ChatGPT wordt productverkoper: wat is de impact voor marketeers?
Generatieve AI heeft het marketinglandschap het afgelopen jaar helemaal omgegooid. En de volgende revolutie staat al klaar: ChatGPT wordt een rechtstreeks verkoopkanaal mét shopsuggesties binnen het platform zelf. Wie de AI-trein nog niet is opgestapt, kan dus maar beter tempo maken, want het potentieel is enorm.
Hoe zal het werken?
De nieuwste aankondiging van OpenAI is heel concreet: gebruikers zullen straks specifieke producten zien opduiken in de output van hun prompts. Shopsuggesties en carrousels zullen rechtstreeks zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Inclusief prijzen, productfoto’s, aankoopopties en zelfs reviews.
Minder tussenstappen, snellere conversie
De grote gamechanger is dat ChatGPT voortaan zelf het initiatief neemt om producten voor te stellen. Tot op vandaag was de kans nog relatief klein dat een gebruiker op jouw website of product terechtkwam, tenzij via een toevallige (bron)vermelding in de zoekresultaten.
Dat verandert nu helemaal:
- De conversieflow via ChatGPT wordt korter en doelgerichter
- De kans op afhaken wordt zo kleiner
- Het conversiepotentieel groeit hierdoor aanzienlijk
Traditionele verkoopkanalen zoals webshops, social mediaplatformen en Google Ads krijgen vanaf nu dus stevige versterking. Als je het goed aanpakt tenminste.
Welke bedrijven moeten zéker in gang schieten?
Voor bepaalde bedrijfstypes en sectoren wordt deze ChatGPT-update een uitgelezen kans om (extra) voorsprong te nemen op concurrenten:
- Webshops en e-commercebedrijven die hun aanbod snel en aantrekkelijk kunnen presenteren;
- Retailmerken die willen investeren in omnichannel zichtbaarheid;
- Producten met sterke visuele aantrekkingskracht: mode, elektronica, home & deco, cosmetica, …
- Innovatieve bedrijven die hun distributie willen uitbreiden zonder exclusief afhankelijk te zijn van klassieke platformen zoals Google of Amazon.
Hoe zorg je ervoor dat jouw merk erbovenuit steekt?
De theorie is één ding, maar hoe pak je dit in de praktijk aan als marketeer?
- Sterke beelden en goed vindbare data worden meer dan ooit bepalend: ChatGPT moet je visuals, prijzen, productbeschrijvingen, beschikbaarheid,… optimaal kunnen vinden en uitlezen;
- Frequentie wordt van ondergeschikt belang: niet wie de meeste advertenties plaatst, maar wie het snelst en slimst inspeelt op de nieuwe logica, wint de aandacht van de klant.
- Ook door relevante en onderscheidende content rondom je product of merk te brengen, vergroot je de kansen om tussen de productvoorstellen te verschijnen.
De eerste veelbelovende resultaten: +25% CTR
In de Verenigde Staten toonden eerste testen alvast indrukwekkende resultaten. Merken die hun aanbod optimaliseerden voor AI-interfaces zagen hun click-through rate stijgen met maar liefst 25% dankzij de kortere conversiefunnel.
Claim ook jouw plek in het AI-winkelrek
Wie ons kent, weet dat we voor onze klanten voor niets minder dan outstanding marketingresultaten gaan. Met de uitrol van deze nieuwe ChatGPT-functionaliteit hebben we een extra tool in handen om dit waar te maken.
Onze marketingexperten zitten er alvast bovenop. Wil je graag eens met ons sparren over hoe we deze ChatGPT-update maximaal in jouw voordeel kunnen uitspelen? We nodigen je met veel plezier bij ons uit. Wanneer past het voor jou?