Marketing automation, meer dan autoreply e-mails

[THIS IS AN AUTOMATED MESSAGE] Contacten onderhouden met je klanten en prospecten kost je veel tijd, zonder de garantie dat zij diensten bij je zullen afnemen of producten kopen. Wat als ik je vertel dat er een efficiënte manier is om persoonlijk én intensief met hen te communiceren? Marketing automation is hier om je leven (en het onze) gemakkelijker te maken.

What’s in a name. Marketing automation is een geautomatiseerd marketingproces waarmee je individuele en gepersonaliseerde boodschappen kan sturen naar je klanten en/of prospecten op specifieke momenten.

Op basis van de acties die een klant of prospect onderneemt in je winkel of op je website, hou je persoonlijk contact met relevante informatie en eventuele acties. Dat kan via e-mail, sms, sociale media en zelfs de post. Wij werken een volledige flow uit op basis van de acties die je klant of prospect onderneemt. Zij komen zo stuk voor stuk in een automatisch persoonlijk communicatietraject terecht.

Wat je met marketing automation kan bereiken?

Grofweg genomen twee zaken:

1. Lead nurturing

Als we in contact komen met een potentiële klant proberen we zo snel mogelijk een e-mailadres of telefoonnummer te capteren. Door een leuke download, interactieve test of gratis content aan te bieden in ruil. Hebben we zijn of haar gegevens, dan sturen we gerichte boodschappen op basis van bezochte webpagina’s, ingevulde conversiepunten… Het doel? Van dat anonieme e-mailadres een koopklare lead maken voor je salesteam. Zonder persoonlijke effort.

2. Relaties met bestaande klanten onderhouden

Blijf op de radar bij bestaande klanten. Stuur bijvoorbeeld onderhoudstips, enkele dagen nadat de klant een product bij je kocht. Of kwam een klant al een maand niet meer langs in je winkel of op je webshop? Een kortingscode in de mailbox is een geknipte verleidingstechniek om hem of haar terug te veroveren.

Oké, en hoe begin ik hiermee?

Voordat je als een bezetene communicatieflows begint uit te tekenen: bezint eer ge begint.

Maak het niet meteen te ingewikkeld maar zie het als een work in progress. Start met enkele standaardmails, eventueel een extra conversiepunt op je website en kijk wat er gebeurt. Erna kan je optimaliseren en het traject uitbreiden.

We zijn bij Expliciet ook zelf actief bezig met marketing automation, en zien dat het zijn vruchten afwerpt. Wanneer spring jij op de kar?

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video