Stop talking, start acting
Het zaadje was geplant en bleek ook snel te kiemen. Bij zijn terugkomst in België richtte Ismaël samen met een collega uit zijn solarteam Futech op, waarmee hij zich eerst op de markt van de zonnepanelen richtte. Vandaag is hij CEO van U2P, dat verschillende bedrijven in hernieuwbare energie herbergt. Van zonnepanelen tot warmtepompen en van batterijsystemen tot laadpalen.
‘Bovendien beschikken we met iLumen over ons eigen R&Dcenter. We ontwikkelen er onze eigen producten, zoals de smart applicatie iLusmart, die ervoor zorgt dat je zoveel mogelijk van je eigen zonne-energie gebruikt, zodat je energierekening zo laag mogelijk blijft.’
‘Onze visie als bedrijf? We willen de energietransitie faciliteren. In 2007 hoorde je bijvoorbeeld vaak dat elektrisch rijden er nooit zou komen, terwijl de technologie al bestond. Met Futech wilden we vaart brengen in het hernieuwbare verhaal. Ons credo: Stop talking, start acting. Een mindset die vandaag nog altijd volop leeft in al onze bedrijven.’
‘Dat maakt dat we een heel result driven beleid hebben. Krijg je drie keer ‘nee’ te horen? Dan moet je net méér honger krijgen om te slagen. We verwachten dan ook dat onze mensen ownership tonen. In ruil daarvoor krijgen zij alle vrijheid die ze daarvoor nodig hebben. Werpen ze een idee op rond een nieuw product of toepassing tijdens een brainstormmeeting? Dan krijgen ze de tijd en de middelen om hun idee uit te werken binnen een zelfsturend team. Na twee maanden evalueren we de vorderingen. Zo’n aanpak betekent dat je als CEO ook de ruimte moet bieden om fouten te kunnen maken. Om controle te vervangen door vertrouwen. Kun je dat niet, dan kun je ook geen innovatiecultuur claimen.’
‘Controle moet je kunnen vervangen door vertrouwen. anders kun je geen innovatiecultuur claimen’
Waar zouden mijn (klein)kinderen trots op zijn?
‘Hoe technisch ingesteld we ook zijn, die drang naar innovatie gaat bij ons hand in hand met een menscentrale aanpak. We ontwikkelen enkel producten waarvan wij denken dat ze onze kinderen en zelfs kleinkinderen trots zouden maken. En dat doen we met mensen die het oorspronkelijke FutechDNA delen: de wereld op een positieve manier proberen te veranderen door te blijven doorzetten.’
‘Om die reden zijn we trouwens nog altijd nauw betrokken met de Solar Challenge. Zo organiseren we om de twee jaar de 24 Hours iLumen European Solar Challenge op Circuit Zolder, een initiatief dat ik samen met onze commercieel directeur Frans Joosten opstartte. We blijven trouw aan wie we zijn en aan waar het ooit mee begon. Dat betekent ook dat we onze eigen race rijden, zonder ons te meten met de concurrentie. Wij bepalen ons eigen tempo als bedrijf. Doe je dat niet, dan blaas je de motor op.’
Hoe zou ons gezamenlijk verhaal klinken?
Ben je nog steeds op zoek naar die marketing- en communicatiepartner die jouw bedrijf echt – maar dan ook écht – snapt? Het is onze hoofdambitie om jouw business voor de volle 100% te doorgronden. Pas dan kunnen wij onze outstanding marketingskills voor je waarmaken. Klaar om onze ambities en verhalen samen te leggen? Maak kennis met onze hartenjagers en laat ons jouw marketinghart stelen.