Employer branding: schakel je communicatiebureau in voor je werving en selectie
Je goede mensen houden en goede mensen aantrekken. Twee cruciale factoren in de groei van elke kmo. En die twee factoren zijn in de huidige war for talent vraagstukken geworden. Waarom stijgt het verloop, terwijl de instroom van nieuwe talenten daalt? Vragen waar veel bedrijven geen antwoord meer op hebben. De hulp komt uit onverwachte hoek: die van jouw communicatiebureau. In de vorm van een sterke employer branding.
We spoelen terug naar enkele jaren geleden. Wat deed je toen als je een nieuwe collega zocht? Vacature uitschrijven, in de krant plaatsen en wachten tot de eerste kandidaten zich meldden.
Die tijd is definitief voorbij. Want wat is vandaag het resultaat van exact dezelfde werkwijze? Hooguit enkele interessante kandidaten. Sommige bedrijven prijzen zich al gelukkig als er respons tout court komt – interessant of niet.
Hoe kan mijn communicatiebureau daar verandering inbrengen? Dat is toch een pure HR-kwestie? Niet helemaal.
Vaak ligt het probleem bij jouw bedrijf als merk.
Hoezo? Ik investeer toch in mijn marketing en communicatie? Ongetwijfeld. Maar de kans is groot dat je al je pijlen op je klanten richt. En je munitie vergeet te voorzien voor je (toekomstige) medewerkers.
Employer branding: medewerker = klant
Employer branding bekijkt jouw medewerker als een klant. Een mens die je moet overtuigen. Niet om te kopen, maar om bij jou te werken. Een beslissing die een enorme impact heeft op onze levens.
Wel dan, hoe overtuig jij hem om voor jou te kiezen? Waar staat jouw merk voor? Wat betekent het om bij jou te werken? Waarom jij en niet je concurrent?
Kortom: wat is jouw USP naar jouw medewerkers?
Die positionering, of dat nu naar een klant of een medewerker is, dat is ons expertisegebied.
Employer branding: van theorie naar praktijk
Samen bouwen we aan een merk dat ergens voor staat. Dat begint met een cultuuronderzoek. Wat leeft er binnen jouw bedrijf? Wat zijn de waardes die jouw medewerkers verbinden? In welke mate komen die overeen met de kernwaardes van jouw bedrijf?
Op basis van die resultaten stellen we een employer branding strategie op. Niet die ene losse vacature. Niet dat ene imagofilmpje. Maar een strategie die een duidelijke oplossing biedt om het verloop te doen dalen en de instroom te verhogen.
Korte én lange termijn. Intern én extern.
Die employer branding strategie vertalen we in een plan van aanpak. Met doelen en actiepunten op korte én lange termijn. Voor interne en externe communicatie. Uiteraard afgestemd op jouw doelpubliek. Want de selectie van de juiste kanalen is een enorme belangrijke. Neem nu McDonalds. Deze fastfoodketen is constant op zoek naar jonge mensen: studenten die bereid zijn om via het systeem van flexi-jobs te werken. Zij doen dat op een leuke manier via WhatsApp, met uitstekende resultaten. En hogere instroom dan een klassieke vacature ooit zou opleveren.
Creativiteit maakt het verschil
Zo komen we bij het laatste ingrediënt dat je communicatiebureau toevoegt: creativiteit. De inventiviteit die nodig is om jouw employer brand er te doen uitspringen.
Wil je meer weten over employer branding? En hoe deze aanpak een oplossing kan zijn voor de uitdagingen waar jij voor staat? Kom eens babbelen!