Ismaël Ben-Al-Lal: ‘Je moet je eigen race rijden, anders blaas je jezelf op’

Voor sommigen begint het leven als ondernemer op een drafje, anderen zetten al meteen het tempo. Ismaël Ben Al-Lal behoort zeker tot die tweede categorie. Als CEO van onder meer Futech en iLumen ligt hij mee aan de basis van de hernieuwbare energie-oplossingen van morgen en overmorgen. De rode draad door zijn leven? De blik vooruit richten en gewoon gáán. Zowel in zijn carrière als op weg naar zijn intussen tiende (!) Iron Man-deelname.

Ismaël Ben-Al-Lal: 'Ons credo: Stop talking, start acting. Een mindset die vandaag nog altijd volop leeft in al onze bedrijven.’

De wortels van het ondernemerschap legde Ismaël al op jonge leeftijd, tijdens een jaartje studiestop nota bene. Aan de andere kant van de wereld, helemaal Down Under. ‘Toen ik in mijn derde jaar van mijn opleiding Industrieel Ingenieur zat in Leuven, hoorde ik voor het eerst van de World Solar Challenge. Dat is een race van meer dan 3.000 km door de Australische woestijn tussen wagens die volledig op zonne-energie rijden. Als ingenieur in wording wilde ik daar absoluut aan deelnemen.’

‘We stelden een team van vijftien medestudenten samen en besloten om onze studies met een jaartje te onderbreken om onze eigen solarwagen te bouwen en deel te nemen. Het werd een enorm succes. We eindigden niet alleen tweede, we bonden ook heel wat Belgische sponsors aan ons. Ik was verbaasd hoeveel toptechnologie er toen al in ons land aanwezig was en hoe innovatief vele bedrijven waren, van de kmo’s tot de corporates.’

Stop talking, start acting

Het zaadje was geplant en bleek ook snel te kiemen. Bij zijn terugkomst in België richtte Ismaël samen met een collega uit zijn solarteam Futech op, waarmee hij zich eerst op de markt van de zonnepanelen richtte. Vandaag is hij CEO van U2P, dat verschillende bedrijven in hernieuwbare energie herbergt. Van zonnepanelen tot warmtepompen en van batterijsystemen tot laadpalen.

‘Bovendien beschikken we met iLumen over ons eigen R&Dcenter. We ontwikkelen er onze eigen producten, zoals de smart applicatie iLusmart, die ervoor zorgt dat je zoveel mogelijk van je eigen zonne-energie gebruikt, zodat je energierekening zo laag mogelijk blijft.’

‘Onze visie als bedrijf? We willen de energietransitie faciliteren. In 2007 hoorde je bijvoorbeeld vaak dat elektrisch rijden er nooit zou komen, terwijl de technologie al bestond. Met Futech wilden we vaart brengen in het hernieuwbare verhaal. Ons credo: Stop talking, start acting. Een mindset die vandaag nog altijd volop leeft in al onze bedrijven.’

‘Dat maakt dat we een heel result driven beleid hebben. Krijg je drie keer ‘nee’ te horen? Dan moet je net méér honger krijgen om te slagen. We verwachten dan ook dat onze mensen ownership tonen. In ruil daarvoor krijgen zij alle vrijheid die ze daarvoor nodig hebben. Werpen ze een idee op rond een nieuw product of toepassing tijdens een brainstormmeeting? Dan krijgen ze de tijd en de middelen om hun idee uit te werken binnen een zelfsturend team. Na twee maanden evalueren we de vorderingen. Zo’n aanpak betekent dat je als CEO ook de ruimte moet bieden om fouten te kunnen maken. Om controle te vervangen door vertrouwen. Kun je dat niet, dan kun je ook geen innovatiecultuur claimen.’

‘Controle moet je kunnen vervangen door vertrouwen. anders kun je geen innovatiecultuur claimen’

Waar zouden mijn (klein)kinderen trots op zijn?

‘Hoe technisch ingesteld we ook zijn, die drang naar innovatie gaat bij ons hand in hand met een menscentrale aanpak. We ontwikkelen enkel producten waarvan wij denken dat ze onze kinderen en zelfs kleinkinderen trots zouden maken. En dat doen we met mensen die het oorspronkelijke FutechDNA delen: de wereld op een positieve manier proberen te veranderen door te blijven doorzetten.’

