Brand design vs. strategie: Saar’s best practices

Als er iets is waar we bij Expliciet van overtuigd zijn, dan is het wel dit: een goed brand design is niet alleen een esthetische keuze, maar ook een strategische noodzaak. De ware kunst zit ‘m in die twee met elkaar te verzoenen. Met twee decennia aan ervaring in de branding- en designindustrie geeft onze designer Saar mee waarin volgens haar de kracht van een goed brand design zit.

Love at first sight

Elk merk maakt een belofte aan zijn klanten. Nike ondersteunt sporters en atleten to just do it. Wij helpen bedrijven to stand out. Je brand design is de verpakking van die belofte en het eerste wat klanten zien. En dan kan je maar beter meteen ‘boenk erop’ zitten want: in een wereld van razendsnelle eerste indrukken kan goed design het verschil maken tussen opgemerkt of over het hoofd gezien worden.

In a flock of pigeons, be a flamingo

Of eerder: be you. En daarin speelt brand design een cruciale rol: het is een van de fundamenten van een unieke identiteit die resoneert bij je publiek. Die je onderscheidt van je concurrenten. Een sterke visuele identiteit schept herkenbaarheid, een essentiële factor voor merkloyaliteit en vertrouwen. Zelfs zonder volledig logo blijven de brand designs van deze merken overeind en herkenbaar voor iedereen.

De krullerige letters van Coca-Cola gaan al mee sinds de jaren 1900. Het mooiste design ooit? Dat niet, maar de emotie die het uitstraalt is onbetaalbaar.

Let the emotions flow

Design is een taal die emotie spreekt. Die je klanten een gevoel moet geven en je merk kan transformeren in een geliefd icoon. De juiste balans van kleuren, vormen en typografie heeft als doel een diepe en blijvende band te smeden met je klant. Moet het daarom altijd het meest arty design zijn? Neen, ‘mooi’ is uiteindelijk relatief. Het belangrijkste is dat het gevoel goed zit, en dat kan alleen maar wanneer je brand design aansluit bij de identiteit van je bedrijf.

De krullerige letters van Coca-Cola gaan al mee sinds de jaren 1900. Het mooiste design ooit? Dat niet, maar de emotie die het uitstraalt is onbetaalbaar.

Stick to the story

We hebben allemaal verhalen te vertellen, ook merken. Via doordacht brand design communiceer je niet alleen wie je bent en wat je doet, maar ook waarom je het doet. Brand design moet aansluiten bij je merkwaarden, missie en visie. Het moet waarde toevoegen aan de perceptie van je bedrijf. Of zoals we in elk brandingtraject zeggen: innerlijk en uiterlijk moeten in sync zijn om je publiek te overtuigen.

Consistency = king

In de wereld van branding is consistentie koning. Uniform communiceren over kanalen en touchpoints heen versterkt het vertrouwen in je merk en verankert het in het hoofd (en het hart) van je doelpubliek. Zonder herkenning over alle mogelijke dragers heen, verliezen alle voorgaande punten hun waarde.

To infinity and beyond

In ons digitale tijdperk veranderen de dingen sneller dan ooit. Het maakt dat je brand design niet alleen de tand des tijds moet doorstaan, maar ook flexibel genoeg moet zijn om mee te evolueren met markttrends en technologische ontwikkelingen. Adaptief en toekomstbestendig zonder te raken aan je intrinsieke waardes.

brand design inflatables
Inflatables weerspiegelen ons verlangen naar luchtigheid, ze laten ons ontsnappen aan de realiteit. We voelen ons weer even kind, en dat voelt goed. Brand design meets escapism.

Wat met trends?

Trends komen en gaan. Hoe ga je hier als merk mee om? Roekeloos mee proberen te surfen op elke trend is een no-go. Trends die aansluiten bij je brand design en je identiteit kan je wel een kans geven. Het belangrijkste: experimenteer gerust, zolang je de eigenheid van je merk maar behoudt.

Ook het Expliciet logo veranderde het afgelopen decennia regelmatig, al bleef herkenbaarheid een must. Op onze website experimenteerden we met trends in ons headerlogo. Een goed voorbeeld is de inflatable trend, een reactie op onze toch al te serieuze wereld die door tal van crisissen nog stressvoller wordt. Inflatables weerspiegelen ons verlangen naar luchtigheid, ze laten ons ontsnappen aan de realiteit. We voelen ons weer even kind, en dat voelt goed. Brand design meets escapism.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video