Starten met influencer marketing: vermijd deze 4 typische missers

Heb je na ons vorige blogbericht beslist om aan de slag te gaan met influencers? Dan is het nu tijd voor actie. Maar starten met influencer marketing, hoe doe je dat precies? Vermijd alvast deze vier typische missers…

1. Zijn dat echte of gekochte volgers?

Starten met influencer marketing, is speuren naar relevante influencers. En dan laat je je natuurlijk onder meer leiden door het potentiële bereik. Als je een Instagram-profiel tegenkomt met duizenden volgers, denk je misschien meteen Dit is influencer-materiaal! Maar laat je niet misleiden. Want volgers aankopen, is tegenwoordig supersimpel.

Onze tip? Kijk naar het aantal likes per post. Merk je dat een persoon duizenden volgers heeft, maar zijn of haar post slechts een tiental likes tellen? Zet je zoektocht naar een geschikte influencer dan maar snel verder.

2. Is er wel een match?

Wil je starten met influencer marketing, dan is het van groot belang om de juiste influencer te kiezen. Iemand die perfect aansluit bij zowel de waarden van jouw bedrijf, als bij de belevingswereld van je doelgroep. Zo zal jij vervolgens die doelgroep perfect bereiken en stijgt je geloofwaardigheid.

Oprechtheid speelt hier een grote rol. Want zeg nu zelf, wie zou jij eerder geloven: Jani die plots Crocs promoot? Of een beauty influencer die vertelt dat ze na lang zoeken eindelijk de perfecte foundation vond voor haar probleemhuid? Juist ja, authenticiteit werkt!

3. Betuttel jij je influencers niet te hard?

Authenticiteit werkt in twee richtingen. Een goede influencer moet ook sympathie voelen voor jouw merk en jouw verhaal. Iemand die zijn of haar naam verbindt aan eender welk merk? Die moet je niet willen.

Als de liefde van twee kanten komt: betuttel hen dan niet te veel. Schotel je influencers geen voorgekauwde tekst voor, maar laat ze vrij in het invullen van de post. Iedere influencer heeft namelijk een bepaalde stijl ontwikkeld en houdt daar graag aan vast. Doet hij of zij dit niet, dan zal het al vlug als nep aanvoelen.

Wat wél kan: afspraken maken rond bepaalde hashtags of topics.

4. Kleur je binnen de juridische lijntjes?

Starten met influencer marketing, betekent ook je aan de regels houden. In vele landen is er al een duidelijke regelgeving. Enkele van die regels zijn:

  • Laat duidelijk merken dat het om een gesponsorde post gaat door bepaalde hashtags toe te voegen: #spon (gesponsord), #ad, #paid, …
  • Maak je een filmpje, dan ben je verplicht te vertellen of duidelijk in beeld te brengen dat het een gesponsorde video is.
  • Voeg een duidelijke tekst toe aan de beschrijving als ‘gekregen van bedrijf X’ of ‘in samenwerking met merk Y’.

In België is zo’n regelgeving nog niet van toepassing, maar die komt er ongetwijfeld aan. Bovendien is het belangrijk te weten dat jij als bedrijf volledig verantwoordelijk bent voor het naleven van de juiste regelgeving tijdens de hele online campagne. En dus niet de influencer. Wil je niet in de problemen geraken? Wij houden je graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Starten met influencer marketing: wij weten raad

Ben je er klaar voor? Met deze tips verschijn je alvast voorbereid aan de start. Zit je toch nog met enkele vragen? Kom eens langs!

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

Bekijk virtual office
View case
Show reel
Watch video