Content marketing strategie: van losse ideeën naar een plan dat werkt

Hoe zet je inhoudelijke ideeën om naar een werkbare content marketing strategie? Wij doen dat aan de hand van vier vaste vragen. In deze blog gaan we dieper in op die vragen. Zodat jij een leidraad hebt om de eerste krijtlijnen van je eigen content marketing strategie op papier zetten. En goed voorbereid aan tafel schuift met je marketingbureau.

1. Wie ben je?

Wat? Een zakelijke omschrijving van wat jouw bedrijf doet. Beperk je tot 5 à 7 lijnen.

Waarom? Voor ons als communicatiebureau het logische begin van een nieuwe content marketing strategie. Onze copywriters, social media managers en online marketeers werken voor verschillende bedrijven. Even wat context scheppen, is dus echt wel nodig. Het verplicht ons ook om tot de essentie te komen. Dat helpt ons dan weer om bij de volgende stappen hoofd- van bijzaak te scheiden.

2. Wie zijn je klanten?

Wat? Een segmentatie van jouw klanten. Op basis van de klassieke B2C- en B2B-onderverdeling, bijvoorbeeld. Of de grootteorde: werk je voor start-ups of voor grote KMO’s? Of is het zinvol om een onderverdeling te maken naargelang de diensten die jouw klanten afnemen?

Waarom? De vorige vraag in je content marketing strategie focust zich op producten en diensten. Nu verschuiven we onze aandacht naar wie. Voor wie doet jouw bedrijf wat het doet? Op die manier brengen we orde in je klantsegmenten en proberen we overzicht te scheppen.

3. Hoe vertaal je die klanten in lezersprofielen?

Wat? Een antwoord op de vraag Voor wie gaan we content maken? En dus een vertaling van je klantsegmenten naar werkbare lezersprofielen. Klinkt dat wat wollig? Lees er meer over in onze blog Contentstrategie: het belang van lezersprofielen.

Waarom? Omdat je zicht moet krijgen op wat je klanten/lezers relevant vinden. Want je wilt méér dan van elke klant klakkeloos een lezersprofiel maken. Je doel moet zijn om elk type klant te bekijken vanuit hun contentbehoefte.

Enkele vragen die je je daarbij kan stellen als je B2B werkt:

  • Welke functie vervullen ze binnen hun bedrijf?
  • Waar zijn ze naar op zoek als jouw bedrijf op hun radar komt?
  • Welke vraag of nood beantwoordt jouw bedrijf?
  • Hoe maak je hun (professionele) leven makkelijker?
  • Help jij hen in hun hoofdbezigheid of in iets dat ze erbij moeten nemen?
  • Welk kennisniveau hebben ze over jouw business?

Geef in je content marketing strategie ook aan waar je prioriteiten liggen. Niet elk lezersprofiel is in een eerste fase even belangrijk.

4. Welke content maak je voor die profielen?

Wat? De vertaling van die lezersprofielen naar de praktijk. Wat (blog, video, magazine…) ga je maken? En langs welke kanalen ga je die content gericht verspreiden?

Waarom? Omdat niet elk lezersprofiel behoefte heeft aan hetzelfde type content. En omdat elk type content andere opportuniteiten met zich meebrengt. Met video kan je tonen. In een blog een technisch onderwerp tot op het bot uitdiepen.

Bonuspunten als je je content ook kan linken aan de missie van je bedrijf. Of je beeldtaal. Twee voorbeelden:

  • Onze klant Sublimix is er rotsvast van overtuigd dat caloriearme voeding even lekker – neen, lekkerder – kan zijn dan de calorierijke tegenhangers. Iets dat we vaak laten terugkeren in hun content. Door een Vlaamse klassieker te serveren op de wijze van Sublimix, bijvoorbeeld. Dubbel zo lekker, aan de helft van de calorieën.
  • Saleswise laat jouw sales een versnelling hoger schakelen. Toen ze bij ons aanklopten voor hun content marketing strategie, trokken we hun Formule 1-thema verder door in hun content. Het videoformat Chicane is daar een leuk voorbeeld van. Of hoe je een oerformat als een testimonial helemaal naar je hand kan zetten.

Content marketing strategie: de eerste stappen

We hopen dat je een beter zicht hebt gekregen op hoe je aan een content marketing strategie begint. Welke elementen essentieel zijn. En welke vragen je jezelf moet stellen. Nood aan frisse ideeën? En een bureau die die theorie kan omzetten in de praktijk? Kom eens langs!

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video