Meer klanten in je winkel, showroom of toonzaal

Meer klanten naar je winkel, showroom of toonzaal krijgen? Wij geven je een plan van aanpak op korte en lange termijn. Met de quick wins tot een meer structurele aanpak.

Je winkel, showroom of toonzaal is vaak de laatste stap in de customer journey. Want ook al wint het digitale winkelmandje aan populariteit, voor grotere investeringen en langere aankooptrajecten gebeurt de verkoop nog altijd daar.

Omdat je klant er kan zien en voelen. En omdat jij als verkoper een thuismatch speelt. Want hoe gepersonaliseerd je website ook is, in een een-op-eengesprek kan je pas écht gericht adviseren. Je kan inpikken op vragen en twijfels. Gas bijgeven als je voelt dat je het beslissingsproces kan versnellen. Of het omgekeerde doen als je ziet dat die aanpak niet werkt.

Maar dan moet je die klant wel bij jou in je showroom, winkel of toonzaal krijgen.

We beginnen met de tips voor de langere termijn.

Op langere termijn: maak je vijver groter

De oriënteringsfase gebeurt vandaag grotendeels online. De tijd dat je klant met een vaag idee van wat ie wilt naar je toonzaal kwam, is verleden tijd. De oriënterende fase is op dat moment al grotendeels achter de rug.

Het zijn natuurlijk die koopklare klanten die je wilt hebben. Maar dat is vaak maar een klein vijvertje, waarin ook je concurrenten druk aan het vissen zijn.

Verruim je blik. Maak die vijver groter.

Hoe?

Door breder te mikken dan alleen die koopklare klanten. En ook hén aan te spreken die een potentiële klant zijn. Zij die misschien niet binnen enkele werken bij jou komen kopen, maar wel binnen het jaar.

De sushi-vijver

Een voorbeeld. Je bent een keukendealer met een toonzaal. Organiseer dan een live cooking met een sterrenchef. Of geef er een workshop om de perfecte sushi te maken. Zet een event op poten voor jonge mama’s rond gezonde kindervoeding.

Zo zijn er nog verschillende initiatieven te bedenken. Zolang het waardevol genoeg is voor de keukenprinsen en -prinsessen in de buurt om naar jouw toonzaal te komen: go for it. Misschien versnel je zo hun sluimerende nieuwe-keuken-wens. Misschien ook niet. Maar de kans is wel groot dat je offerte mag maken als het wél zover is.

Notenbalk

Nog meer out of the box? Dan nemen we je mee van de eetbare noten in de keukenzaak naar de muzieknoten in een instrumentenwinkel.

Zelf zijn we geen muziekkenners. Maar we weten wel dat je pakweg een gitaar niet digitaal koopt. Die wil je vastnemen en er even op tokkelen.

Dus uiteraard stal je als uitbater van een muziekzaak al je instrumenten uit.

Maar durf een stap verder te gaan. Richt een repetitiekot in waar beginnende bands kunnen komen oefenen. Alles is beter dan jammer in een koude garage of je versterker inpluggen langs de poetsproducten van ons ma, toch? Zo hou je niet alleen voeling met de muziekscene in jouw stad, maar ben jij meer dan waarschijnlijk ook aan zet als de gitarist van een van die bandjes genoeg centen heeft voor een Les Paul.

Op korte termijn

Allemaal heel fijn, Expliciet, van die grotere vijver. Maar ik heb nú nood aan koopklare klanten.

Ok, dan. Als je ons tenminste belooft om dan ook binnenkort na te denken over die langere termijn.

Enkele tips om toch vaker beet te krijgen in het kleine vijvertje van daarnet. We beginnen met de quick wins die je nu meteen kan toepassen. En werken naar de zaken toe die je iets meer tijd gaan kosten om te implementeren.

1. Werk met acties en promo’s

Geef bezoekers een extra reden om langs te komen. Voor de keukendealer van daarnet: geef een korting op de toestellen. Of werk met 10% op de hele keuken voor de snelle beslissers.

Voor onze muziekuitbater: speel in op het begin van het schooljaar met een actie op blokfluiten. Of haak in op Humo’s Rock Rally, om iets te noemen.

Maak van die acties een structureel onderdeel van je marketingplan. Samen met de initiatieven van daarnet – die op langere termijn. Zo krijg je een goede mix tussen zaaien en oogsten.

