Schrijftips die echt elke tekst beter maken

Bang van het witte blad? Niet zeker van je stuk als je iets neerpent? Deze schrijftips brengen daar verandering in. En ook al zijn ze in eerste instantie van toepassing op bedrijfsblogs – eigenlijk maken deze schrijftips elk type tekst beter.

Schrijftip 1: trek de aandacht met je titel

Een goede titel moet van vele markten thuis zijn. Uiteraard moet hij het SEO-trefwoord bevatten waarmee je wilt scoren. Maar je wilt natuurlijk niet enkel de aandacht trekken van Google, maar ook die van je lezer.

Bevat je bedrijfsblog een zekere nieuwswaarde? Communiceer dat nieuws dan. Is het een informatieve blog? Speel dan in op een probleem of vraag van je lezer. Vermijd woordspelingen, maar communiceer een duidelijk voordeel.

Schrijftip 2: maak een belofte in je inleiding

Vangt je titel de aandacht? Hou die dan vast met een goede inleiding. Een techniek die áltijd werkt is om een belofte te maken in je inleiding. Dat doe je aan de hand van de antwoorden op twee vragen: Waarom is deze blog de moeite waard om te lezen? Hoe wordt mijn lezer hier beter van?

Er is nog een reden waarom die belofte een goed idee is. Ze helpt je namelijk om als schrijver je onderwerp af te bakenen. Zo is het makkelijker om hoofd- van bijzaak te onderscheiden.

Schrijftip 3: jij bent jij en ik ben ik

Een blog schrijf je vanuit je eigen expertise. Praat dus niet over je bedrijf of jezelf in de derde persoon, maar gebruik ik of we. Dat maakt het ook een pak persoonlijker.

En schrijf je tekst voor een bepaald type lezer. Daarom is het zo belangrijk om je lezersprofielen op voorhand vast te leggen. Die helpen je om je een beeld te vormen voor wie je schrijft, en voor welke professionele uitdagingen hij of zij staat. Doe alsof je lezer aan de andere kant van de tafel zit en je de materie face to face uitlegt.

Schrijftip 4: laat je tekst niet verzullen worden

Onze vorige schrijftip helpt ook tegen passivitis, het overmatig gebruik van passieve zinnen. Als je schrijft vanuit je bedrijf, maak je automatisch minder gebruik van worden. En terwijl je toch bezig bent: schrap ook zoveel mogelijk hulpwerkwoorden. Krachtige werkwoorden vereisen geen ondersteuning.

Verander Wij maken uw ervaring beter in Wij verbeteren uw ervaring. En vervang De veranda werd door ons gebouwd door Wij bouwden de veranda.

Schrijftip 5: breng je lezer niet in ademnood

Lang – kort – lang. Neen, we citeren hier niet uit het handboek voor morsecode, maar pleiten wel voor zinnen die variëren in lengte. Omdat je zo een natuurlijk ritme krijgt in je tekst. En omdat je lezer anders verloren loopt in een kluwen van komma’s en bijzinnen.

Maak een zin nooit langer dan twintig woorden. Durf korte zinnen te gebruiken. Zoals deze. En lees je tekst na het schrijven altijd hardop. Kom je ergens in ademnood? Kap die zin dan in twee.

Conclusie?

Zet deze vijf schrijftips om in de praktijk en je volgende tekst zal je dankbaar zijn. Net als je lezers. Succes ermee!

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video