Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

05 april 2018

GDPR en de impact op jouw marketing en communicatie

Expert aan het woord

Fréderique Voesen
Punctueel pitbull

GDPR. Vier letters die al een veelvoud aan klamme handen en zenuwachtig heen-en-weergeschuifel opleverden. De General Data Protection Regulation heeft namelijk impact op elk bedrijf. Meer zelfs: op verschillende afdelingen binnen jouw firma. Wij lijsten de belangrijkste wijzigingen op voor jouw marketing en communicatie.

De GDPR is een nieuwe Europese regelgeving, een update van de verouderde Europese privacy-wetgeving. Het bepaalt de spelregels omtrent het bewaren en het verwerken van de persoonsgegevens van elke Europese burger. 25 mei 2018 is het G-day: vanaf dan is deze nieuwe wetgeving officieel van kracht.

Transparantie ten top

Het doel is om voor iedereen transparant(er) te maken wat er met zijn of haar gegevens gebeurt. Of om het met de woorden van de GDPR te zeggen: “Het moet voor individuen perfect duidelijk zijn dat hun gegevens zijn ingezameld, gebruikt, geraadpleegd of anders verwerkt.” Het draait dus om afdwingbaarheid: je moet als bedrijf uitdrukkelijk om toestemming vragen.

Over burgers en persoonsgegevens

We zoomen even in op twee kernbegrippen. Elke Europese burger. Dus niet alleen je werknemers, maar ook je klanten. Niet alleen je leveranciers, maar ook je prospects. Ook de invulling van persoonsgegevens is ruim: zelfs een cookie valt voor de EU onder die term.

Na de theorie, de praktijk. Hoe maken wij onze klanten GDPR-proof? In twee stappen.

Stap 1: even terugspoelen

Actiepunt: als bedrijf moet je kunnen aantonen dat elke klant ooit zijn toestemming gaf om iets met zijn data te doen. Dat wil zeggen: elk contact in jouw nieuwsbriefabonnees. Elke naam die ooit op één of andere manier in jouw commerciële contactenlijst terechtkwam.

Onbegonnen werk.

De oplossing? Een e-mailing naar al je klanten. Met daarin de expliciete vraag of je bedrijf hem of haar in de toekomst mag blijven contacteren. Natuurlijk net iets leuker verpakt, want anders kennen we het antwoord al op voorhand…

Stap 2: en dan vooruitspoelen

Actiepunt: Als die basis er ligt, is het tijd om die vraag ook in de toekomst GDPR-expliciet te maken. Maar dat hoeft zeker niet in álle gevallen.

Twee voorbeelden: een klant die je contactformulier invult, gaat er vanuit dat je zijn gegevens zal gebruiken om hem te antwoorden. En iemand die deelneemt aan een wedstrijd, zal er geen probleem van maken als je bedrijf hem een e-mail stuurt met de resultaten.

Maar dat betekent níét dat ze dan automatisch zijn ingeschreven voor bijvoorbeeld je nieuwsbrief. Die toestemming zal je moeten vragen.

De oplossing: Wij passen je website aan naar de GDPR-regelgeving. Leveren je een template aan voor je nieuwe privacyverklaring. Werken je WordPress bij naar de verplichte standaard. Enzovoort, enzovoort.

GDPR: conclusie?

Terug- en vooruitspoelen. Persoonsdata uit het verleden GDPR-proof maken en je klaarmaken voor de toekomst.

Ben je klant bij ons? Hou dan je brievenbus in de gaten, zowel je gewone als je digitale.

En voor niet-klanten (foei!): contacteer meteen je websitebouwer en/of communicatiebureau. Zij moeten je adviseren over hoe jij er GDPR-gewijs voorstaat. Op het gebied van communicatie en marketing alleszins. Voor de andere aspecten ben jij aan zet.

Wens je meer te weten te komen over GDPR?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Lees verder.

Blijf nog wat langer.