2. Pas aan wat je al hebt

Heb je een website? Heel waarschijnlijk wel. Actief op social media? Prima. Schrijf je regelmatig een blog? Nice!

Bekijk je pagina’s, posts en bijdrages dan eens door de invalshoek van je showroom. Want dat zou één van de doelen moeten zijn van je website: die online bezoeker converteren naar je toonzaal. Om ‘m zo weer een stap dichter te brengen bij de aankoop.

Waar op je website is het zinvol om een call to action toe te voegen om je toonzaal te bezoeken? Breng je je winkel voldoende naar voren op social media? En vanuit welke blog is de stap naar je showroom het kleinst?

Een voorbeeldje om die laatste vraag wat te verduidelijken. Stel, je bent een verandabouwer die geregeld blogt. Met onder meer deze twee blogs:

  1. Extra leefruimte: bijbouwen of een veranda?
  2. Een houten veranda: drie houtsoorten op een rij

Lezers van de eerste blog zijn nog aan het oriënteren. Hen op dat moment contacteren voor een afspraak is eerder abrupt. Lezers van de tweede zijn er al uit dat ze een veranda willen. Die zitten al na te denken welke houtsoort het beste is. Als je vanuit die blog linkt naar je showroom is dat voor hen relevant. Eén zinnetje erbij en je vergroot de kans op meer bezoekers.

3. Maak een aparte webpagina

Nog beter is om een aparte webpagina voor je showroom aan te maken. Om je websitebezoeker te tonen wat je in huis hebt. Waarop je uitlegt waarom het de moeite is om een langs te komen.

En waar je de drempel zo laag mogelijk maakt. ‘Boek een afspraak’ is ok als call to action. ‘Laat je telefoonnummer achter en wij bellen je op’ een goede variatie. Idem voor je e-mailadres. Of werk met een online agenda waar er rechtstreeks een afspraak kan ingeboekt worden.

Deze pagina wordt het zenuwpunt van je toekomstige online campagnes. De pagina waar je naar doorverwijst vanuit je social posts, blogs… De laatste stap van online naar voor echt.

4. Benut online advertising optimaal

Met online advertising kan je voor een relatief klein budget gericht targeten. Zodat jouw boodschap terechtkomt bij jouw specifieke doelpubliek.

Heel wat bedrijven posten op social media. Maar we zien dat de targetting beter kan. Daarnaast zijn er nog verschillende mogelijkheden. Want inline advertising is veel ruimer dan social media.

Zo kan je bijvoorbeeld gericht adverteren naar iedereen die afgelopen week jouw website bezocht. Je leest er alles over in onze blog Online adverteren: in vijf minuten mee met de basics.

5. Stuur een e-mailing uit

Met bijvoorbeeld die promo waarover we het hadden. Of om dat live cookingevent aan te kondigen.

Als je een interessante e-mailinglijst hebt opgebouwd, zet die dan aan het werk om meer klanten naar je winkel, showroom of toonzaal te krijgen.

6. Stuur een huis-aan-huisfolder uit

Ja maar, ik capteer geen e-mailadressen op mijn website.

Kom dan zeker eens langs. Want een e-mailinglijst is ongelooflijk waardevol.

Ja ja, maar opnieuw: dat duurt wel even om zo’n lijst op te bouwen. Ik wil op kórte termijn meer klanten in mijn winkel, showroom of toonzaal.

Ok. Dan is een huis-aan-huisfolder een mooi plan B.

Bpost biedt verschillende formules aan om nieuwe klanten te bereiken. Formules die verder gaan dan puur de postcode. Zo kan je bijvoorbeeld specificeren dat je een actie wilt doen naar eigenaars van vrijstaande woningen. Of dat je op een bepaald leeftijdssegment mikt. Bpost selecteert dan uit een stad of ruimere regio die postrondes die voor jou het meest relevant zijn.

Conclusie?

Zo, inspiratie gekregen om meer klanten in je winkel, showroom of toonzaal te krijgen? Klaar om enkele van onze tips in de praktijk om te zetten? Kom dan eens langs in onze wink… euh ons kantoor, en we vliegen er samen in!

Of als je nog meer wilt weten over hoe je je toonzaal kan afstemmen op wat je klant verwacht: check deze Explivisie.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video