In 3 stappen naar een wervelende wervingscampagne
De zaken gaan goed, de opdrachten op langere termijn komen vlotjes binnen. Maar als bedrijf kom je stilaan sterke handen en/of knappe koppen tekort. Tijd om een wervingscampagne op poten te zetten om de juiste talenten aan je bedrijf te binden. Wat zijn hierin de best practices?
It’s more than a job
Voor heel wat sollicitanten is het gewoon niet meer voldoende om hun toekomstige werkgever te kiezen op basis van jobinhoud, wat gewenste competenties en een summier bedrijfspraatje. Zij willen weten waar je als bedrijf voor staat èn waarom dat zo is.
Bovendien zit het talent meer dan ooit zelf aan de knoppen in veel sectoren. Aspecten zoals een toffe bedrijfscultuur, aandacht voor de balans tussen werk en privé … geven almaar meer de doorslag bij de definitieve keuze van werkgever. Het is dus cruciaal om de troeven van jouw bedrijf maximaal uit te spelen.
Hoe? Door je blijde bedrijfsboodschap op drie niveaus aan de man, vrouw of x te brengen:
- Vanuit je management: laat je leidinggevende profielen zelf vertellen over de missie en ambities van je bedrijf én hoe jouw bedrijf dat concreet wil aanpakken.
- Vanuit je medewerkers: hoe is de sfeer op en naast de werkvloer? Hoe voelt het om voor jouw bedrijf te werken en wat krijg je ervoor terug? Niemand die dit verhaal beter kan vertellen dan de toekomstige collega’s.
- Vanuit de job: de effectieve vacature. Wat houdt de specifieke job in, met alles erop en eraan?
Deze drievoudige boodschap kan je op verschillende manieren overbrengen: een videocampagne, een originele social mediacampagne, een landingspagina, een mix van woord en beeld … Hoe dan ook, hoe uitgebreider en hoe aantrekkelijker je jouw bedrijf in the picture zet, hoe groter de kans dat je blijft hangen bij de sollicitant.
Creëer stopping power met een goed concept
Weet je al welk verhaal je wil vertellen? Mooi zo! Maar ook de manier waarop je dat verhaal vertelt heeft een grote impact op je slaagkansen. Door vanuit een sterk concept te vertrekken, vergroot je jouw kansen aanzienlijk.
Voor de sanitaire groothandel STG heet dat concept Direct thuis: één baseline die als kapstok dient voor de volledige vacaturecampagne. Twee woorden die zowel slaan op het minimale woon-werkverkeer, op het warme gevoel op de werkvloer als op de producten die in elke huiselijke omgeving opduiken en het heel herkenbaar maken voor de sollicitant.
Maar ook beelden kunnen voor de nodige stopping power zorgen. Door gebruik te maken van een kenmerkende key visual die helemaal binnen jouw concept past, zet je jouw campagne de nodige kracht bij.
Verlaag de drempel
Meteen solliciteren voor een job is voor een groot deel van je doelpubliek misschien een te grote stap. Mogelijk werkt jouw sollicitant to be nog voor een andere werkgever of wil ie eerst nog even de zaken aftasten.
Speel hier als aanwervend bedrijf een slimme manier op in en bouw een laagdrempelige tussenstap in. Bijvoorbeeld in de vorm van een test. Heb jij alles wat een projectleider nodig heeft? Doe de test! Of Vrachtwagenchauffeur in wording? Bezit jij de nodige cool op de baan? Check het hier! Hoeveel van de vereiste karaktereigenschappen, interesses of competenties voor een job binnen jouw bedrijf bezit de persoon in kwestie?
Door een aantal subtiele vragen voor te leggen kom je al heel wat te weten, zonder dat ze effectief hoeven te solliciteren. Inclusief hun e-mailadres, dat ze bezorgen in ruil voor de score van hun vragenlijst, zodat je hen achteraf eventueel zelf kunt contacteren.
Expliciet = werven zonder grenzen
Bij Expliciet geven we jouw wervingscampagne kleur. Online, social, printed media, billboards, bestickering, video … Onze Hartenjagers sparen liefde noch moeite om van jouw wervingscampagne een absoluut succesverhaal te maken. Spring zeker eens bij ons binnen en we zetten ons samen in de zetel voor een leuk gesprek. Check intussen al eens onze voorbije wervingscases op www.expliciet.be!