Podcast meets marketing

De podcast als content format groeit jaar na jaar. Nu het luisterpubliek groot genoeg is, opent dat opportuniteiten voor jouw bedrijf. Een introductie in de wat en waarom van podcasting.

Eén: Dat is veel te lang, niemand leest nog zo veel.

Twee: Content moet altijd snackable zijn.

Twee ‘wijsheden’ die te pas en onpas als Algemene Waarheid worden verkondigd binnen content marketing. En die we nu op basis van cijfers eindelijk een kopje kleiner kunnen maken. Want als alles korter moet, hoe komt het dan dat de podcast jaar na jaar terrein wint? Als alles snack moet zijn, hoe verklaar je dan het succes van het vijfgangenmenu? Want dat is precies wat een podcast is. Social media is het snelle frietje dat je steekt terwijl je op je trein wacht. Een podcastaflevering is het restaurantbezoek waar je uitgebreid de tijd voor neemt.

Een podcast is wat ons betreft het summum van content marketing. Het is content die zó waardevol is voor je doelpubliek dat die jou een (half) uur van hun onverdeelde aandacht geven. Lees die laatste zin nog eens. Een half uur. Onverdeelde aandacht. Van jouw doelpubliek. Er zijn niet veel marketing- instrumenten die dat kunnen. Het is dan ook geen wonder dat steeds meer merken en marketingbureaus richting podcasts beginnen te kijken.

Tussen de oren, hoog of laag in de funnel

Een podcast kan je op verschillende manieren inzetten in je marketingmix.

Naamsbekendheid vergroten.

Dan zitten we bovenaan de marketingfunnel. Je eigen podcast is een mooie manier om bij een nieuw of een bepaald deel van je doelpubliek op de radar te komen.

E-mailadressen verzamelen.

Dan zitten we onderaan de marketingfunnel: de podcast als leadmagneet. Hoe dat werkt? Veel podcasts koppelen een nieuwsbrief aan een aflevering. Om hun luisteraars op de hoogte te brengen van elke nieuwe aflevering. Dat gebeurt door kort te omschrijven waar de nieuwe aflevering over gaat. Waarom het de moeite is om te luisteren. Probeer je luisteraar een duwtje in de rug te geven om zich in te schrijven. Komt er tijdens het gesprek een boek of website ter sprake?

Zorg voor een link in je nieuwsbrief. De Nederlandse podcast Beurstalk doet dat heel handig. Elke week sluit de presentator af met een aandelentip. En de ISIN-code (zeg maar het unieke paspoort van een aandeel), die vind je telkens terug in de nieuwsbrief. Dan hoef je zelf niet te noteren tijdens het luisteren.

Ons oordeel

Welke bedrijven moeten de oren spitsen? Wanneer zou het voor jou wel eens interessant kunnen zijn om een podcast(reeks) op te nemen? Dit zijn volgens ons twee belangrijke signalen.

Als je al actief inzet op content marketing. En je niet denkt: wat zouden we in godsnaam nog kunnen vertellen? Maar wel constant met het gevoel zit, dat je nog meer te vertellen hebt. Dan kan een eigen podcast een mooie manier zijn om nog dieper in  de materie te duiken. Of om je bestaande content op een nieuwe manier te brengen.

Als je een afgebakend doelpubliek hebt. En dat doel- publiek ook gedeeltelijk samenvalt met het doorsnee luisterpubliek van een podcast (zie kaderstuk). Denk aan

  • Zij die hun eerste huis gaan kopen.
  • Ervaren beleggers op zoek naar interessante aandelen
  • Project managers die willen leren van andere project managers
  • Cfo’s geïnteresseerd in digitalisatie

Hoe beter afgebakend, hoe beter je je inhoud kunt afstemmen. En hoe gerichter je je podcast de wereld kunt insturen.

Benieuwd of een podcast iets kan zijn voor jouw bedrijf? Waarover die zou gaan en hoe die zou klinken? Kom eens babbelen!

 

Wie luistert er naar podcasts?

  • 18% van de Vlamingen luistert maandelijks naar een podcast.
  • 28% van de 16-24 jarigen
  • 31% van de 25-34 jarigen
  • 20% van de 35-44 jarigen

In de eerste twee leeftijdscategorieën is dat een stijging van 8% ten opzichte van vorig jaar.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video