Waarom de beste marketeer het Songfestival wint

Ah, het Songfestival. Liedjeshoogmis van Europa. Elk jaar kijken miljoenen mensen naar het Eurovisie-toppunt van de kitsch. Maar wat heeft dat in Kotlers-naam te maken met marketing? Vreemd genoeg zijn er heel wat parallellen te trekken tussen het Songfestival en de marketing van je product/organisatie. Een overzicht:

Twelve points go to..

Waar men vroeger op zoek ging naar het “beste lied”, is dat vandaag al lang niet meer de norm en wint soms ook gewoon de beste of meest spectaculaire act (Hardrock Halleluja, iemand?). Diezelfde evolutie zie je ook bij marketing: je verovert de markt al lang niet meer met enkel het beste product.

In onze parallel beschouwen we de deelnemende landen als ‘makers’ van een product (namelijk hun inzending). Waarmee ze hopen de harten van Europa te veroveren op de televote avond. Net zoals Italië dat zo succesvol deed op de voorbije 2021-editie.

Land vs fabrikant

Er zijn bepaalde landen die Eurosonggewijs uitstekend in de markt liggen. Typisch doen de Scandinavische landen het erg goed, waardoor je aandachtscurve de lucht inschiet wanneer één van hen het podium betreedt. De kans is dus groter dat je hen opmerkt.

Hetzelfde zien we wanneer een fabrikant met een ijzersterke reputatie een nieuw product lanceert. Zeker vroeger kon elke nieuwe product lancering van bijvoorbeeld Apple op heel wat belangstelling rekenen. Daardoor had de productverkoop meteen de wind in de zeilen.

Zanger vs ambassadeur

Hallo, ik ben Owen Wilson en dit is een Oreo-koekje.” Het inschakelen van een bekende kop kan zeker helpen om je product onder de aandacht te brengen. Dat geldt ook voor het Songfestival. Zo werden internationaal gevestigde waarden zoals Anouk, Katrina & The Waves en nog een hele reeks anderen opgevoerd om hun land ultieme Eurosong-glorie te brengen. Niet altijd de sleutel tot de overwinning, maar wel keer op keer goed om extra stemmen in de wacht te slepen die fan zijn van de artiest in kwestie.

Act vs verpakking

De verpakking! Soms is die belangrijker dan de inhoud. Ook dat is deel van de evolutie die we zien en een gelijkenis tussen marketing en Eurosong. Waar vroeger een extravagante act ‘not done’ was, is dat nu bijna synoniem geworden voor het Eurosongpodium. Ook voor jouw producten geldt hetzelfde: zonder opvallende ‘verpakking’ verdwijn je gewoonweg tussen de massa. Ook al heb je de beste kwaliteit en expertise in huis.

Nummer vs product

Je zou het bijna vergeten, maar het nummer (lees: het product) is ook nog steeds belangrijk. Zelfs met de beste marketingcampagne die je je kan veroorloven, val je vroeg of laat door de mand als je geen goed product kan aanbieden. Net zo met het Eurovisiesongfestival. Natuurlijk wint er soms een draak van een nummer, en verkoopt een minder dan optimaal product beter dan verwacht, maar on the long run zal je zien dat een goed product/nummer altijd de sleutel tot succes is.

Prerelease vs Herhaling

Hoe vaak hoorde je al een nieuwe song, waarvan je eerst dacht: meh? En dan, na de zoveelste keer op de radio zit die oorwurm ineens stevig in je hoofd genesteld. Net zoals met een goede reclameboodschap werkt herhaling ook voor een Eurosong-nummer. Daarom worden vandaag steevast Songfestivalnummers al pre-released.

De winnende formule!

Dus, wat kunnen we finaal leren van deze Eurosong-marketing-parallel? Dat je bij het vermarkten van je product, lied, wat dan ook, best altijd uitgaat van een goede mix. Het is geen ‘of’-verhaal, maar een ‘en’-verhaal. Alle elementen spelen een rol. Vandaag is de (extravagante) verpakking erg belangrijk, maar die staat gelukkig niet op zichzelf. En hoe we volgend jaar dan met onze Belgische inzending beter kunnen scoren? Dat zal ons, eerlijk gezegd, Conchita Wurst wezen (die konden we niet laten liggen, sorry).

Benieuwd hoe we jouw merk twaalf punten kunnen laten scoren? Zin om jouw top-product of service in een super-effectieve verpakking te hijsen?

Kom dan eens langs voor een kopje koffie en wie weet word jij wel ons volgende #liefdebedrijf!

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video