Dennis Vangeneugden: “Ons doel? Elke dag een huis bouwen.”

In 2022 plaatste KEPLER de meest energiezuinige woning van de markt in Vlaanderen. Tegen 2026 streven ze ernaar élke dag zo’n huis te bouwen. Dat zijn torenhoge ambities, maar niet onverwacht voor wie oprichter Dennis Vangeneugden kent. We spraken met hem over duurzaam bouwen, ondernemerschap en stevige ambities.

Ondernemen begon voor Dennis al in het middelbaar. Dennis: ‘Als tiener startte ik met kebap en ijsjes met een winstmarge te verkopen op school. Later evolueerde dat naar gsm’s en laptops. Ik verdiende best wat zakgeld mee. In die mate dat mijn vader dacht dat ik drugs verkocht en me zelfs een drugstest liet afleggen (lacht). Later, tijdens mijn studies, huurde ik een eigen industriehal van 1000m² en verkocht er boormachines.’ Het begin van het ondernemersverhaal dat leidde tot de oprichting van KEPLER.

Grensverleggende duurzaamheid

Dennis: ‘In 2022 richtten we KEPLER op met een net positive mindset: meer teruggeven dan we nemen. Dat doen we door woningen te ontwikkelen die lichtjaren vooruit zijn op hun tijd op het vlak van technologie en energie. Je hoort tegenwoordig veel over BEN-woningen, maar innovatief kan je dat niet meer noemen. Wij gaan daarom niet één, maar meerdere stappen verder. Onze huizen hebben een E-peil van -15, waardoor onze klanten nauwelijks vijftig euro per maand betalen aan energiekosten.’

‘In 2023 plaatsten we in totaal 27 KEPLER-woningen. Op dit moment bouwen we zes huizen per maand, wat nu al een aanzienlijke toename is. Ons doel? Tegen 2026 élke (werk)dag een huis bouwen. Met andere woorden: op drie jaar tijd willen we van zes naar 22 huizen per maand gaan.’

Dennis Vangeneugden KEPLER
Op dit moment bouwen we zes huizen per maand, wat nu al een aanzienlijke toename is. Ons doel? Tegen 2026 élke (werk)dag een huis bouwen.'

Stevige groeiambities

Meer huizen bouwen is slechts een van Dennis’ ambities voor KEPLER. ‘We willen niet enkel groeien in capaciteit, maar ook in bereik. Ik zou hier in Genk graag een bordje in de grond kloppen met ‘KEPLER Belgium’ erop en verder groeien in Europa. Om dat te doen, hebben we vanuit logistiek standpunt productievestigingen nodig in het buitenland, bijvoorbeeld in Duitsland.’

‘Daarnaast hebben we nog ambities rond duurzame domotica personaliseren met behulp van AI, energiedelen als community en de energiekost van onze woningen nóg verder verlagen. Het is niet omdat we nu al ver staan, dat we op onze lauweren gaan rusten. We willen altijd lichtjaren vooruit blijven.’

Eén sterk team

‘Deze ambities zouden natuurlijk louter praatjes blijven, mocht er geen sterk team achter KEPLER staan. Op slechts twee jaar tijd hebben we een team van 23 medewerkers uitgebouwd, aangevuld met een 25-tal onderaannemers. We streven ernaar om dat aantal binnen twee jaar te verdubbelen, waarbij we de verhouding met onderaannemers in balans houden.’

Dennis Vangeneugden KEPLER
'We willen altijd lichtjaren vooruit blijven'

Groeien met vallen en opstaan

‘Ja, ik leg de lat graag hoog, dat is nu eenmaal de aard van het beestje (lacht). Ik wil vooruit blijven gaan en groeien. Niet alleen op professioneel vlak, ook ernaast. Zo wil ik in 2025 een derde volledige Ironman aan mijn palmares toevoegen. En blijven inzetten op meer quality time met mijn gezin.’

‘Die kansen om te groeien en zich volledig te smijten, wil ik ook geven aan mijn werknemers. De mogelijkheid om zich te persoonlijk te ontwikkelen, de bal mis te slaan, te vallen en sterker op te staan. Een groeimindset is belangrijk in onze snelgroeiende business, dat brengt uitdagingen met zich mee. Als medewerker moet je ermee om kunnen dat de huidige structuur soms ondersteboven wordt gegooid door een piek in de verkoop, met soms een grotere workload tot gevolg.’

‘Wat niet betekent dat we onze werknemers voor de leeuwen gooien, zeker niet. We proberen hen maximaal te ondersteunen en sterk in te zetten op hun professionele groei. De eerste drie maanden evalueren wat iemand kan, waar ze naartoe willen en kunnen. Op basis hiervan stellen we een opleidingsplan op. Sommigen groeien mee, anderen niet, en dat is ook oké. Ik wil ze vooral de kans geven, aan hen om die te grijpen.’

How we made KEPLER stand out

Soms weet je gewoon dat iets ambitieus is. Dat er potentieel in zit. Zo ook toen Dennis ons zijn innovatief idee presenteerde: de meest energiezuinige woningen op de markt, die ook nog eens betaalbaar zijn. Om dat idee kracht bij te zetten, was er duidelijk behoefte aan een opvallende merkstrategie en een overtuigend verhaal. Dankzij hun unieke bouwmethode benadert KEPLER wonen op een heel andere manier. Een ervaring die normaal gesproken zeer emotioneel is, wordt hierdoor volledig gerationaliseerd.

Om dat wereldkundig te maken, was een unieke communicatiestrategie met gedurfde tone of voice een must. Een strategie die KEPLER onderscheidt van de gebruikelijke aanpak in de woningmarkt. Wij kiezen ervoor om hier het verhaal van het product te vertellen, in plaats van het gevoel van wonen. Contentmarketing, gecombineerd met gestructureerde leadgeneratie, stelde ons in staat KEPLER te ondersteunen in hun sterke groei. Iets in ons zegt dat we hier nog lang niet klaar zijn, zeker niet als het aan de ambities van deze klant ligt. To be continued, for sure.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video