‘Een bedrijf is een organisme: het groeit of sterft’

Wat startte als een eenmanszaak groeide op nog geen vijftien jaar uit tot een holding met vier bedrijven. Een van de bezielers is Leander Kippers: architect, ondernemer, visionair, en vooral mensenmens.

Architect

Leanders verhaal startte in 2004  als zelfstandig architect met een eenmanszaak. Vijf jaar later werd dat het architectenbureau R2Livin Architects. ‘Ismael Gielen, nu mijn vennoot, werkte toen ook zelfstandig en samen namen we geregeld deel aan architectenwedstrijden. Onze samenwerking groeide organisch verder tot we de knoop doorhakten: we gaan als één team verder.’

‘Als architect is het nu eenmaal moeilijk om alles alleen te trekken. Je krijgt niet alleen meer klanten, ook lopende en opgeleverde werven blijven je aandacht vragen. Dat trek je op den duur niet meer alleen. We gingen verder als R2Livin Groep voor uiteenlopende projecten: van het ontwerp van de villa van Thibaut Courtois tot een garage met carwash. Daarbij stelden we onszelf de vraag: ‘Wat zijn we nu?’ Als we ons profileren als een architect voor bedrijven, dan komt een nieuwe Courtois niet meer langs. En omgekeerd hetzelfde.’

Ondernemer

Het is hier dat de ondernemersspirit van Leander duidelijk naar boven komt. ‘We hebben concreet nagedacht over hoe we ons bedrijf futureproof konden maken. Om snelheid te maken en om de juiste richting te bepalen. We besloten om twee aparte vennootschappen onder een holding te plaatsen: R2Livin architects en Bisar Business Architecture. R2Livin focust op particulieren, op ‘art to live in’: architectuur als kunst, waarbij emotie wat geld  mag kosten. Bisar op B2B-projecten, of ‘business architecture’: architectuur die moet renderen. Twee duidelijk afgelijnde bedrijven met een heldere focus.’

‘Die profilering is echt ontstaan vanuit een organische groei. En erna met visie en logisch nadenken verder uitgewerkt. Het is ook op die manier dat we nog twee andere bedrijfjes hebben: Noir Visuals, een high-end 3D-ontwerpbureau  dat jeugdvriend Jens Meyssen runt, en The Home Library, een inspiratieboek, digitaal platform en netwerk dat architect, aannemers en bouwheer met elkaar verbindt.’

Toch ziet Leander zichzelf niet altijd als een ondernemer. ‘Terwijl ik het waarschijnlijk wel ben, maar het zo zelf niet per se aanvoel. Ik wil vooral dingen doen en laten slagen, mensen motiveren en inspireren, en daardoor groeien. En doordat we groeien, kunnen we ook nieuwe plannen maken. Maar het is niet zo dat we enkel een bepaalde omzet voor ogen hebben die we zeker willen draaien. Onze ambities liggen eerder bij een sterk team bouwen en dat geleidelijk uitbreiden.’

Visionair

Sinds juni van vorig jaar heeft de R2Livin Group twee vennoten erbij: Maarten en Wouter. ‘We hebben jarenlang gebouwd aan partnerships met onze medewerkers, en dat maakt van ons een betrouwbaar kantoor. We hebben onze sterktes gebundeld in een heel horizontale structuur, waarin iedereen een belangrijke schakel in ons bureau vormt. Want dit artikel gaat nu wel over mij, maar ik ben meer het gezicht van de hele groepering. Ik neem het PR-, toekomstgerichte en commerciële gedeelte op mij, de rest focust op zijn specialiteiten.’

‘Werk je alleen, zoals we eerst allemaal deden, dan moet je echt elke taak op je nemen. Maar niemand kan goed zijn in alles. Terwijl je een enorm groeipotentieel creëert als iedereen zijn plekje vindt. Courtois traint om de beste keeper ter wereld te worden, niet de beste spits. Ook wij trainen met elk onze eigen focus. Dat maakt ons sterker als individu én als team.’

‘Mijn taak daarin is tweeledig: als visionair op zoek te gaan naar die opportuniteiten die we kunnen vermarkten. Zorgen dat we interessant opdrachten binnenhalen, dat we uitdagingen aangaan en zien dat we die ook aan kunnen. Zo worden onze opdrachten bij Bisar steeds groter en groter, wat een leuk gegeven is. En bij Noir-Visuals merken we bijvoorbeeld dat op basis van onze 3D-beelden de interesse voor bepaalde producten van Impermo opmerkelijk toenemen. Dan weet je dat je het verschil kan maken en goed bezig bent.’

Mensenmens

Mijn voornaamste focus blijft: onze medewerkers constant laten groeien. Ik bekijk een bedrijf als een organisme, en daar gelden maar twee statussen: groeien of sterven. Welke biotoop moet ik daarom creëren om te zorgen dat elk takje of elke bloem – een medewerker dus – kan groeien?’

‘Ik geef daarom verantwoordelijkheden in plaats van taken. Als ze zich vrij voelen, kunnen ze zich beter ontwikkelen en zich tot hun maximale potentieel ontplooien. Zij zijn zo een meerwaarde voor het bedrijf, maar ook omgekeerd geldt hetzelfde.  Dat ik dat ecosysteem mee kan creëren, daar haal ik veel voldoening uit.’

‘Ik ben een jaar of zeven geleden ook begonnen bij Wolves and Warriors, een organisatie van Kurt Goossens die groeiprogramma’s op poten zet voor ondernemers en leiders. Ik ga mee op Warrior Week in Spanje, om ondernemers te begeleiden en te inspireren. Een heel leuk aspect in mijn leven, waarin ik weer kan samenwerken met inspirerende mensen.’

Hecht zo’n geëngageerd iemand als Leander belang aan een work-life balance? ‘Mijn werk is mijn leven geworden, ik heb niet echt een grens. Vraag me niet om van 9 to 5 te werken. Daarvoor amuseer ik me te veel met mijn werk. Zelfs als ik er niet voor betaald zou worden, zou ik nog veel van mijn taken met plezier uitvoeren.’

‘Ik probeer zowel in mijn werk- als privésituatie te evolueren. Ik ben nu een huis aan het bouwen, wat veel van mijn aandacht en energie vraagt. Maar als dat klaar is, dan kan ik ervan genieten en komt er weer tijd vrij voor andere zaken zoals sporten, reizen, vrienden uitnodigen. Ook dat is groeien.’

‘Uiteraard heb ik ook periodes dat ik me minder voel. Dat ik weinig goesting heb om te sporten of mijn eigen ambities aan mijn laars wil lappen. Maar dat gun ik mezelf. ‘Het lukt nu effe niet’, maar morgen wordt het weer beter. Ik wil niet krampachtig omgaan met wat niet lukt, maar blijven gaan. Je leert nu eenmaal beter surfen op een golf dan op de vlakke zee.’

De Expliciete ambities van Leander

‘Ik leerde Expliciet kennen via Hubo Limburg United, waarvan Expliciet partner is en ik in het bestuur zit. Zij hebben de profilering van de ploeg onder handen genomen en me omvergeblazen met de video die ze hierover maakten. Hoe zij op een andere manier naar een bedrijf kijken, dat is zoals wij als architecten anders naar een gebouw kijken.’

‘Vanuit die positieve ervaringen hebben we Expliciet gevraagd om te helpen Noir Visuals meer in de markt te zetten. Ook voor The Home Library hopen we binnenkort de samenwerking te versterken.’

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video