Communicatiebureau kiezen: wil je een leverancier of een partner?

In this world there’s two kinds of people, my friend. Those with loaded guns and those who dig. You dig. De wijsheid van deze absolute filmklassieker (heb je ‘m herkend?) gaat ook op voor communicatiebureaus. Er zijn namelijk twee type bureaus. Zij die zich opstellen als leverancier en zij die de rol opnemen van communicatiepartner. Als jij tussen communicatiebureaus kiest, is het belangrijk dat je hier rekening mee houdt.

We stellen je meteen even gerust. Ten eerste zijn er geen bureaus met loaded guns. Toch niet dat wij weten. Ten tweede is het ene type niet beter dan het andere: het gaat erom wat jij verwacht. Want de manier van samenwerken, ziet er helemaal anders uit.

De leverancier

Dit type communicatiebureau is eerder een uitvoerder. Jij vraagt, zij draaien. Het liefst van al krijgen ze een vastomlijnde opdracht, waar ze zonder veel gedoe aan kunnen beginnen.

De partner

Dit type bureau wil meedenken. Of ze willen minstens het gevoel hebben dat jij hun inspraak apprecieert.

Ze houden van open vragen, waar ze verschillende oplossingen voor mogen aanreiken.

Leverancier of partner?

Hoe kom je erachter met welk type jij te maken hebt vóór de eigenlijke samenwerking? Je kan het natuurlijk op het bedrijf af vragen. Maar daden spreken luider dan woorden. De manier waarop een bureau jouw allereerste opdracht aanpakt, zegt heel veel.

Nieuwe website

Een voorbeeld. Stel, je wilt een nieuwe website. Eén van de typische momenten dat je als bedrijf De Markt Der Communicatiebureaus opgaat.

Een leverancier gaat meteen over tot het praktische: de vormgeving en invulling van die site. Wat moet erop? Voor welke stijl wil je gaan? Heb je afbeeldingen? Je ontvangt vervolgens een ruwe structuur en een offerte.

Een communicatiepartner schiet strategischere vragen terug. Die wil meer weten over jouw bedrijf. Over wat je precies doet. Wat het doel is van je website. Hoe die past in jouw communicatiestrategie. Hoeveel klantsegmenten je hebt. Pas dan zoomt hij in op het praktische.

Expliciet is…?

Wij zien onszelf als communicatiepartner. Dat is toch onze ambitie. Voor ons vertrekt alles vanuit een achterliggend plan. Een totaalaanpak. Wij willen graag meedenken en proactief zijn. Bedenken én uitvoeren. Omdat dat nog altijd het beste resultaat oplevert. Een brochure, een website, een tekst… treffen pas doel als ze onderdeel zijn van een grotere strategie.

Onze manier van samenwerken is wel veel intenser dan bij een pure leverancier. Daar moet jij voor openstaan.

Communicatiebureau kiezen: hoe dan?

Hangt af van je verwachtingen. Er is geen goed of fout. Maar verwacht van een leverancier niet hetzelfde als van een partner. En verwacht van een volwaardige communicatiepartner niet dat zij veel voldoening zullen halen uit puur uitvoerende taken. There’s two types of agencies in the world, my friend…

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video