Silvie Herrebaut: “Padel was onze Kim en Justine”

Het ene moment begin je met Start2Tennis en een paar jaar later werk je voor een sportfederatie met meer dan 200.000 actieve tennis- en padelspelers. Wij stellen je voor aan Silvie Herrebaut, Manager Communicatie bij Tennis en Padel Vlaanderen, sinds enkele jaren flukse sparringpartner van Expliciet. We spraken met haar over de communicatieambities binnen de federatie, de plotse padelgekte en de eeuwige liefde voor copywriting.

Dubbele communicatiefocus

Tennis Vlaanderen is sinds kort Tennis en Padel Vlaanderen. Een rechtstreeks gevolg van de mondiale populariteitsboost van de padelsport.

Dat maakt dat de sportfederatie vandaag de spreekbuis en het klankbord is van meer dan 520 tennis- en padelclubs in Vlaanderen. Die herbergen op hun beurt meer dan 200.000 leden, waaronder spelers, maar ook trainers en officials.

Silvie Herrebaut is intussen al vijf jaar aan de slag bij de koepelorganisatie en staat sinds deze zomer aan het hoofd van het communicatieteam. ‘Onze grootste doelen zijn het promoten van beide sporten in de brede maatschappij en tegelijkertijd de vele clubs in Vlaanderen ondersteunen in de communicatie naar hun leden toe. We focussen dus zowel op ledenbehoud als op ledenwerving.’

“Net als in sport kan het in de marketing en communicatie snel keren”

De uitdaging: online kanalen nog beter benutten

Silvie is vandaag zelf een van de 200.000 leden van Tennis en Padel Vlaanderen. ‘Als lid van tennisclub Dropshot Berlare probeer ik mijn steentje toch zeker een keertje per week bij te dragen, maar niet op een al te intensief niveau (lacht). Het is trouwens dankzij de Start2Tennis-lessen dat ik mijn huidige werkgever online ben beginnen volgen. Voor mezelf was het een volgende logische stap na een eerste interessante werkervaring op de communicatiedienst van mijn thuisgemeente Zele, waar ik als jonkie al meteen een nieuwe huisstijl en website mee mocht uitwerken.’

Als Manager Communicatie zet Silvie mee de grote communicatierichtlijnen uit. ‘Ieder jaar focussen we ons op twee à drie nieuwe grote campagnes, die we in nauwe samenwerking met andere divisies, zoals het marketingdepartement, uitwerken. Zo zal 2024 vooral in het teken staan van KidsPadel en KidsTennis, maar ook van het warm maken van nieuwe potentiële leden via social media. Daarnaast willen we ook bekijken hoe influencers onze communicatie kunnen versterken. Kortom: de uitdaging voor het team is om over almaar meer online kanalen de juiste doelgroep te raken met de juiste boodschap.’

‘Los daarvan dienen we nog een andere stevige uitdaging aan te pakken. Tennis komt amper nog aan bod in de bredere (visuele) media. Van het Kim-en-Justine-effect is helaas allang geen sprake meer. Hoe krijgen we die bal weer aan het rollen?’

silvie herrebaut tennis en padel vlaanderen
‘Onze grootste doelen zijn het promoten van beide sporten in de brede maatschappij en tegelijkertijd de vele clubs in Vlaanderen ondersteunen in de communicatie naar hun leden toe. We focussen dus zowel op ledenbehoud als op ledenwerving.’

Padel van 10% naar 100%

‘Maar we beseffen tegelijkertijd ook dat – net als tijdens een spannende sportwedstrijd – het snel kan kantelen. De padelboom is daar een mooi voorbeeld van. Tijdens de coronacrisis lag bijna de hele wereld plat, inclusief de meeste sportclubs. Maar voor ons werd het toen drukker dan ooit. Tennis en padel waren plots twee van de weinige sporten die wel nog toegelaten waren en padel kende bovendien een heel steile groei. Waar padel vroeger 10% van onze job uitmaakte, is de sport vandaag 100% geïntegreerd in onze werking. En dus moesten we ook onze interne aanpak hierop afstemmen.’

‘Intussen bekijken we hoe we ook padel (nog) meer in de media kunnen brengen. Een uitdaging waar onze projectcoördinator Leslie met veel enthousiasme invloog. De podcast Dubbelspel en de columns De Gevoelige Snaar en Viva Vibora uit de pen van ex-tennisprof Filip Dewulf zijn alvast initiatieven die mee het vuur aan de lont moeten steken.’

‘De afgelopen jaren kwam er – mede door het hele coronaverhaal – bovendien een versnelde automatisering en digitalisering van onze communicatie op gang. Dat was een echte gamechanger voor ons. Fysieke inspiratiedagen bij clubs werden webinars, data driven marketing werd plots extra belangrijk om inzichten te verwerven vanuit onze doelpublieken, we ontwikkelden tools en platformen waarop leden terreinen kunnen reserveren, zich inschrijven voor tornooien, noem maar op… We hebben dus op relatief korte tijd heel wat stappen vooruit gezet op deze vlakken. Verandering brengt altijd opportuniteiten met zich mee en die kunnen uitgroeien tot mooie verwezenlijkingen.’

silvie herrebaut tennis en padel vlaanderen
'De afgelopen jaren kwam er – mede door het hele coronaverhaal – bovendien een versnelde automatisering en digitalisering van onze communicatie op gang. Dat was een echte gamechanger voor ons.'

Liefde voor copy

Waar vindt Silvie Herrebaut, tot slot, de grootste voldoening in haar job als communicatiemanager? ‘Dat zit zowel in de grote als in de kleinste dingen. Ik vind het bijvoorbeeld geweldig om campagnes zoals Opslag verliefd, waarmee we tijdens de coronaperiode nieuwe leden ronselden, of MijnTerrein, waarvan de videocampagne onlangs nog tijdens de Davis Cup vertoond werd, vorm te zien krijgen.’

‘Het geeft enorm veel voldoening om van een interne brainstorm met ons eigen communicatieteam tot het uiteindelijke eindresultaat te komen. Maar tegelijkertijd geniet ik evenzeer van zelf copy te schrijven voor bepaalde opdrachten of campagnes. De liefde voor woorden en reclame heeft er altijd ingezeten, al van sinds ik met mijn neefjes en nichtjes reclamespotjes van op televisie naspeelde (lacht). Die liefde zal nooit verdwijnen.’

How we made Tennis en Padel Vlaanderen stand out

Na bijna drie jaar als communicatiepartners zijn Expliciet en Tennis en Padel Vlaanderen helemaal op elkaar ingespeeld.

‘Expliciet heeft de afgelopen jaren bewezen een totaalpartner voor ons te zijn. Zowel op strategisch als op operationeel vlak staan ze ons op de gepaste manier bij. Van de volledige rebranding naar het tennis-én- padelverhaal, het bedenken en uitrollen van verschillende campagnes telkens vanuit creatieve, gevatte invalshoeken, voldoende impact blijven creëren binnen de gewenste doelgroep, tot de meest uitvoerende taken, zoals de opmaak van affiches en flyers voor clubhuizen.’

‘Die flexibilteit en a-tot-z-aanpak hadden we echt nodig. Een extra pluspunt is dat Expliciet ook effectief feeling heeft met de sporten die we promoten. Dat zorgt voor een heel andere dimensie op vlak van samenwerking.’

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video