5 marketing insights van Google Marketing Live 2025
Google Marketing Live is de jaarlijkse hoogmis waar Google de belangrijkste en meest impactvolle innovaties groots aankondigt. Een niet te missen event voor marketeers met de ambitie om te innoveren en outstanding resultaten te realiseren. Wij selecteerden de 5 belangrijkste inzichten van Google Marketing Live 2025 die onmisbaar zijn voor wie wil opvallen met z’n brand.
1. AI heeft de bovenhand
Was er een bingokaart voor het woord ‘AI’ dan had je na enkele minuten al prijs. AI was niet alleen het meest gebruikte woord (bedankt Bob Meijer voor de traditie), er werden zoals verwacht ook heel wat AI-innovaties aangekondigd tijdens het Google Marketing Live 2025 event.
Google rolt AI-overviews in 200 landen in meer dan 40 talen uit en gaat er advertenties in tonen. Ook zetten ze via Agentic Support nog meer AI-gestuurde tools in – zoals Veo en Imagen – om contentcreatie eenvoudiger te maken via de Asset Studio. Met een productafbeelding maak je in een AI-model in enkele klikken een volwaardige visual of AI-geoptimaliseerde video.
Kers op de tAIrt? AI Max. Een nieuwe manier om je Search-campagnes zichtbaarder te maken en betere resultaten te genereren. Samen met PMax en Demand Gen vormen ze de Power Pack. Met deze nieuwe AI-evolutie word je sneller en breder in de funnel gevonden. Dit doordat Google steeds beter de complexiteit van de zoekopdrachten begrijpt.
2. Gen Z is traditioneler dan we denken
Snapchat, TikTok, BeReal … Het lijkt wel alsof Gen Z elk nieuw kanaal omarmt als early adopters om zich af te zetten tegen de traditionele kanalen. Maar wat blijkt? Gen Z is traditioneler dan we denken. Van alle leeftijden is die van 18 tot 24 de groep die dagelijks het meest aantal zoekopdrachten uitvoert via Google.
Conclusie: ook voor Gen Z blijft SEO op Google essentieel. Investeer dus niet alleen in TikTok-, YouTube- of Pinterest-SEO, maar hou Google top-of-mind in je strategie.
3. Alternatieve vormen van zoeken winnen aan terrein
De traditionele zoekbalk gebruiken als start van je oriëntatie is al lang niet meer de enige manier. Zo namen de visuele zoekopdrachten via Google Lens toe met een YoY-stijging van 65%, goed voor 100 miljard zoekopdrachten in 2025. En nog interessanter is dat 1 op de 5 van die zoekopdrachten een commerciële intentie heeft. ‘Google Lens made me buy it’ wordt de nieuwe realiteit. Voor e-commerce dé boodschap om nog meer in te zetten op image optimization.
Ook YouTube speelt een belangrijke rol in de customer journey. Uit de cijfers die Google deelt, blijkt dat er bij online aankopen vaak meer dan 5 touchpoints nodig zijn. En in 86% van die touchpoints zijn Google of YouTube aanwezig als kanaal. Combineer je Google en YouTube? Dan ligt de ROAS 21% hoger dan bij eender welke andere media.
Geen wonder dat Google volop video ads in Search & Shopping pusht.
4. Google made me buy it
Google rook duidelijk een potentieel verdienmodel in het e-commercelandschap. Zo lanceren ze de nieuwe ‘Try it on’-feature. Je uploadt een foto van jezelf en je past kleding virtueel. Is jouw favoriete item in prijs verlaagd? Dat stuurt Google je een notificatie én kan je het product automatisch online kopen.
Of wat dacht je van shopping ads op je geconnecteerde tv-schermen? Je ziet een interessant product terwijl je tv kijkt, scant de QR-code en gaat meteen over tot een online aankoop. In de afgelopen 12 maanden werden meer dan 1 miljoen conversies gegenereerd via deze weg.
5. Slimmere app-campagnes
Last but not least had Google ook veel aandacht voor betere prestaties voor je app-campagnes. Zo zie je nu beter welke campagnes en devices resulteren in aankopen of app-installs én is de target ROAS–bieding specifiek voor iOS–gebruikers terug van weggeweest. Iets dat we zeker zullen hanteren in onze –case waar we duidelijk merken dat iOS–gebruikers een hoger bestedingspatroon hebben.
Understand Google Marketing Live to stand_out
Als volgen we niet alleen de laatste innovaties van Google, we passen ze ook met de nodige kritische blik toe. Want niet elke innovatie is voor iedere business case succesvol te implementeren. Zo bepalen we samen hoe we de outstanding resultaten voor onze klanten maximaliseren. Meer weten? Let’s talk.