Hartenjager Saar: “Durf het ongemak van twijfel te omarmen”

Achter iedere branding, webdesign of visuele campagne die we op de wereld loslaten, schittert een team van gedreven designers. Iedere dag trekken ze op creatieve tournee, met Saar als hun vertrouwde frontvrouw. Na intussen meer dan zes jaar Expliciet vertelt ze je graag over haar levenslessen als designer én teamcoach.

Als coach crea is Saar vandaag het centrale aanspreekpunt binnen het designteam. Samen zetten ze dagelijks creatieve briefings om naar visuele concepten, geven ze unieke invulling aan merkidentiteiten en laten ze campagnes massaal in het oog springen.

‘Niet alleen geeft het veel voldoening om iedereen in de juiste creatieve richting te sturen en talenten verder te ontwikkelen, ook het uitbouwen van een sterke band onder de teamleden is van grote waarde. Dat terwijl ik zelf nog iedere dag volop in de designs vlieg.’

‘Zelf werk ik het liefst mee aan brandings en merkidentiteiten. De samensmelting van feitelijke gegevens met intuïtief inzicht maken het uitdagend. Met trends en een interne briefing alleen kom je er niet om een merkstrategie op een unieke manier vast te leggen in een visueel concept. We moeten ons kunnen inleven in de mensen achter een bedrijf of organisatie. Wie zijn ze? Welke uitstraling willen ze? Daarna is het aan onze creatieve intuïtie om die informatie te koppelen aan de juiste uitstraling. Net die zoektocht is voor mij de ultieme drijfveer.’

Saar in portret
'Streven naar de juiste uitstraling voor klanten is mijn ultieme drijfveer.’

Met dank aan Kellogg’s en Jobat

Wanneer sloeg de creatieve marketingvonk voor het eerst over bij Saar? ‘Als kind was ik fan van Kellogg’s ontbijtgranen. Naast de inhoud was het vooral de verpakking die me fascineerde. Mijn allereerste bron van inspiratie was een feit (lacht).’

‘Uiteindelijk was het een cinemastunt van Jobat die me écht overhaalde om een studie in design en advertising te gaan volgen. ‘Op een dag vind je de job van je leven. En dan ben je weg natuurlijk’. Zo’n ideeën wou ik zelf ook kunnen bedenken.’

‘Vandaag vind ik de meeste creatieve prikkels in mode, magazines en muziek. Vooral dat laatste geeft me dagelijks een boost. Muziek is zowel op persoonlijk als op professioneel vlak onmisbaar voor mij. Collega-designers kunnen het zeker beamen dat ontwerpen soms aanvoelt als een ware strijd. Een eigen playlist met life saving songs is dan welgekomen (lacht).’

Saar op laptop

Standing Out

Hoe zorg je ervoor dat je een next-level teamcoach bent?

‘Ik zie mezelf vooral als een sparringpartner die ieder teamlid de kans geeft om zelf nieuwe vormen van creativiteit te ontdekken. Impact creëren doe je nooit alleen, vandaar mijn drive om iedereen maximaal te challengen. En dan kom je automatisch met heel veel zin werken om samen mooie dingen waar te maken.’

Wat maakt voor jou het verschil tussen een goede en een outstanding designer? 

‘Een outstanding designer durft het ongemak van twijfel te omarmen. Doordat ze het aankunnen om een langere tijd onbeslist te blijven over een probleemstelling, zorgt dat ervoor dat hun oplossingen simpelweg creatiever zijn. Laat dat nu dé uitdaging zijn: er is namelijk altijd een spanningsveld aanwezig om tijdig te beslissen.’ 

Wat weten mensen nog niet over jou?

‘Designers worden vaak geassocieerd met alles wat shiny en fancy is en dat klopt bij mij ook voor een stuk. Maar naast het feit dat ik gek ben van merken, ben ik evenzeer grote fan van de boerenbuiten. Tijdens het dagdromen zie ik me soms zelfs een eigen boerderij en bijhorend winkeltje hebben. Met verse producten, verpakt in mijn eigen ontworpen packaging natuurlijk (lacht).’

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video