#Hashtags Voor Dummies
Hashtags, iedereen kent ze en gebruikt ze (personen met zilverkleurige haren niet meegerekend). Of je nu voorstander bent van Facebook, Twitter of Instagram, overal kom je ze tegen. Het is een slimme en efficiënte manier om je boodschap of foto te categoriseren, van #YOLO tot en met #Yeswecan. Toch beperken ze zich niet enkel tot het #SWAG-publiek, ook jouw bedrijf kan er profijt van hebben. Hoe je dat het best aanpakt? Lees en leer…
Origineel ontwikkeld door Twitter om berichten te categoriseren, vind je hashtags nu terug binnen alle sociale media. Het bekende hekje creëert zo als het ware een makkelijk vindbare link naar een zeker onderwerp. Wanneer je als bedrijf bepaalde informatie wilt verzamelen, dient de hashtag als middel om in contact te komen met een specifiek doelpubliek, diens meningen te vragen of zelfs in interactie te gaan. Meer nog, een succesvolle tag kan een groep geëngageerde mensen samenbrengen die maar al te graag jouw marketingboodschap online willen verspreiden.
Boost je merk door creativiteit
Een hashtag leent zich bovendien perfect voor creativiteit. Lanceer een leuke, unieke tag in verband met je bedrijf of campagne en zie je populariteit groeien. Nike (jawel, hét sportmerk) bijvoorbeeld, startte zo de hashtag #Makeitcount. Een unieke tag die, verspreid over al hun sociale media, veel stof en animo deed opwaaien. Lees: véél foto’s van sportende wij-zijn-krachtige-vrouwen-die-alles-aankunnen, uitdagingen en massa’s geëngageerde sporters, allen in combinatie met diezelfde hashtag. Het collectieve sportgevoel aanwakkeren? Check. (You go Nike!)
Overdaad van hashtags schaadt
Alle troeven terzijde, kan een overdaad aan hashtags echter al snel als storend ervaren worden. Beperk dus je arsenaal –ja, ook al zitten er hele goede exemplaren tussen- tot een minimum. Een tweetal hashtags per post zijn voldoende om je boodschap massaal te verspreiden onder je doelgroep, zonder storend over te komen. Bovendien hangt het gebruik van hashtags van bedrijf tot bedrijf af. Richt je je op een jonge doelgroep? Laat je dan maar volledig gaan! Is je onderneming eerder gericht op serieuze zaken, dan kan je beter de boot afhouden.
Wel, wat hebben we nu geleerd vandaag? #YOLO is nog steeds hot, Nike houdt van krachtige vrouwen en ook nog iets over hashtags.