig, door het raam naar de regen kijkend, gezellig warm binnen zittend, …”

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video