HumAIn recruitment: hoe je als uitzendkantoor AI integreert zonder de menselijke touch te verliezen
Je hoort overal dat AI een gamechanger is. Maar hoe integreer je het in je marketingstrategie zonder dat je als merk anoniem wordt in een sector waar menselijke connectie cruciaal is? Zeker in de uitzendsector voelen we die uitdaging als agency. Kantoren zoeken manieren om meer uit hun instroom te halen zonder extra druk op sales of operations te leggen. En nog belangrijker: zonder de menselijke touch te verliezen.
The (Cockpit) X-files van Job Talent
Een goed voorbeeld is onze klant Job Talent. Hun uitdaging? Steeds minder kandidaten namen hun telefoon op of reageerden op mails. Waardoor de uitval tussen sollicitatie en eerste gesprek enorm groot was. Hun opvolging moest dus structureel en strategisch anders.
De oplossing? Een efficiëntere digitale flow. Enter Cockpit X. Een AI-gedreven frontofficepakket dat leads automatisch opvolgt via WhatsApp. Kandidaten starten een gesprek met Noa, een digitale HR-consultant die gerichte vragen stelt over hun beschikbaarheid, ervaring en verwachtingen. Is er een match? Dan neemt een medewerker van Job Talent over. Zo blijft de menselijke touch behouden en investeren HR-consultants hun energie in kandidaten die écht relevant zijn. In kwalitatieve gesprekken in plaats van eindeloze voicemails..
Van lead naar instroom
Veel bedrijven zetten vandaag in op online rekrutering, maar vergeten het traject daarna. Hoe snel en relevant je opvolgt, bepaalt het verschil tussen een lead en een kandidaat die effectief aan de slag gaat. De klassieke recruitmentflow? Die werkt steeds minder. Sollicitanten willen communiceren wanneer het hen uitkomt, via het kanaal dat zij verkiezen.
Net daar zit de kracht van AI:
- Je bent 24/7 bereikbaar, zonder dat iemand standby moet staan;
- Je verzamelt sneller relevante info;
- Je verlaagt de werkdruk op je recruiters.
AI vervangt je medewerkers dus niet. Het versterkt hen net om meer conversie te halen zonder dat zij extra uren moeten kloppen.
Customer journey = key
De case van Job Talent toont hoe AI ook in B2B-omgevingen het verschil maakt. Maar AI werkt alleen als het deel uitmaakt van een doordachte marketingstrategie. Vertrek dus niet vanuit de tool zelf. Vertrek vanuit je customer journey en vraag jezelf af waar kandidaten vandaag afhaken en waar je te veel tijd verliest.
Heb je daar een duidelijk zicht op? Dan kan je bekijken waar je AI het best inzet om stappen in je funnel te automatiseren.
Je hoeft niet per se méér kandidaten te rekruteren, maar wel bétere kandidaten. En dat doe je liefst van al niet met méér mankracht, maar met slimmere processen.
AI integreren in je marketingstrategie? Let’s talk
Klaar om ook jouw marketing- en salesflow futureproof te maken met AI? Bij Expliciet duiken we graag diep in je business case om te kijken waar AI je processen nóg sterker maakt. Klop dus gerust eens aan om samen te sparren.