AI en marketing: marketeers binnenkort overbodig?

Artificial Intelligence werd de afgelopen jaren te pas en te onpas genoemd als dé baanbrekende technologie van het moment. Toch bleef het voor velen een ver-van-mijn-bed-show, en brak het ook in onze marketingwereld nooit volledig door. Tot nu? Strateeg Maarten laat zijn menselijke licht schijnen op de laatste ontwikkelingen. 

Je moet sociale media en het nieuws de afgelopen maanden volledig uit je leven hebben gebannen om niet op de hoogte te zijn van ChatGPT: een AI-based chatbot die natural language processing (NLP) gebruikt om schijnbaar levensechte conversaties te kunnen voeren. Een voorbeeld van wat we generatieve artificiële intelligentie noemen.

Eind november 2022 lanceerde OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, de betaversie van de chatbot. Miljoenen mensen, inclusief wij, waren er als de pinken bij om aan het testen te slaan. Het platform wist zelfs als snelste platform ooit een miljoen gebruikers te halen. Sindsdien hebben marketingprofessionals er op LinkedIn de mond vol van: generatieve AI, zoals deze tool, zal onze wereld voorgoed veranderen. Voor echt nu.

Keyword research, contentcreatie, marketing analysis, brainstormsessies? ChatGPT is your man (of eerder your thing). En het is bijlange niet de enige AI-tool die marketeers kunnen inzetten om hun marketinginspanningen te optimaliseren. Zo is er Expoze.io voor AI-based eyetracking van visueel materiaal, Midjourney voor visuele contentcreatie of Selligent, een AI-gestuurd platform voor marketing automation.

Betekent deze toenadering tussen AI en marketing dat marketeers straks compleet overbodig worden? En robots onze plaats innemen?

Read the room, robot

Volgens mij zal het zo’n vaart niet lopen. Ook al zijn AI-tools zoals ChatGPT erg krachtige tools, toch hebben ze hun beperkingen. Fact checking, nuanceringen aanvoelen, de context begrijpen, gevat uit de hoek komen, stilistisch en emotioneel het verschil maken en de nodige knipogen toevoegen. Daarvoor is the human touch onmisbaar.

Bijvoorbeeld: ik vroeg ChatGPT om tussentitels te bedenken voor dit artikel. Geen probleem en eerlijk: de voorstellen zagen er best goed uit. Toen ik vroeg naar enkele creatievere voorstellen met een woordspeling erin, toen bleef het stil. De tussentitel hierboven? Die bedacht ik dan maar zelf.

Daarbij zijn de systemen achter AI getraind om hopen data te verwerken van op het internet. Een internet waarop veel relevante informatie staat, maar ook veel fake news, haatdragende taal en unconscious bias. Zaken die AI-tools niet als dusdanig kunnen interpreteren, in tegenstelling tot de gemiddelde mens.

Laat ons AI dus omarmen, zij het op de juiste manier. Niet door AI-tools blindelings te volgen. Wel door ze te gebruiken bij brainstorms, als hulpmiddel om tunnelvisies te doorbreken of om bepaalde processen te versnellen.

Want marketeers met echte vakexpertise, die bedrijven tot in elke vezel begrijpen en op basis daarvan gerichte marketingstrategieën ontwikkelen en uitrollen? Die vervang je niet zomaar.

Wat zegt ChatGPT er zelf over?

Expliciet: ‘Hi ChatGPT, zal Artificial Intelligence de rol van marketeers overnemen?’

ChatGPT: ‘Het is onwaarschijnlijk dat Artificial Intelligence (AI) de rol van marketeers volledig zal overnemen. Hoewel AI in staat is om veel taken van marketeers te automatiseren, zoals data-analyse, segmentatie van klanten en personalisatie van marketingcampagnes, zijn er nog steeds veel taken die menselijke vaardigheden vereisen, zoals creativiteit, empathie en besluitvorming. Bovendien, de relatie tussen een merk en haar klanten is vaak complex en kan moeilijk te automatiseren zijn. AI kan een geweldige hulp zijn voor marketeers, maar het zal waarschijnlijk nooit hun rol volledig overnemen.’

Start zelf de conversatie op chat.openai.com.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video