Marketingbudget bepalen: zo pakken wij dat aan voor onze klanten

Naar het einde van het jaar, is het de vraag van één miljoen. (Gelukkig ligt het antwoord op die vraag een stuk lager.) Hoe bepaal je als kmo je marketingbudget? Hoeveel euro’s moet je investeren om gezien en gehoord te worden? We hopen je wat wijzer te maken door je zicht te geven op onze werkwijze.

Die werkwijze begint altijd met een onderzoek. Want simpelweg een cijfer plakken, dat werkt gewoon niet. En de vuistregel dat je 2 à 3% van je omzet in marketing investeert, is ook niet meer dan dat: een vuistregel. Want het juiste marketingbudget bepalen, hangt af van verschillende factoren.

Hoe sterk staan je concurrenten?

Wat gebeurt er in jouw markt? Hoe hard zetten jouw concurrenten in om hun producten en diensten aan de man te brengen?

Als die er amper geld tegenaan gooien, is het onlogisch om achteraan een nul toe te voegen bij het bepalen van jóuw marketingbudget. Dan kan je je centen beter in iets anders investeren. Daar zijn wij als communicatiebureau heel eerlijk in.

Maar vermijd ook het omgekeerde scenario: met slechts een fractie van het concurrerende marketingbudget ga je niet hetzelfde resultaat boeken. Ja, het kan altijd inventiever, creatiever en gerichter. Maar er zijn ook grenzen. Met een pingpongpalet een tenniswedstrijd tegen Roger Federer spelen, heeft geen zin. Dat is hetzelfde als meteen forfait geven.

Hoe hoog ligt de aankoopdrempel?

Hoe hoog- of laagdrempelig is jouw product in aankoop? Een impulsaankoop van vijf euro is snel gebeurd. Maar een bedrag van 500 euro… daar ga je niet licht over. Dat product bekijk je één keer, en je laat het idee wat rijpen. Daarna zoek je nog wat informatie op. En ga je nog een laatste keer alle voor- en nadelen afwegen. In dat geval bereid je die aankoop echt voor. En koop je bewust.

Dat vraagt om een ander type marketing. In het tweede geval zal je bij het bepalen van je marketingbudget bijvoorbeeld meer investeren in de bewustwording bij je klant.

Ook op de lijst…

En zo overlopen we parameter per parameter:

  • Wat is je doelstelling?
  • Wil je verkoop gaan realiseren op korte termijn?
  • Wie is je doelgroep?
  • Langs welke kanalen gaan we die bereiken?

Elke parameter heeft een invloed op het bepalen van je marketingbudget. Neem nu die kanalen. Adverteren in een magazine kost nu eenmaal meer dan een digitale advertentie. Maar levert voor jouw doelpubliek misschien wel zes keer zoveel op.

Al die vragen komen aan bod in ons onderzoek. Dat vertalen we dan in een eerste plan van aanpak. Aan de hand daarvan bepalen we het marketingbudget.

Marketingbudget bepalen = balans vinden

Dit is uiteraard een richtbudget. Het is niet zo dat we zeggen Dit is het. Te nemen of te laten. Dat plan en dat budget bespreken we dan samen met jou. Wij reiken aan en geven meer uitleg bij onze keuzes, maar jij hakt uiteraard de knopen door. En dan is het kwestie van elkaar daarin te vinden.

Elkaar vinden is wel iets anders dan ongefundeerd bepaalde blokken schrappen. Het plan dat we voorstellen, is altijd in balans. En ook al komen we na ons gesprek uit op een lager marketingbudget: op het einde van de rit moet die balans er nog altijd zijn. Anders gaan we niet het gewenste effect bereiken. Een oplossing kan dan bijvoorbeeld zijn om iets door te schuiven naar een latere fase. Of eerst volop in te zetten op een bepaalde doelgroep.

Zo, we hopen dat je marketingbudget bepalen de volgende keer net dat tikkeltje vlotter gaat. En mocht je toch ergens mee vastzitten: laat het weten!

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video