Social advertising benchmarks Vlaanderen vs. onze benchmarks
Bieden de huidige social advertising benchmarks voor Vlaanderen of België onvoldoende inzicht in jouw social mediacampagnes? Bij Expliciet creëerden we onze eigen benchmarks, gebaseerd op jaren van campagne-ervaring in diverse B2B- en B2C-sectoren. Ontdek hoe wij jou een nieuw, ijzerscherp ijkpunt voor jouw lopende campagne(s) kunnen aanreiken.
1 jaar aan superwaardevolle data… and going
Hoe goed schat jij de werkelijke waarde in van alle CPC’s, CTR’s en CPM’s die dagelijks jouw richting uitkomen? Vaak moet je het als marketingexpert doen met Amerikaanse of Europese benchmarks om het succes van jouw campagnes op Meta, LinkedIn of Pinterest accuraat in te schatten.
Met andere woorden: wil je jouw social advertising benchmarks correct naar waarde schatten op Vlaams niveau, dan mis je als marketeer vandaag vaak een betrouwbaar referentiepunt.
- Hoe scoort mijn lopende campagne ten opzichte van vergelijkbare bedrijven in vergelijkbare sectoren in België?
- Hoe scoort mijn huidige campagne ten opzichte van mijn vorige campagnes?
- Rendeert mijn campagnebudget optimaal en zo niet, waaraan kan dit liggen?
Net daarom zijn we bij Expliciet aan de slag gegaan met een eigen set van benchmarks, geënt op klantendata verzameld sinds 1 januari 2023 en dat over diverse types bedrijven, sectoren en kanalen heen.
Ieder half jaar krijgen onze benchmarkcijfers bovendien een interne update. Op deze manier zijn onze klanten zeker van een waardevolle inschatting van hun marketinginspanningen.
Benchmarks op 3 niveaus
De campagneresultaten van onze klanten monitoren we in realtime per kanaal en per vooropgestelde marketingdoelstelling (verkeer, bekendheid, leads…) en dat op drie mogelijke niveaus:
- B2B-campagnes
- B2C-campagnes
- Vacaturecampagnes
Wat kunnen onze benchmarks jou (nog) bijleren?
Hoe kan jij als marketeer concreet aan de slag gaan met onze benchmarks? Gebruik ze in eerste instantie in combinatie met de door jou verzamelde data in Google Analytics 4 en uit je first party data. Zo krijg je een scherp totaalbeeld op je inspanningen en kan je deze dus ook grondiger evalueren.
Merk je dat jouw resultaten boven onze benchmarkgrenzen uittorenen? Volg dan het voorbeeld van ons online marketingteam en kijk er met een kritisch oog naar. Er zijn namelijk tal van factoren die invloed kunnen hebben op de resultaten:
- In welke periode heb je geadverteerd? Zo zijn er periodes die standaard duurder zijn wegens de hoge concurrentie. Denk aan Black Friday en de eindejaarsperiode.
- Heb je jouw doelgroepen te breed of net te nauw gekozen?
- Voor welk product of dienst stel je de advertenties op? Een product met een hoge verkoopwaarde en lange beslissingsperiode zal in sommige campagnes wellicht duurdere resultaten op leveren, maar dat is op zich niet verkeerd.
- Spreekt het gekozen beeldmateriaal of de bijhorende tekst niet voldoende aan?
- De historiek van het account: zijn er in het verleden veel goede campagnes de revue gepasseerd? Dit heeft mogelijk ook impact op jouw nieuwe campagnes. Het algoritme heeft namelijk meer data over je account, iets wat bij een nieuw ad account niet het geval is.
Tal van factoren kunnen dus invloed hebben op het succes van jouw campagnes. Net doordat we voortdurend boven op de cijfers zitten, hebben de online marketeers bij Expliciet alle data in handen om snel en efficiënt jouw campagnes te optimaliseren. Zowel op vlak van budget, conversies als kwaliteit. Want relevante resultaten primeren voor ons nog altijd op een zo laag mogelijke CPC of CPM.
Hoog tijd voor een outstanding nulmeting?
Bij Expliciet geven je graag extra inkijk in onze interne benchmarkstrategieën. Spreek ons zeker aan voor meer informatie of om vrijblijvend te komen luisteren naar wat we voor jouw potentiële volgende campagne kunnen betekenen. Let’s understand to make you stand out!