Evelien Geusens
,
Dartel digikid

Influencer wetgeving: ’t is zover!

Evelien Geusens
,
Dartel digikid

Influencer marketing wordt steeds populairder, ook in ons land. Maar in tegenstelling tot pakweg de VS was er bij ons hieromtrent nog geen specifieke influencer wetgeving. Tot vandaag. Want de Raad voor Reclame en FeWeb publiceren een reeks aanbevelingen waar influencers zich aan moeten houden.

Ook al gebeurt het soms nog zo subtiel: influencer marketing is wel degelijk reclame. En wie reclame maakt (zowel online als offline) moet zich houden aan bepaalde regels. Dat is één van de redenen waarom deze aanbevelingen het licht zien.

Maar langs de andere kant steeg ook bij ‘de consumenten’ de vraag om duidelijkheid. Zij vinden het steeds moeilijker om te onderscheiden of een influencer nu een eigen mening geeft of gewoon de boodschap van een merk herkauwt.

Influencer wetgeving in België is niet nieuw

De eerste wake-up call kwam er eind mei al toen de FOD Economie een aanzet tot influencer wetgeving publiceerde. Deze bleken nog niet gevalideerd te zijn en werden niet veel later weer offline gehaald. Alles bleef dus bij het oude voor Belgische influencers.

Nu komt daar verandering in

Want de Raad voor Reclame en FeWeb komen met een reeks aanbevelingen op de proppen. Deze vertalen de influencer wetgeving als het ware naar een aantal richtlijnen. We zetten ze voor je op een rijtje:

  • Influencers zijn verplicht om de woorden reclame, advertentie of sponsoring te vermelden. Dit kan ook met hashtags: #spon, #adv, #prom, #reclame, …
  • Sociale media kennen geen taalgrenzen. Daarom moeten de woorden uit het vorige punt in de juiste taal vermeld worden zodat de ontvanger de boodschap begrijpt. Denk maar aan publicité, advertising, promoted, ad, paid, …
  • Bovendien mag de influencer deze woorden niet verstoppen of begraven onder een lading andere hashtags. De gemiddelde consument – wie dat ook mag zijn – moet ze snel kunnen opmerken.
  • Een merk- of logovermelding is eveneens verplicht. Dit om duidelijk te maken dat het om een commerciële boodschap gaat.

Wie is verantwoordelijk?

Degene die de post online plaatst, is verantwoordelijk voor de naleving van deze regels. De influencer zelf dus. De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) ziet erop toe of elke influencer de wetgeving naleeft. Ze schrijven in een eerste fase nog geen boetes uit, maar kunnen wel campagnes stopzetten.

Wij staan voor je klaar

Zit je nog met vragen over de nieuwe influencer wetgeving? Of hoe ze de samenwerking met jouw brand ambassadors verandert? Kom gerust eens op de koffie (#DouweEgberts #lekker #sponsored), onze experts staan voor je klaar.

Meer lezen = meer weten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
voor insights, advies en tips
om via marketing jouw
bedrijfsdoelen te halen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
x

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "Aanvaard alle cookies". Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via "Stel voorkeuren in".

Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.

<