Nieuw product of merk lanceren: van eerste volgers tot massaal succes
# Expertise
Alle artikels
Maarten Princen
,
Markante marketeer

Nieuw product of merk lanceren: van eerste volgers tot massaal succes

Maarten Princen
,
Markante marketeer

Een nieuw product of merk op de wereld loslaten? Je wilt het van de daken schreeuwen, de hele wereld mag het weten! Maar… is dat wel zo verstandig? Wij geven je graag onze visie mee.

Of je nu een start-up bent of een gerenommeerd merk dat zich al lang in het collectieve geheugen van zijn klanten heeft genesteld. Een nieuw (sub)merk, product of dienst in de markt zetten, is een spannend proces. Want je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen jouw nieuwigheid adopteren. Welke stappen moet je volgen als je een nieuw product of merk wilt lanceren?

Nieuw, nieuwer, nieuwst!

Enter: de innovatietheorie van Rogers. Deze theorie beschrijft hoe mensen een bepaalde innovatie adopteren of via welke weg jouw nieuw product of merk een intrede in de markt zal doen. In dat model van Rogers onderscheiden we vijf stadia, telkens volgens dezelfde chronologie. In elk apart stadium verschijnt een nieuwe doelgroep op het toneel, én elke doelgroep kijkt op een andere manier naar jouw nieuwigheid.

De 5 doelgroepen

De innovators

Zij willen als eerste iets bezitten, uitproberen. Dit is vaak een jonge doelgroep.

De early adaptors

Zij willen jouw innovatie ook adopteren als trendwatcher of influencer.

De early majority

Deze groep is oprecht geïnteresseerd in jouw product, maar heeft meer nood aan ‘proof of concept’.

De late majority

Oftewel de tragere beslissers. Schuwer ten aanzien van de risico’s en minder snel geneigd om te investeren in iets relatief onbekend.

De laggards

Zij adopteren je product pas wanneer het over zijn top is, wanneer het aankopen ervan een evidentie is geworden.

De innovatiegrafiek van Rogers: in elk apart stadium verschijnt een nieuwe doelgroep op het toneel, én elke doelgroep kijkt op een andere manier naar jouw nieuwigheid.

Waar je innovators zich storten op nieuwigheden in de markt en best wel een berekend risico willen nemen, zijn je ‘early adopters’ iets afwachtender. Zij schieten pas in gang wanneer je ‘innovators’ massaal de liefde hebben verklaard aan jouw nieuwe merk of product. Maar zij worden wel meteen dé ambassadeurs en leiden je binnen bij de ‘early majority’. En dan is je trein helemaal vertrokken.

Wat betekent dat concreet voor jou als merk?

Hoe bereik je die kleinere groep van toekomstige ambassadeurs? Net door te claimen dat je ‘the next big thing’ of de nieuwste ‘musthave’ in handen hebt. Is het wel slim om je product zo te presenteren, krijgen we wel eens de vraag. Vanuit onze ervaring: je hebt geen bewezen succesformule nodig om de innovators aan te spreken. Meer nog, het schrikt hen net af.

Heb je dus iets innovatief, hip of ongezien in handen, speel dit zonder schroom uit. Dit is net wat je nodig hebt om je product aan de man of vrouw te brengen in deze lanceringsfase. En vanaf het moment dat de innovators je merk of product omarmen, heb je de wind helemaal in de zeilen.

Een shortcut naar het grote publiek? Red Bull slaagde er wonderwel in. Maar niet iedereen is Red Bull natuurlijk.

Is er een shortcut naar het grote publiek?

‘En kan je die groep innovators en early adaptors ook gewoon overslaan om je product aan zoveel mogelijk mensen te tonen?’ Je zou alvast niet de eerste zijn die het geprobeerd heeft.

Iedereen kent Red Bull, toch? Wel, eind jaren 80, begin jaren 90 was dat allesbehalve het geval. Om daar verandering in te brengen, besloten hun marketeers om massaal lege blikjes Red Bull in vuilbakken achter te laten. Op drukbezochte plaatsen in steden, maar ook in de buurt van sportstadions, nachtclubs of populaire bars om een zo specifiek mogelijk doelpubliek te bereiken. Zo wekten ze de indruk dat hun energiedrank al massaal werd geconsumeerd. Op deze manier slaagden ze erin om hun product wél meteen de early majority binnen te loodsen. En de rest is geschiedenis.

Nieuw product of merk lanceren: conclusie?

Met een inventieve en originele marketingaanpak kan je zeer straf uit de hoek komen. Maar niet iedereen is Red Bull. Ieder innoverend merk of product heeft specifieke eigenschappen en beweegt binnen een unieke context. Daarom: embrace your innovators.

Bij Expliciet helpen we je om op het juiste moment het juiste publiek te bereiken en passen we jouw boodschap telkens op maat aan. Ontdek hier alvast een aantal cases van bedrijven die een nieuw product of merk lanceerden via ons. Wij begeleiden je hier natuurlijk met alle plezier in. Kom dus zeker eens bij ons langs om te bekijken wat samen mogelijk is!

Meer lezen = meer weten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
voor insights, advies en tips
om via marketing jouw
bedrijfsdoelen te halen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.