Hartenjager Marjan Swennen

Als een wervelwind veroverde ze onze Expliciete harten. Niet alleen omwille van haar ongeremd positivisme en groepsgevoel. Ook wanneer het op marketingcampagnes en de vele cijfertjes hierachter gaat, is er geen houden meer aan. Wij stellen je met plezier voor aan Marjan Swennen, coach van ons performance marketingteam én lid van ons Cultuurcomité.

In een parallel universum zou een van de grootste hits van boyband Get Ready! Marjan en niet Marjolein geheten hebben. Als kind was het namelijk haar grote droom om manager van het iconische (?) viertal te worden.

Toch is het PR slash marketingverhaal nooit veraf gebleven in Marjans leven. ‘Ik kende tal van reclamejingles uit het hoofd en zong die volop mee in de schoolrefter, tot groot jolijt van mijn vriendjes. Daar moet dan toch iets van zijn blijven hangen (lacht).’

'Alles moet kloppen in de voorbereiding'

Vandaag focust Marjan zich voornamelijk op het cijfermatige marketinggedeelte. Als performance marketeer volgt ze samen met haar collega’s op hoe de inspanningen van onze klanten renderen. ‘We zetten dashboards op, meten hoe hun inspanningen renderen en gaan na in hoeverre hun vooropgestelde KPI’s behaald worden. In tussentijd blijven we hun campagnes volop monitoren en optimaliseren. Bij goede resultaten maakt mijn hart dan ook een geweldige sprong, omdat ik weet hoeveel werk eraan voorafgegaan is. Alles moet kloppen in de voorbereiding, zodat alles ook klopt bij het uitrollen.’

‘Maar ook voor de keuzes van andere bedrijven durf ik kritisch te zijn. Het gebeurt regelmatig dat ik een nieuwsbrief van een of andere organisatie binnenkrijg. Wanneer ik dan merk dat hun CRM-systeem niet op punt staat, dan bezorg ik mijn feedback aan hun marketingteam. Beschouw het als een gratis consultatie (lacht).’

Eén gratis tip voor onze eigen klanten misschien? ‘Leg niet al je eieren in hetzelfde mandje. Test verschillende kanalen of platformen uit. Het klinkt vreemd, maar hoe minder afhankelijk het aantal websitebezoekers is van puur en alleen online advertenties, hoe gezonder voor de business.

'Ik moet het vuur kunnen voélen'

Naast performance marketeer pur sang is Marjan teamcoach van haar divisie. ‘Ik vind het geweldig om als coach mijn team bij te staan waar nodig en om hen te helpen groeien. Er komen veel verantwoordelijkheden kijken bij performance marketing, dus ik wil er mee voor zorgen dat die behapbaar blijven en dat iedereen zichzelf kan zijn in de groep.’

‘Dit probeer ik vooral te doen door de passie voor het vak en een positieve spirit over te brengen. Maar ik moet wél het vuur kunnen voelen, zowel bij mijn eigen teamleden, maar ook bij de andere collega’s en de klanten zelf. Het is moeilijk voor mij om een bureau te delen met zuchters en klagers. We weten allemaal waar we naartoe willen en hoe we er samen moeten geraken.

‘Dat zit bij Expliciet meer dan goed. Toen ik hier solliciteerde, was ik al verbaasd over hoe goed en gedreven iedereen hier in zijn job is. Het voelde echt alsof ik voor de gouden hemelpoorten van de agencywereld stond. Zou ik hier wel mijn plekje verdienen, dacht ik toen vaak. 3 jaar later ben ik enorm trots op wat ik hier al heb bewezen en nog elke dag mag bewijzen.’

Waar ik het persoonlijk het meest fier op ben, is dat ik mijn team stelselmatig mee heb mogen uitbouwen over verschillende expertises heen. Maar ook dat ik onze voormalige stagiaire Céline mee heb helpen doorgroeien tot de eerste officiële social mediamanager ooit bij Expliciet. En dat ik bovendien iedere dag mee over het Expliciete groepsgevoel mag waken via de initiatieven die we vanuit het Cultuurcomité opzetten.’

Sfeer op de dansvloer

Los van een eventuele nieuwe comeback van Get Ready!: wat zijn Marjans ambities op korte en langere termijn in het leven?

‘Professioneel gezien kijk ik er vooral naar uit om de customer journeys van onze klanten nog beter in kaart te brengen en om zoveel mogelijk stukjes van die salesfunnel te behappen. Dankzij ons recent partnership met HubSpot kunnen we nog meer conversieratio’s berekenen en zullen we hier al snel een versnelling hoger in kunnen schakelen.’

‘Op persoonlijk vlak is ons bijna eenjarig dochtertje Anna een van mijn grootste ambities die ik al heb ik mogen afvinken. Maar er zijn genoeg dingen die nog op mijn verlanglijstje staan. Momenteel ben ik Spaans aan het leren. Ik doneer maandelijks geld aan een jong meisje in Guatemala en aan haar dorp. Vandaag schrijven we naar elkaar, maar ooit wil ik naar ginder reizen om haar te ontmoeten en met haar te praten.’

Mocht ik niet in de wereld van performance marketing beland zijn, zou ik misschien wel Zumba-instructeur geworden zijn. Ik dans heel graag en hou ervan om mensen mee te krijgen op de dansvloer. Die ene persoon die tegen de muur blijft plakken, sleur ik er wel terug bij. Dat weten ze intussen al lang hier bij Expliciet (lacht).’

'Ik moet het vuur kunnen voelen, zowel bij mijn eigen teamleden, maar ook bij de andere collega’s en de klanten zelf.'

Marjans totem: Subliem Leadsmachine

‘Ik ben zeker en vast tevreden met mijn totemnaam en het bekt trouwens ook heel goed. Al is leadgeneratie natuurlijk maar een klein stukje van de funnel ;-)’

Haar hart loopt over van:

Reclame

‘Ik ben met reclamejingles opgegroeid en zong ze uit volle borst mee op school. Ik herinner me bijvoorbeeld nog dat ik de jingle van Senseo op mijn 12e helemaal uit het hoofd kende. Puur entertainment in de refter!’

Friends

‘Friends is life! Stel me eender welke vraag over de serie en ik kan ze gegarandeerd beantwoorden. Onze overwinning op de Expliciete Friends-quiz zegt genoeg zeker? ;-)’

Mijn kat

‘Mijn vorige kat is intussen overleden, maar ik ben nog altijd een crazy cat lady dankzij mijn twee nieuwste ploesbollen: Sammie en Jean-Bob.’

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video