De rol van magazines herbekeken

In een meer online wereld blijft print een waardevol element voor een sterke marketingmix. Zeker magazines spelen steeds een belangrijkere rol, daar zijn wij van overtuigd. Welke doelen je met een bedrijfsmagazine kan najagen? Wij definiëren er vijf.

Eervolle plaats in de marketingstrategie

Feit: marketing en communicatie gebeurt steeds meer online. Maar er is een speciale rol weggelegd voor print, en meer bepaald voor magazines. Met een hoge leesconcentratie – 78% van de mensen spendeert een uur per week aan magazines lezen – vallen magazines niet te verwaarlozen als marketingtool. Ligt de gemiddelde tijd die mensen doorbrengen online hoger? Ongetwijfeld. Maar de aandachtsspanne daar ligt dan weer beduidend lager. Met andere woorden: we zitten online, maar lezen op papier.

Daarom integreren we magazines doelbewust in onze marketingstrategieën. En dat voor één of meerdere van deze doelen:

  1. IMAGO IN DE VERF ZETTEN
  2. MEER AANDACHT
  3. BETROKKENHEID VERGROTEN
  4. BEDRIJFSFOLDER 2.0
  5. INTERACTIE AANGAAN

Imago in de verf zetten

Het exclusieve karakter van een magazine, het onderscheidend vermogen in een online wereld en de inhoudelijkere artikels die je brengt – want hogere leesconcentratie, remember? – helpen je bedrijfsimago in de verf zetten. Of je imago nu fancy, duurzaam, speels of serieus is: de inhoud en opmaak van je magazine kunnen die eigenheid onderstrepen.

Meer aandacht

De online wereld is vluchtig: mensen klikken je artikel open, maar klikken even snel weer weg. ‘Snackable’ communiceren is de boodschap. Een bedrijfsmagazine is daarentegen tastbaar. Het laat je toe om inhoudelijk dieper in te gaan op relevante topics, en de aandacht van lezers beter vast te houden.

Betrokkenheid vergroten

Medewerkers en klanten aan het woord laten zijn twee vliegen in één klap. Ten eerste: je vergroot hun betrokkenheid, geeft hen een forum en de kans om in de spotlight te staan. Ten tweede: medewerkers en klanten die fier zijn dat ze in je magazine staan, helpen met plezier je magazine verder verdelen.

Bedrijfsfolder 2.0

Een magazine is een ideaal medium om mee te geven na een toonzaalbezoek, om uit te delen na een salesgesprek of om op te sturen naar prospecten. Het is waardevoller, inhoudelijk interessanter en meer up to date dan eenzelfde salesfolder die je al tien jaar uitdeelt. En de kans dat je magazine thuis nog eens wordt opengeslagen? We zetten er geld op in dat dat beduidend hoger ligt dan bij een doorsnee brochure.

Interactie aangaan

De tijd dat magazines eenrichtingscommunicatie was, is passé. Haal dus meer uit je magazine door de nodige call to actions toe te voegen. Denk aan vragen van klanten die worden beantwoord in een vaste rubriek, of een QR-code die linkt naar je website. En laat zo de grenzen tussen online en offline vervagen.

 

Een goed magazine = jouw magazine

De troeven van een magazine mogen duidelijk zijn. Redenen genoeg dus om het op te nemen in je marketingplan. Zij het met een belangrijke noot: wil je je bedrijfsimago verbeteren, maak je magazine dan echt van jou. Is je magazine ook herkenbaar als je naam of logo er niet op staat, of kan een concurrent het dan zomaar claimen?

Die eigenheid kan zitten in details, de structuur van je magazine of de inhoud. Hoe wij dat voor onze klanten aanpakken? Een bloemlezing:

One step ahead met P&V Panels

P&V Panels wil als pionier in distributie- en stuurborden altijd een stap voor blijven op de rest. Dat vertaalt zich in hun magazine met een focus op nieuwigheden en innovatie. Het terugkerende artikel 1 step ahead zoomt elke keer in op een vernieuwende technologie waarvan het bedrijf gebruik maakt.

Structureel bouwen met Houben

De baseline van bouwbedrijf Houben is de kapstok waaraan artikels in hun magazine worden opgehangen. Bijvoorbeeld:

  • ‘WIJ VAN HOUBEN’ = artikel over de interne keuken
  • ‘ZIJN GRONDLEGGERS’ = interview met een medewerker
  • ‘DIE BOUWEN’ = een realisatie in de kijker
  • ‘AAN MORGEN’ =interview met een architect over de toekomst van bouwen

Ambities najagen in ons eigen magazine

Practice what you preach. In ons eigen magazine zetten we volop in op de ambities die we najagen voor onze klanten.  Dat doen we door cases op te hangen aan de vooropgestelde ambitie, ondernemers te laten vertellen over hun persoonlijke of zakelijke ambities en onze ambitieuze collega’s naar voren te schuiven

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video