Unicum: vijfde Trends Gazelle op rij voor Expliciet

Begin dit jaar ontving Expliciet zijn vijfde nominatie op rij als Trends Gazelle. Een Limburgs unicum: “Het is leuk te horen dat we het eerste Limburgse marketingbureau zijn dat deze nominatie 5 jaar na elkaar mag ontvangen. Dat is een mooie erkenning voor de harde inzet van ons team”, vertellen zaakvoerders Jan Martens en Maarten Princen.

Top 2,5% van groeibedrijven in België

Gazellen zijn snelgroeiende bedrijven die Trends Magazine jaarlijks selecteert op basis van hun toegevoegde waarde en positieve invloed op het ondernemersklimaat.

“Wij organiseren al 22 jaar de Trends Gazellen en selecteren hierbij elk jaar de circa 2.500 snelst groeiende bedrijven van België. Het is zeker niet alledaags dat een bedrijf vijf jaar op rij genomineerd wordt als Trends Gazelle”, aldus de organisatie.

Doorheen de jaren zijn er 1.377 bedrijven die vijf jaar op rij Gazelle zijn geworden (2,5%). Nationaal zijn er, in die 22 jaar, slechts vier communicatiebureaus die deze eer te beurt viel. Hiervan is Expliciet de enige Limburgse in de door Trends gedefinieerde categorie Reclamebureaus. Zo komt Expliciet in een lijstje terecht van gerenommeerde agentschappen.

Maarten: “Die erkenning is voor ons geen doel op zich. Wij hebben de laatste jaren hard gewerkt aan het uitbouwen van een sterk team dat bedrijven maximaal ontzorgt op vlak van marketing. Dat vraagt om verschillende in-house expertises, wat automatisch leidt tot een sterke groei. Uiteraard zijn we er fier op, maar we hadden geen idee hoe uniek dit was. Dat maakt het extra mooi.”

Investeren in kwaliteit

Jan: “Het recept achter onze groei? Dat is niet zo eenduidig. Al denk ik dat blijvend investeren voor ons de sleutel is. De afgelopen jaren hebben we namelijk sterk ingezet op een constante verbetering van onze dienstverlening, een verbreding van ons aanbod en sterke opleidingen van onze marketingexperten intern.”

Maarten: “Net door die initiatieven trekken we almaar grotere klanten aan, nationaal en internationaal. En die klanten challengen ons als agency dan weer om de lat hoger te leggen, op vlak van kennis en service.”

“Investeren in menselijk kapitaal is voor ons de essentie: een leuke werkomgeving, vrijheid in de jobinvulling en een sterk en flexibel loonbeleid. Dit heeft ervoor gezorgd dat we, ondanks de arbeidskrapte, relatief vlot nieuwe medewerkers wisten aan te trekken en zo onze groei kunnen realiseren.”

Marketing vanuit de businesscase

“Als agency is het belangrijk dat je blijft evolueren. De marketingwereld is op tien jaar tijd erg veranderd. Waar de marketeer in het bedrijf vroeger meer vanop een eiland werkte, is deze nu meer dan ooit verbonden met de andere divisies: sales, HR, operations,…”

“Dit maakt dat je breder moet kunnen adviseren dan puur communicatie. Als agency spreek je vandaag ook best een mondje mee over CRM-software, salesstrategie, employee engagement en nog veel meer. De vraagstukken worden ook steeds complexer. Marketing is steeds meer een combinatie van verschillende specialisaties.”

Jan: “De tijd dat marketing zich beperkte tot louter het maken van een brochure ligt ver achter ons. Om klanten op een duurzame manier te helpen groeien moeten we ons echt verdiepen in hun businesscase. Daar hebben we ons in gespecialiseerd. Helemaal begrijpen wat onze klanten doen, hoe hun markt werkt. Enkel zo kunnen wij ervoor zorgen dat zij eruit springen en hun groeiambities waarmaken.”

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video