Expliciet is jarig: 10 straffe cases in de kijker

Dag in dag uit zijn we bij Expliciet aan de slag om de meest uiteenlopende communicatieopdrachten tot een goed einde te brengen. En dat doen we al 10 jaar lang. Het ideale moment om eens terug te blikken op dat parcours. En dat doen we graag met het presenteren van tien cases. Tien sleutelmomenten voor Expliciet. Tien keer vertrouwen krijgen van een klant. Tien keer dankbaarheid voor alle kansen die we gekregen hebben.

1. Het Ramenhuis – De kick-off (2012)

Op een mooie lenteavond schoven we wat onwennig mee aan tafel bij Tante Julia. Tegenover ons twee sympathieke heren met ambitie en goesting. Paul & Stefan waren klaar voor de oprichting van hun ramen- en deurenbedrijf. En hiervoor zochten ze nog ondersteuning op vlak van marketing. Een paar happen en slokken later leek de deal beklonken. We sloegen de handen in elkaar. Het officiële startschot van Expliciet was gegeven. Mooi om te zien dat tien jaar later deze twee sympathieke heren – met wie we nog altijd Tante Julia bezoeken – een succesvol ondernemersverhaal neerschrijven met het Ramenhuis, dat vandaag al zijn derde vestiging geopend heeft.

Ik wil meer weten over deze case!

2. IMA – Machinebouw? Huh?! (2013)

We stopten aan een ietwat gedateerd, maar groot industriegebouw, waar we vriendelijk begeleid werden naar de vergaderzaal. Al snel kwamen er twee vriendelijke heren binnen. “Wij hebben nood aan wat creativiteit om ons verhaal sterker te kunnen presenteren.” Ijverig noteerden we de briefing en stelden we de nodige vragen. Want het was een pitch. En er waren nog andere bureaus in het spel. Enkele weken later gingen we terug. We gaven het beste van onszelf en presenteerden vol enthousiasme ons concept. U het product, wij de machine was geboren. Deze baseline prijkte nog jaren op de muren bij IMA. Ondertussen hebben we in 2021 IMA samen omgedoopt tot VINTIV. Meer dan ooit werken we vandaag mee aan de groei van dit fantastisch bedrijf.

Ik wil meer weten over deze case!

3. Carfidence – Van branding tot netwerken (2014)

We zakten af naar de Nederlandse grens, naar Lanaken. Destijds nog de thuishaven van één van de showrooms van Ford Beckers. Eric, de jongste van de drie gebroeders Beckers, had een droom. Hij wilde zich minder afhankelijk voelen van Ford. “Tweedehandswagens is een groeiend segment. Wij moeten een bedrijf op de kaart zetten waarin wij meerdere merken kunnen voeren”, zei hij. Enkele weken later werd Carfidence boven de doopvont gehouden. Deze case is voor ons niet alleen bijzonder omwille van de sterke branding die eruit rolde, maar vooral voor de rol die Eric voor ons speelde. Hij had sympathie voor ons als jonge ondernemers en stelde ons met veel trots voor aan zijn grote netwerk. Zo regelde hij ook dat wij, als jong en klein bedrijf, lid mochten worden van VKW Limburg.

4. Veldeman – De eerste échte pitch (2015)

Als twee enthousiaste jonge marketeers stapten we de auto in en reden we naar het verre Bree. We hadden een uitnodiging ontvangen van Veldeman, een groot bedrijf dat we kenden we van die mooie grote tenten. We werden uitgenodigd door het hele managementteam. Ze legden ons op de rooster over onze manier van werken. Aan de andere kant van tafel voelden we bij sommigen wel wat twijfel. Zijn zo twee jonge gasten uit Hasselt wel capabel waren om Veldeman een nieuw imago aan te meten? Zeven jaar laten zijn we Veldeman nog steeds dankbaar voor de kans die we kregen. En werken we nog steeds hard samen aan de groeiambities van deze mooie KMO.

Ik wil meer weten over deze case!

5. Van Havermaet – Welkom in het kasteel (2016)

“Ik ga jullie eens bellen, want wij zijn op zoek naar een nieuw marketingbureau”, zei het baasje van Lotje. Een teefje dat helemaal gek was van Mats, onze toenmalige office dog. Enkel weken later rinkelde de telefoon. Het was Nathalie van Van Havermaet. “We zouden jullie graag eens ontmoeten.” Vol goesting reden we enkele dagen later over de oprijlaan van Kasteel Ter Poorte. Een team van vijf mensen heette ons van harte welkom. We kregen de vraag wat we al bewezen hadden. En vooral wat we konden betekenen voor een kantoor als Van Havermaet. De vonk sloeg over. We kregen meteen hun vertrouwen. Het resultaat? Tot nu toe nog steeds de meest spraakmakende rebranding die we op de wereld brachten. Met grote dank aan Van Havermaet om 100% in ons te geloven en ons 200% uit te dagen om die extra stap te zetten. En bedankt Mats voor de introductie.

