Zo helpt communicatie je product/dienst te verkopen (2/2)

Boeken toe en tijd voor de praktijk nu! Vergeet de wijn waarover we je vertelden, tijd om het veld in te trekken en een kijkje te nemen bij merken die de theorie uit ons vorige artikel goed toepassen.

Unieke doelgroep

Zeker in erg concurrentiële sectoren kan een focus op één specifieke doelgroep je helpen om marktaandeel te winnen. Als voorbeeld uit de praktijk kijken we naar de sector van de verzorgingsproducten. Nivea, Dove, L’oreal, Garnier, Rituals,.. (om er maar enkele te noemen), overspoelen deze markt met hun enorme gamma’s aan diverse producten.

Unilever slaagde er echter in om de sector op zijn kop te zetten toen de gigant begin dit decenium ‘Dove Men + Care’ lanceerde. Een gamma van verzorgingsproducten specifiek geënt op mannen met uiteraard een aangepaste communicatie. De focus op een mannelijke doelgroep was ongezien en erg gedurfd in de traditionele sector. De communicatie brengt vooral de boodschap dat een man door het ruige leven dat hij vaak leidt ook nood heeft aan de juiste verzorging. Deze kwinkslag in communicatie doorbrak deels het taboe dat er heerst omtrent verzorgingsproducten en mannen. Resultaat? Een “nieuwe markt” en een groot succes voor het merk van Unilever.

Authentiek verhaal

In een wereld die steeds meer gekenmerkt wordt door producten uit het Verre Oosten (China, Thailand,..) wordt authenticiteit steeds belangrijker. Net om die reden grijpen veel bedrijven naar storytelling om het verhaal van hun merk te vertellen en de authenticiteit ervan te benadrukken.

Een klassiek voorbeeld dat we allemaal kennen is Rolex. Het luxueuze horloge merk benadrukt in communicatie steeds de herkomst en de lange weg die het merk aflegde. Je vindt bijvoorbeeld op hun website een erg uitgebreid hoofdstuk dat geweid is aan de geschiedenis van het merk en de ambachtelijkheid waarmee vandaag de dag nog steeds de uurwerken vervaardigd worden. Ook via “Every Rolex tells a story” poogt het merk je te overtuigen van de klasse van het merk. Het verhaal dat rond het merk gecreëerd werd rechtvaardigt dan ook de hogere prijs. Een prima voorbeeld van hoe een sterk verhaal het mogelijk maakt je te onderscheiden als merk.

Focus op prijs

Focussen op een lagere prijs is een strategie die helaas voor vele bedrijven nog steeds het meest evident lijkt. Let op want prijsspeler worden in je markt bevat ook wel wat valkuilen. Hoe dan ook zijn er zeker succesverhalen van deze focus.

Ooit gehoord van ene Richard Branson? Klopt, de Britse zakenman is vooral bekend van de goedkope vliegtuigmaatschappij RyanAir. Hoewel niet alle mensen prijskopers zijn, is het succes van de lage kosten maatschappij onmiskenbaar. Een klassiek voorbeeld van hoe een expliciete focus op prijs de markt op zijn kop zette en vliegen nog toegankelijker maakte voor het grote publiek. Opgepast: breng wel je kostenmodel goed in kaart als je overweegt om deze weg in te slaan. Zo kan je op lange termijn je prijsstrategie waarmaken.

En jouw product of dienst, kan die ook wel een verfrissende kijk gebruiken? Kom gerust eens op de koffie en we nemen graag eens een kijk op jouw verhaal! Melk of suiker?

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video