De QR-code als doodsprentje

Ik stopte onmiddelijk met scrollen. Het staarde naar me terug vanuit mijn LinkedIn-feed: een cover van Het Nieuwsblad met een reusachtige QR-code erop. Een code die me naar de website van de krant leidde. Ik wist niet goed wat ik ervan moest denken. En aan de vele reacties onder die Linked In-post te zien: heel wat anderen ook niet. Is dit het papieren medium dat zich overgeeft aan de digitale stroomversnelling? Of gewoon een minder gelukkige keuze van de nieuwsmanager in kwestie? En welke lessen kan je hieruit trekken voor jouw marketing?

Ondertussen kennen we de uitslag al, maar de strijd domineerde de afgelopen maanden alle media. Zelfs corona moest zowaar af en toe een rijtje achteruit. De Amerikaanse presidentverkiezingen zijn hoogdagen voor alle krantenredacties.

States een stap te laat

Maar voor Belgische redacties is de verkiezingsuitslag uit de States geen vanzelfsprekende materie om te brengen. Het tijdsverschil bemoeilijkt de verslaggeving. Rond 23u sluit een papieren redactie af. Anders geraken de kranten niet meer op tijd gedrukt en dus ook niet op tijd bezorgd. Terwijl op dat moment, begin november, alles nog stond te gebeuren.

De eerste uitslagen komen namelijk pas binnen als wij aan de ontbijttafel zitten. Met een krant die ons op dat moment niets vertelt over die eerste resultaten. Simpelweg omdat er bij het drukken nog geen enkele stem is geteld.

Hoe ga je daar als krant mee om?

Als je Het Nieuwsblad bent: een reusachtige QR-code op je cover plaatsen. En voor de rest absoluut niets op die belangrijke pagina 1. Alleen die QR-code die je via je smartphone naar je website brengt.

Die uiteraard wél de laatste stand van zaken geeft.

Digitale knieval

Wat impliceert die keuze? Wat betekent het?

De poster van het LinkedIn-bericht – een digitaal strateeg bij een marketingbureau – vatte het samen als ‘The day the newspaper died’. Een boutade. Maar de keuze voor deze cover is op z’n minst opvallend te noemen. Want je maakt als papieren krant een knieval voor je online redactie. Op snelheid kan je het als gedrukt medium inderdaad nooit halen van het internet. Dat is een ongelijke strijd.

Maar waarom voorbijgaan aan de troeven die je wél hebt? Online lees je vluchtig de hoofdpunten. Voor een krant neem je je tijd. Op je smartphone lees je korte titels diagonaal. Op papier zoek je verdieping, achtergrond en context bij diezelfde nieuwsfeiten. Op je laptopscherm schreeuwt zowat alles om aandacht, in een magazine is er alleen maar dat ene artikel.

Met deze QR-code veeg je al die voordelen onder de mat. Een krant is dan niet meer dan een trage versie van je website.

Aan de k(r)ant

Wat moet een deel van je lezerspubliek denken van die QR-code? Dat deel voor wie die papieren krant dé informatiebron bij uitstek is. Ik ken de precieze statistieken niet, maar ik kan me niet voorstellen dat papier voor écht iedereen tweede viool speelt. Welke boodschap geef je dan? ‘Neemt u maar een digitaal abonnement, binnenkort is het klaar met uw gazet’.

Wat met het andere nieuws? Die items waar het niet draait om hoe up-to-date de resultaten zijn. Maar wel om die primeur die jij als krant hebt en de anderen niet. Het andere nieuws dat van belang is voor jouw lezerspubliek. Of moet dat allemaal plaats ruimen voor nieuws dat je níet hebt? Zo degradeer je alle volgende pagina’s tot faits divers.

En wat met de functie van een cover? Om je lezer in één oogopslag te laten zien wat er is gebeurd in de wereld. Maar ook om hem of haar goesting te doen krijgen om verder te lezen. Als er werkelijk niets anders was dan Trump versus Biden, prima. Maar je krijgt niet bepaald zin om verder te bladeren. Toch? Je bereikt met deze cover net het omgekeerde effect: QR-code scannen en krant aan de kant.

All-in gaan is niet het standaard antwoord

Wat kan je hieruit leren voor je marketing? De vraag Papier of digitaal? passeert in marketingvraagstukken namelijk geregeld de revue.

Wel, dan is het belangrijk om rekening te houden met wat beide kunnen. En wat ze niet kunnen. Om stil te staan bij waar papier een streepje voor heeft op digitaal. En vice versa. Vaak ontstaan er interessante ideeën als je gaat voor een wisselwerking. Als je beide elkaar laat aanvullen.

Maar dat is in mijn eigen ogen helemaal niet gelukt met deze cover. Het is tekort doen aan het ene, en de kracht van het andere onderschatten.

Maak als bedrijf niet dezelfde fout voor je marketing. 100% digitaal is niet voor iedereen het juiste antwoord. Hou je doel en doelpubliek voor ogen. En reken papier niet alleen af op zijn zwaktes.

Meer lezen = meer weten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
voor insights, advies en tips
om via marketing jouw
bedrijfsdoelen te halen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.