Ik wil meer weten over deze case!

6. NOBA – Een geschenk van Sinterklaas (2016)

Het was een regenachtige dag eind november. We stapten de winkel in Bilzen binnen, op zoek naar Kim. Want zij had ons uitgenodigd. “Kom maar mee naar achter”, riep ze vanuit de verte. We vleiden ons neer aan tafel en luisterden vol bewondering naar hun huidige communicatiestrategie en naar hun uitgesponnen mediaplannen. Hun doel was hun imago verjongen. Er waren drie bureaus uitgenodigd om over deze vraag na te denken. Op 6 december, Sinterklaas, gingen we presenteren. De eerste keer dat we met een concept tranen konden losweken aan de andere kant van tafel. Van geluk en ontroering uiteraard. Nog voor we terug in Hasselt waren, kregen we al een telefoontje om de samenwerking te bevestigen.

Ik wil meer weten over deze case!

7. Comfort Energy – Een nationale heldenstatus (2018)

Iedereen kent ze wel. Die mooie, grote tankwagens van Comfort Energy. In 2018 werden we uitgenodigd op het hoofdkantoor in Hasselt. Want er waren te weinig chauffeurs voor die mooie vrachtwagens. Het resultaat? Een nationale campagne die Helden van de weg gedoopt werd. We overtuigden de klant dat ze met het lanceren van enkele vacatures die mooie cabines niet opgevuld zouden krijgen. Dus mochten we all the way gaan. Van gadgets tot een eigen magazine en online advertising. Een echte 360°-campagne die heel wat impact had.

8. Marchetta – Laat het bad maar vollopen (2019)

Diep verscholen in het mooie Genk werden we verwelkomd in de toonzaal van Marchetta Villabouw/Thuisbest. Drie vriendelijke dames legden ons het vuur aan de schenen. Ze waren al goed met marketing bezig. Dus wat konden wij nog extra voor hen betekenen? Het werd een inspirerend gesprek over ‘Liefde_Bedrijven’ en ‘samen in bad gaan’. Enkele dagen later kregen we een mailtje met het onderwerp: ‘Laat het bad maar vollopen’. Nog nooit hebben we voor een klant zo’n complete totaaloplossing kunnen uitwerken. Wij maakten van Marchetta wat ze zijn: Familiebouwers. Deze case laat echt zien wat wij als marketingbureau kunnen. Een structurele communicatiestrategie die echt bijdraagt aan de groei van het bedrijf, die zorgt voor een sterkere naamsbekendheid en tegelijkertijd de sales op korte termijn ondersteunt. Een marketingplan waarvan de ROI bewezen is.

Ik wil meer weten over deze case!

9. BEWEL – De 3e grootste werkgever (2019)

Met een heel concrete vraagstelling kwamen we aan tafel bij BEWEL. “Mensen weten niet wat we allemaal doen en kunnen.” Toegegeven. Ook wij hadden geen idee. Na een korte introductie kropen we met veel enthousiasme de studio in. Enkele weken later presenteerden we onze visie op de communicatiestrategie van de derde grootste werkgever van Limburg. Het feit dat de algemeen directeur foto’s maakten van de slides met Liefde_Bedrijven, bleek achteraf een goed tekenen. We kregen groen licht. En drie jaar en één rebranding later mogen we ons met trots een strategische partner van dit mooie bedrijf noemen.

Ik wil meer weten over deze case!

10. IMMOWEB – De grootste van België (2021)

Immoweb, de grootste vastgoedwebsite van België, was op zoek naar versterking op vlak van content marketing. Het was een hele eer dat ze, weliswaar digitaal, naar het mondaine Hasselt afzakten om kennis te maken. Na een eerste kennismaking werden we uitgenodigd voor een competitie met vier andere bureaus. Nationaal én internationaal. De eerste keer dat we gingen strijden over de grenzen heen. En met succes! We kregen mooie woorden van de marketingafdeling uit Brussel en Expliciet werd – en is nog steeds – dé nieuwe contentpartner voor Immoweb. Na het schrijven van blogs lanceerden we recent samen een nationale podcastreeks. De eerste van dit niveau in de bouwsector.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video