Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

03 juni 2018

Kim Castermans: “Mijn sterkte als zaakvoerster is dat ik mijn zwakke punten ken.”

“Ik weet perfect wat ik kan en waar anderen beter in zijn. Ik zie mezelf dan ook niet als een vooruitstrevend onderneemster. Ook dat is voor mij management: je eigen sterktes en zwaktes kennen.” Voor deze Ondernemer expliceert schoven we aan tafel met Kim Castermans, zaakvoerster van kledingketen noba. Een openhartige babbel over hoe het allemaal begon, de harde Nederlandse leerschool en haar visie op e-commerce.

Een Fiatje 500 en enkele rollen stof, zo is noba vijftig jaar geleden begonnen. “Mijn oma trok van deur tot deur om te verkopen. ‘s Avonds haalde ze dan haar naaigerief boven om al die bestellingen op maat te maken. Op den duur kreeg ze dat niet meer gebolwerkt en begon ze met kant-en-klare kleding te verkopen. Nog later richtte ze een deel van haar woning in als kledingwinkel. Dat is ook mijn eerste bewuste herinnering aan de familiezaak”, blikt Kim Castermans terug.

“Noba is altijd heel aanwezig geweest in mijn leven. En ik heb het ook altijd boeiend gevonden. Van het moment dat ik kon praten, zei ik het al: ik wil doen wat mijn mama doet. Zij was intussen ook in de zaak begonnen. Dus ging ik modemanagement studeren in Utrecht. Je hoort vaak dat het onderwijs in Nederland veel mondiger is – ik kan dat alleen maar bevestigen. Als je daar niet leerde van je af te bijten, haalden ze je onderuit. Dat leren opkomen voor mezelf, daar pluk ik nu nog elke dag de vruchten van.”

“Alhoewel… Ik praat graag over aankoop en marketing, mijn eigen verantwoordelijkheden binnen noba. Maar zodra het over een ander onderwerp gaat, is er dat gebrek aan zelfvertrouwen dat me soms nog parten speelt. Je ziet me dan ook zelden op events die losstaan van mijn vakgebieden. Ik ben niet die typische netwerker die met alles en iedereen staat te socializen. Ik zie mezelf dan ook eerder als zaakvoerster”, zegt Kim Castermans. “Niet als onderneemster.”

“Een ondernemer is voor mij iemand die nieuwe ideeën lanceert en structuren in vraag stelt. Die graag afwijkt van het traditionele pad en nieuwe dingen probeert, ook al werken de oude methodes nog perfect. En dat is niet meteen mijn sterkste punt. Daarom is het goed dat we een familiebedrijf zijn waar we met zes aan de top staan. Mijn neef Dennis en ik kunnen als derde generatie rekenen op de begeleiding en steun van onze ouders, die alle vier actief zijn binnen noba. Zo kan iedereen de sterktes uitspelen in zijn of haar vakgebied. Want ook dat is wat mij betreft management: goed kunnen inschatten waar je sterk in bent, waar anderen beter in zijn én de dingen uit handen durven geven.”

“ Mijn sterkte als zaakvoerster is dat ik mijn zwakke punten ken.”

Net zoals in elke sector zet de digitalisatie zich ook stevig door in de retail. Hoe kijkt Kim naar die evolutie? “Specifiek voor mijn vakgebied, de aankoop? Om eerlijk te zijn: met dubbele gevoelens. Ik weet dat het geen zin heeft om dat tegen te houden. En ik zou het ook niet willen. Maar ik vind het tegelijk een akelig idee. Het is mijn job om tussen al die collecties en al die stuks de juiste eruit te kiezen. Om te voorspellen welke trends gaan scoren, welke van die trends bij onze klanten in de smaak zullen vallen.”

“Daarvoor moet je een collectie kunnen terugbrengen tot plussen en minnen. Een kledingstuk helemaal kunnen opnemen. Dat heeft dan weer vooral te maken met echte vakkennis. Met gevoel en je klanten door en door kennen. Ik geloof niet dat een algoritme dat beter kan dan ik. Wat ik wel geloof, is dat die data een ondersteunende rol kunnen spelen en mij zullen helpen om betere beslissingen te nemen.”

Wie digitalisatie zegt, zegt ook e-commerce. “Een trein die we niet mochten missen. Iets dat we steeds verder moeten uitbouwen. Toch blijf ik e-commerce een moeilijke vinden. In tegenstelling tot noba is e-commerce heel onpersoonlijk.

Onze sterkte is net dat contact met onze klanten en een persoonlijke aanpak. Wij combineren de ruime keuze en de vierkante meters van een grote keten met de service van een kleine boetiek. Onze verkoopsters bouwen een band op met hun klanten. Ze spreken ze aan met hun voornaam, weten wat ze leuk vinden en welke merken ze graag zien.

Die service, dat familiale gevoel, dat babbeltje bij het shoppen – daar doen wij het voor. Want voor mij is shoppen meer dan kopen. Voor mij is dat de tijd nemen en rustig rondkijken, op een plek waar ik me goed voel en waar iets te beleven valt. Daarom shop ik zelden online. Niet uit principe, maar omdat het gewoon niet hetzelfde is. Die beleving krijg je niet achter een computerscherm, hoor. Daarom ben ik er ook van overtuigd dat fysieke winkels belangrijk zullen blijven zolang wij mensen sociaal contact nodig hebben.”

Openhartelijke vragen aan Kim Castermans

Een warm hart voor deze ondernemer…
“Mijn oma. Hard gewerkt, risico’s genomen, veel doorstaan… een zakenvrouw in hart en nieren. En dat in een tijd dat dat als vrouw helemaal niet vanzelfsprekend was. Het moet soms echt eenzaam geweest zijn voor haar. Daar kan je niks anders dan heel veel respect voor hebben.”

Met een onbeperkt marketingbudget…
“Zou ik nog meer investeren in beleving. Op onze Fashion Nights bijvoorbeeld, zijn onze winkels langer open en trakteren we onze klanten op een hapje, drankje en een goodiebag. Op dat type events wil ik meer inzetten. Zodat er bij noba altijd iets te beleven valt, zonder dat we altijd met kortingen moeten gooien.”

Als de stress me om het hart slaat…
“Dan geeft me dat meer energie. Te veel stress mag natuurlijk niet blijven duren. Na een inspannende periode moet het weer normaliseren.”

Als er 25 uren in een dag waren…
“Dan gaat dat extra uur naar mijn gezin: quality time! Er moet hard en veel gewerkt worden, maar tegelijk is het leven meer dan werken alleen. Ik heb een geweldige jeugd gehad, maar ik moest mijn ouders wel vaak missen. Dus ik ga heel bewust om met die balans werk-leven.”

Tijdelijk verkeerde beslissing…
“Ik kan er niet meteen een bedenken. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik nooit fouten maak…”

Lees verder.

Blijf nog wat langer.