Nokia: blijvende nostalgie of big comeback?
‘Nokia trekt definitief streep onder gsm-tijdperk’, zo luidde het onlangs in de krant De Standaard. Met een nieuw logo en dito strategie wil het bedrijf zijn nostalgisch jaren nul-imago afschudden en zich in de markt zetten als innovatiespeler in Industrie 4.0. Opzet geslaagd?
De Nokia-spreidstand
Wie Nokia zegt, denkt in eerste instantie aan de onverwoestbare gsm’s die de wereld veroverden in de jaren nul, gsm’s waarop we massaal Snake speelden en die we misschien één keer per week moesten opladen. Mooie tijden die werden ingehaald door de hogesnelheidstrein genaamd ‘smartphone’.
Een trein die Nokia volledig miste, waardoor het bedrijf ook andere oorden probeerde op te zoeken, zoals 5G-masten, smart factories en industrie 4.0. Al vond je op hun website nog steeds gsm’s, smartphones en elektronische apparatuur. Het zorgde dat Nokia in een spreidstand terecht kwam, want waar was Nokia nu écht expert in? Niemand die het nog leek te weten.
Industrie 4.0
Tot nu, als het van Nokia afhangt tenminste. Want na ruim een halve eeuw zeggen ze de gsm- en smartphonewereld voorgoed vaarwel en trekken ze resoluut de kaart van Industrie 4.0, een industrie waarin automatisering, nieuwe technologieën en data-uitwisseling centraal staan. Apparatuur en technologie voor geautomatiseerde fabrieken en datacenters, dat is de toekomst van Nokia. Het is vanuit die nieuwe bedrijfsstrategie dat Nokia zijn herkenbare logo inruilt voor een nieuw, moderner geval.
Op hun vernieuwde website omschrijven ze zichzelf als ‘a B2B technology innovation leader in networking, bringing together the world’s people, machines and devices to realize the potential of digital in every industry’. Stel je het zo, dan verwachten we dat we als particuliere klant niet meer veel zullen zien of horen van Nokia.
Nieuw logo, geen nieuwe naam (voorlopig)
Een goede zet? Wij geloven van wel. Op deze manier probeert Nokia het diffuse beeld af te schudden dat ze de afgelopen jaren zelf creëerden. Door de markt van gsm-toestellen voorgoed te verlaten, wordt hun propositie weer eenduidig: ‘wij gaan volop voor innovatie’. Dat ze daarbij hun nostalgische look & feel van vijftig jaar geleden inruilen voor een dynamisch en abstract logo, klinkt haast logisch. Hadden ze de naam Nokia geschrapt, dan hadden we dat ook begrepen. Maar ondanks de nieuwe dienstverlening en propositie heeft de merknaam Nokia duidelijk nog altijd een bepaalde waarde, anders zou een van hun slimme marketeers wel een naamsverandering hebben voorgesteld.
Eén kanttekening: wie nu naar de website van Nokia surft, krijgt onderaan een pop-up voor Nokia Licensed Products, een aparte website waarop je wel nog elektronica van het merk Nokia kan kopen. Hier vind je ook de oude look & feel van weleer plots terug. Wat is hier aan de hand? Wel: er worden nog altijd Nokia-telefoons gemaakt, zij het door het Finse HMD Global, een bedrijf dat ex-medewerkers van Nokia zo’n zeven jaar geleden oprichtten. Zij mogen tegen betaling tien jaar lang smartphones blijven verkopen onder de merknaam Nokia. Is die periode voorbij, dan pas kan Nokia zijn imago als gsm-bedrijf volledig van zich afschudden. Zolang blijven ze in onze ogen in hetzelfde bedje ziek.