Charline Leroi: “Ik verzamel ondernemers”

Komaan, wees nu eens een echte mentor voor mij! Vertel me hoe ik het moet aanpakken. Maar papa liet me mijn eigen weg zoeken. En daarvoor ben ik hem zoveel jaren later enorm dankbaar.” Papa, dat is Hugo Leroi. En ik, dat is dochter Charline, zaakvoerster van Autoglass Clinic. Het herstelbedrijf voor autoruiten dat Hugo in 2001 overnam om marktleider Carglass te challengen… dat hij in 1979 zelf opstartte. Een gesprek met Charline Leroi over dochter-zijn-van, ondernemen en de balans werk-gezin.

“Ik wou altijd al mijn eigen baas zijn. Maar dat betekende voor mij niet automatisch dat ik aan het hoofd van Autoglass Clinic zou staan. Papa duwde me trouwens nooit echt die richting uit. Of toch niet nadrukkelijk. En ikzelf heb nooit met dat idee op de schoolbanken gezeten”, vertelt Charline Leroi.

“Ook niet toen ik na mijn opleiding TEW aan de Vlerick Business School begon. Toch is het zo gelopen. Toen ik in 2007 afstudeerde, was het de bedoeling dat ik eerst ervaring zou opdoen als IT-consultant. Bedrijfsprocessen analyseren, leren over structuren… Maar dat was niet echt wat ik ervan verwachtte. Ondertussen zocht papa naar een externe CEO voor Autoglass Clinic. Hij wou het puur operationele loslaten en zich op andere dingen focussen.”

Alles loslaten

“Op een avond liet hij die vacature rondslingeren op de keukentafel. Met de stilzwijgende boodschap – papa is niet echt een man van veel woorden – ’t is nu of nooit.”

“Toen zijn we samen rond de tafel gaan zitten. Ik besloot dat ik het wou doen, maar niet alleen. Want ik wist dat papa álles zou loslaten. Hij is niet die mentor die me bij elke stap zou begeleiden. Ik zou mijn eigen weg moeten zoeken. En dat kon ik niet alleen. Ik kon niet én operationeel én commercieel alles doen. Dus moest er een commercieel profiel bij komen.”

“Ik voel mij beter thuis in het operationele. Ik ben geen smooth talker. Ik ben daar veel te direct voor, wil altijd meteen ter zake komen. Een aanpak die goed werkt aan een onderhandelingstafel – een belangrijk onderdeel van mijn job. Want Autoglass Clinic als onderneming steunt op andere ondernemers: wij werken met een netwerk van zelfstandige herstelpunten. Je kan me dus zien als verzamelaar van gelijkgestemde ondernemers. Ik probeer anderen te overtuigen om zich bij ons aan te sluiten.”

Naïviteit als wapen

“Ondernemen, dat is voor mij veel plantrekkerij”, aldus Charline Leroi. “Ik heb dan nog die luxe gehad dat papa altijd wel over mijn schouder meekeek. Vroeger dacht ik daar anders over, maar nu ben ik dankbaar dat hij op de achtergrond bleef. Want zo leer je het natuurlijk: door af en toe eens goed met je kop tegen de muur te knallen.”

“Ondernemen is voor mij ook véél doen en niet alles kapot analyseren. Natuurlijk moet je alles goed plannen en voorbereiden, maar er is ook een tijd van actie. Als het bij nadenken blijft, gebeurt er nooit iets. Daarom zie ik mijn naïviteit niet per se als een zwakte, maar ook als een wapen. Het stelt me in staat om in actie te schieten. In tegenstelling tot heel wat anderen die steeds maar blijven prutsen aan de voorbereidende details.”

“Er is natuurlijk ook die verantwoordelijkheid die je als zaakvoerder draagt. Maar om eerlijk te zijn: ook daar wil ik niet te lang over nadenken. Als je daar telkens bij stilstaat, werkt het beklemmend. Je moet kunnen relativeren. Ik doe mijn best and that’s it. Al had ik natuurlijk het geluk dat ik in 2013 een goed draaiend bedrijf kon overnemen. Tot nu zijn we bespaard gebleven van moeilijke tijden.”

Eenzaam

“Eén ding heb ik onderschat”, bekent Charline Leroi. “Als zaakvoerder kan het af en toe eenzaam zijn. Je kan je omringen met het beste team, je kan nog zoveel pingpongen over je ideeën met anderen of verschillende klankborden hebben: ik en ik alleen ben eindverantwoordelijke. Als er problemen zijn, kijken ze naar mij. Als er iets dringend af moet, zal ik hier zitten tot middernacht. Maar ik slaap nog altijd prima, hoor (lacht). Alleen als ik iemand moet ontslaan, doe ik geen oog dicht.”

“Al wil ik niet negatief klinken. Ondernemen is het mooiste wat er is. Zeker als je aan de kant van Autoglass Clinic zit – wij kunnen alleen maar groeien. Ik heb dus absoluut geen moeite met onze rol als underdog. Integendeel. Samen met mijn team probeer ik te tonen dat je als kleine speler toch het verschil kunt maken. Voor mij persoonlijk is het bijna een idealistisch gevecht geworden, los van onze specifieke service. De strijd tussen de kleine challenger en de grote gevestigde waarde…”

Snelle vragen aan Charline Leroi

Als ondernemer kijk ik op naar…
“Mijn papa. Hij heeft ongelooflijk veel bereikt.”

Als er vijfentwintig uren in een dag waren dan…
“Breng ik dat extra uur spelend door met mijn dochtertje. Mijn papa was weinig thuis, dus ik ben me heel bewust van de balans werk-gezin. Ik merk dat die balans belangrijk is bij mijn generatie.”

Als de stress toeslaat dan…
“Presteer ik beter. Ik ben een absolute deadline-werker.”

Als ik een onbeperkt marketingbudget had dan…
“Ik denk dat een klein budget niet per se een nadeel hoeft te zijn. Het dwingt je om creatiever te zijn. Om de platgetreden paden te verlaten en op zoek te gaan naar frisse ideeën en guerilla-acties te bedenken.”

Als ik één professionele beslissing kon terugdraaien dan…
“Geen idee. Zo zit ik niet in elkaar: ik kijk liever vooruit.”

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

Bekijk virtual office
View case
Show reel
Watch video