‘Om die reden zijn we trouwens nog altijd nauw betrokken met de Solar Challenge. Zo organiseren we om de twee jaar de 24 Hours iLumen European Solar Challenge op Circuit Zolder, een initiatief dat ik samen met onze commercieel directeur Frans Joosten opstartte. We blijven trouw aan wie we zijn en aan waar het ooit mee begon. Dat betekent ook dat we onze eigen race rijden, zonder ons te meten met de concurrentie. Wij bepalen ons eigen tempo als bedrijf. Doe je dat niet, dan blaas je de motor op.’

'Mijn gezin doet me iedere dag opnieuw beseffen dat ik als ondernemer ook de juiste ethische keuzes moet maken. Ik wil hen fier maken, impact creëren op een positieve manier.’

Iedereen heeft zijn woestijn nodig

Wat doet meer dan 15 jaar ondernemen met een mens? Is Ismaël Ben Al-Lal überhaupt nog dezelfde ondernemer anno 2025? ‘Mijn rol is boeiender dan ooit. Finance, management, nieuwe ondernemers zoeken om onze U2P-doelen te ondersteunen … Het grote verschil is misschien wel dat ik vandaag meer dan ooit energie haal uit het motiveren en laten groeien van anderen. Het is en blijft namelijk een heel volatiele sector waarin de zaken snel kunnen veranderen door gekke politieke uitspraken, lokale regelgeving, noem maar op. Wendbaarheid is dus de sleutel tot succes bij ons. En daar moet iedereen mee kunnen omgaan.’

‘Ook het thuisfront trouwens. Gelukkig geniet ik heel veel steun van vrienden en familie. Met name van mijn vrouw – al meer dan 24 jaar lang – en mijn twee kinderen. Zij doen me iedere dag opnieuw beseffen dat ik als ondernemer ook de juiste ethische keuzes moet maken. Ik wil hen fier maken, impact creëren op een positieve manier.’

De energie en focus om dit alles te realiseren, haalt Ismaël ook uit het sportieve. Triatlon meer bepaald. ‘In een vorig leven stond ik veel te zwaar, ik had bij wijze van spreken nog nooit op een fiets gezeten (lacht). Ik stortte me volop op het sporten, want daar kon ik me letterlijk even loskoppelen van alles. De runner’s high die binnensijpelt, de verfrissende douche achteraf en de nieuwe ideeën die vanzelf lijken te komen: heerlijk! Iedereen heeft volgens mij zo’n woestijn voor zichzelf nodig, waarin hij of zij even tot zichzelf kan komen.’

En plots ging het heel snel. ‘In 2014 beklom ik voor het eerst de Mont Ventoux, in 2015 liep ik mijn eerste marathon. En toen ontdekte ik mijn grote liefde voor de Iron Man. Het begon met Lanzarote, ook Hawaï passeerde de revue. De microbe had me te pakken en ik bleef me erop toeleggen. In 2018 won ik de Iron Man van Taiwan, een absoluut hoogtepunt. Momenteel werk ik naar mijn tiende deelname toe, het EK in Hamburg. Een mooie mijlpaal, net in het jaar waarin ik 40 word.’

How we made Futech & Ilumen stand out

Ismaël en zijn team waren op zoek naar een marketingpartner die hun bedrijven Futech en iLumen zowel meer naamsbekendheid als commerciële opportuniteiten kon opleveren.

‘Als groeiend bedrijf in een complexe sector met tal van uitdagingen waren we specifiek op zoek naar een totaaloplossing, maar vooral een outside-the-box-aanpak. Met enerzijds de focus op brand awareness richting potentiële klanten en werknemers, en anderzijds leadgeneratie om te kunnen groeien over verschillende sectoren heen.’ Die marketingambities goten we voor hen in een overtuigende merkstrategie en dito communicatieplan, afgetopt met een ijzersterke leadfunnel. Ready to stand out!

Hoe zou ons gezamenlijk verhaal klinken?

Ben je nog steeds op zoek naar die marketing- en communicatiepartner die jouw bedrijf echt – maar dan ook écht – snapt? Het is onze hoofdambitie om jouw business voor de volle 100% te doorgronden. Pas dan kunnen wij onze outstanding marketingskills voor je waarmaken. Klaar om onze ambities en verhalen samen te leggen? Maak kennis met onze hartenjagers en laat ons jouw marketinghart stelen.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

Bekijk virtual office
View case
Show reel
Watch video