Global search ads benchmarks vs. de onze: hoe lopen jouw ads?

Bieden de huidige search ads benchmarks voor Vlaanderen of België onvoldoende inzicht in jouw advertentiecampagnes? Bij Expliciet creëerden we onze eigen set van benchmarks, gebaseerd op jaren van ad-ervaring voor diverse B2B- en B2C-sectoren. Ontdek hoe wij jou een nieuw, ijzerscherp ijkpunt voor jouw lopende advertentie(s) kunnen aanreiken om volop te scoren bovenop het organisch zoekverkeer.

1 jaar aan superwaardevolle data … and counting.

Hoe goed schat jij de werkelijke waarde in van alle CPC’s, CTR’s en CPM’s die dagelijks jouw richting uitkomen? Vaak moet je het als marketingexpert doen met globale of algemene benchmarks om het succes van jouw advertenties op Google Ads en Microsoft Ads accuraat in te schatten.

Met andere woorden: wil je jouw search ads benchmarks correct naar waarde schatten op Vlaams niveau, dan mis je als marketeer vandaag vaak een betrouwbaar referentiepunt.

  • Hoe scoort mijn lopende advertentie ten opzichte van vergelijkbare bedrijven in vergelijkbare sectoren in België?
  • Hoe scoort mijn huidige advertentie ten opzichte van mijn vorige advertenties?
  • Rendeert mijn advertentiebudget optimaal en zo niet, waaraan kan dit liggen?

Net daarom zijn we bij Expliciet aan de slag gegaan met een eigen set van benchmarks, geënt op klantendata verzameld sinds 1 januari 2023 en dat over diverse types bedrijven, sectoren en kanalen heen.

Ieder halfjaar krijgen onze benchmarkcijfers bovendien een interne update. Op deze manier zijn onze klanten zeker van een waardevolle inschatting van hun marketinginspanningen.

Benchmarks op 3 niveaus

De advertentieresultaten van onze klanten monitoren we in realtime per kanaal en per vooropgestelde marketingdoelstelling of campagnetype (search ads, display ads, YouTube, Performance Max, Demand Gen,…) en dat op drie mogelijke niveaus:

  • B2B-campagnes
  • B2C-campagnes
  • Employer brandingcampagnes

Wat kunnen onze benchmarks jou (nog) bijleren?

Hoe kan jij als marketeer concreet aan de slag gaan met onze benchmarks? Gebruik ze in eerste instantie in combinatie met de door jou verzamelde data in Google Analytics 4 en uit je first party data. Zo krijg je een scherp totaalbeeld op je inspanningen en kan je deze dus ook grondiger evalueren.

Liggen jouw benchmarks of resultaten in een volledig andere lijn dan die van ons? Dat is mogelijk, want niet elke Google Ads-account is identiek. Deze cijfers worden namelijk zwaar beïnvloed door verschillende factoren. Denk onder meer aan:

  • De sector waarin je adverteert en het aantal spelers op die markt
  • De advertentiebudgetten van je concurrenten
  • De landingspagina(‘s) waar je al dan niet afhankelijk van bent
  • De zoekvolumes naar jouw product of service en de maturiteit ervan
  • Het bod dat je instelt en de kwaliteitsscore waarmee jouw keywords worden beoordeeld
  • De advertentieteksten die je schrijft en de manier waarop je ze instelt
  • Het beeldmateriaal dat je ter beschikking hebt en de kwaliteit ervan
  • De conversies en conversiewaardes die je hebt ingesteld

Net zoals bij iedere marketingopdracht is het dus van groot belang om te beginnen met een goed gesprek met de klant of een gedetailleerde audit van het huidige ad account. Alleen zo verkrijgen beide partijen een helder zicht op de te verwachten resultaten. Google stelt trouwens verschillende tools ter beschikking om je hiermee te helpen, zoals de Keyword Planner, Reach Planner of Performance Planner.

Search ads benchmarks: hoog tijd voor een outstanding nulmeting?

Bij Expliciet geven je graag extra inkijk in onze interne benchmarkstrategieën voor search advertising. Spreek ons zeker aan voor meer informatie of om vrijblijvend te komen luisteren naar wat we voor jouw potentiële volgende advertentiecampagnes kunnen betekenen. Let’s understand to make you stand out!

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video