Dagbudget Google Ads: levert 10 euro al op voor jouw bedrijf?

Search Egine advertising of SEA kan een zeer doeltreffende manier zijn om jouw bedrijf te linken aan een aantal populaire zoekwoorden binnen jouw sector. Maar vanaf welk budget beginnen je inspanningen effectief te renderen? Kan dat bijvoorbeeld al vanaf 10 euro per dag, ook in een competitieve branche? Wij delen vijf tips die je SEA-inspanningen een flinke duw in de rug geven, zelfs met een beperkt(er) dagbudget in Google Ads.

1. Focus op lokaal

Hoe competitiever de markt waarin je als bedrijf actief bent, hoe meer het kan lonen om in te zetten op zoekopdrachten met een lokale insteek. Zo zal een kleiner, lokaal payrollbedrijf in het Antwerpse het online moeten opnemen tegen heel wat grote, nationale spelers. Een dergelijke klant zouden we aanraden om zijn zoektermen lokaal te verankeren. Bijvoorbeeld door de keywordcombinatie payroll service links te laten liggen en te gaan voor payroll service Antwerpen of – nog lokaler – payroll service Lier. Een kans die grotere bedrijven mogelijk (hebben) laten liggen.

2. Kies voor long-tail keywords

De kortere, populaire zoektermen – ook omschreven als short-tail – zijn meestal ook de duurste termen om op te adverteren in Google Ads. Ook hier doe je er soms beter aan om je zoekwoorden specifieker in te vullen.

Ben je bijvoorbeeld een B2B-bedrijf dat actief is in cloud computing, dan kan je er voor opteren om niet op de short-tail zoekterm cloud diensten te focussen, maar op een long-tail variant zoals hybride cloud- oplossingen financiële sector, als jouw doelpubliek zich in dit segment bevindt.

Het trefwoord in kwestie levert wellicht een lager zoekvolume op, maar compenseert dit mogelijk door meer conversies. Je beantwoordt namelijk een vraag van iemand die al verder in zijn beslissingstraject staat en dus sneller geneigd is om jouw merk of bedrijf een kans te geven.

Streef bovendien consequent een maximale Google- kwaliteitscontrole na van je gekozen trefwoorden. Is je advertentie goed geschreven? Steekt deze vormelijk goed in elkaar? Komt het zoekwoord terug op je landingspagina en geraakt deze snel ingeladen? Allemaal factoren die hierin meespelen.

TIP: hou het zoekgedrag van de bezoekers op jouw website goed in de gaten. Via welke zoektermen komen zij op jouw pagina’s terecht? Gebruik deze inzichten om de keuze van je zoektermen verder te optimaliseren.

Een lokaal bedrijf kan zijn zoektermen best lokaal verankeren

3. Zet jouw Google My Business op punt

Google My Business is jouw gratis visitekaartje op Google. Hiermee laat je zien wie je bent, waar je te vinden bent, hoe ze jouw bedrijf kunnen contacteren, wanneer je open of bereikbaar bent, en welke reviews je krijgt van jouw klanten. Hoe beter je jouw bedrijfsprofiel optimaliseert in Google, hoe meer gratis visibiliteit je dit oplevert tussen de organische zoekresultaten.

Hoe beter je jouw bedrijfsprofiel optimaliseert in Google, hoe meer gratis visibiliteit je dit oplevert tussen de organische zoekresultaten.

4. Gebruik display banners voor brand building

Naast de middle-of-funnel-inspanningen is het zeker geen slecht idee om ook aan je brand building te werken binnen nieuwe doelgroepen die zich top-of-funnel bevinden. Al met een beperkt budget is het mogelijk om jouw merk, service of product te tonen aan relevante doelgroepen binnen een specifieke, kleinere regio. Dit aan de hand van display banners.

Door gericht aan placement targeting te doen op websites zoals Het Laatste Nieuws, levert 1,5 euro je al zo’n 1.000 weergaven op. Zo komt jouw merk straks meteen bekend voor bij de mensen binnen jouw doelgroep op het moment dat ze googelen en jouw advertentie tussen de zoekresultaten zien staan.

5. Durf je marketinginspanningen bij te sturen

Google Ads levert iedere dag nieuwe resultaten en inzichten op. Als marketeer kun je dus iedere dag bijsturen. Zeker voor bedrijven met stevige regionale en/of nationale concurrentie zal dat nodig zijn. Hoe hoger die concurrentie, hoe hoger de advertentiebudgetten die je nodig zal hebben om het verschil te maken.

Het succes van stijgt hoe dan ook lineair met jouw investering. Zet daarom voldoende Google Ads-dagbudget in om minstens tien conversies per maand na te streven.

Het ideale dagbduget in Google Ads? De kracht ligt in de totaalaanpak

Conclusie? Google Ads met een dagbudget van amper 10 euro kan – onder bepaalde voorwaarden – effectief al mooie resultaten opleveren, ook in een competitievere markt. In dat geval is een totaalaanpak nodig: door slechts één van bovenstaande strategieën toe te passen, kom je er namelijk niet. En dat geldt trouwens ook voor de hogere advertentiebudgetten. Wat de best mogelijke aanpak voor jouw bedrijf is? Spreek ons gerust aan en we gaan samen op zoek naar een outstanding advertentie-aanpak.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video