Kim Vaessen, CEO Climatrix

How it started? Onder het bedrijfsdak van vader en moeder met een handvol medewerkers. How it’s going? Een onderneming in volle groei, meer dan 20 medewerkers in dienst en een splinternieuwe, moderne vestiging. Welkom bij Climatrix, het resultaat van een ambitie die iets meer dan tien jaar geleden ontkiemde in het ondernemershart van Kim Vaessen.

In 2022 blazen wij officieel 10 kaarsjes uit. Een jubileum dat ze vorig jaar ook al bij Climatrix in Dilsen-Stokkem mochten vieren. Al staan de echte festiviteiten pas dit jaar op het programma bij de specialist in vloer-, wand- en plafondverwarming. Join the club! 😉

Aan het hoofd van het jonge en zeer ambitieuze bedrijf: Kim Vaessen. Geboren in een familie van ondernemers. Van haar vader, moeder en broer tot haar nonkels en neven. Haar vader richtte Rofix op, dat bevestigingsmaterialen van radiatoren fabriceert. Het familiebedrijf lonkte voor Kim na haar marketingstudies, maar haar vader spoorde haar aan om eerst de buitenlucht te gaan opsnuiven.

‘Hij wilde me laten ervaren hoe het zou voelen om voor iemand anders te werken, ver weg van de familie. Ik ging aan de slag in de uitzendsector, een heel leuke ervaring waar ik nog altijd met veel plezier op terugkijk. Maar vanaf het moment dat er bij Rofix een plaats vrijkwam, waagde ik mijn kans.’

‘Toegegeven, samen met mijn ouders onder hetzelfde dak werken, was niet altijd de evidentie zelve, maar het heeft me wel mee gevormd tot de ondernemer die ik vandaag ben. Samen met de opkomst van lage temperatuursystemen in 2009 en 2010. De markt van de radiatoren ging op dat moment al een tijdje achteruit. Vloerverwarming en consoorten wonnen snel aan populariteit. Die nieuwe technologie maakte bovendien spannende visies en ideeën bij me los, dus ik moest kiezen: op de kar springen of de kar volledig missen.’

‘Mijn vader wilde een poging wagen om mee te surfen op die golf. Zo richtten we samen eerst een aparte afdeling op binnen zijn bedrijf, die zich puur met deze nieuwe technologie bezighield. Maar al snel voelden we aan dat het niet op die manier zou lukken. Ik had een specifieke visie en die zou ik alleen kunnen waarmaken als ik zelf mijn eigen bedrijf opstartte. Dus huurde ik een kantoor- en magazijnruimte en in 2011 werd Climatrix officieel geboren.’

Ondernemersbloed, je hebt het of je hebt het niet. ‘Ik vond het zàlig om op mijn eigen benen te staan, om mijn eigen stempel op de markt te drukken.’

Hoe heeft Kim Vaessen haar eerste decennium als ondernemer ervaren? ‘Ik ben iemand die de zaken intens beleeft. Als jonge ondernemer kon ik mega- euforisch zijn bij het binnenhalen van een nieuwe grote klant. Tegelijkertijd had ik nog niet voldoende ervaring opgebouwd die je waarschuwt voor de minder plezante dingen die je kant kunnen uitkomen.’

‘Zo hebben we na een paar jaar een harde professionele tegenslag te verwerken gekregen, die de toekomst van Climatrix en van onze medewerkers had kunnen hypothekeren. Van de ene dag op de andere waren een aantal medewerkers, klanten en ijzersterke ideeën met de noorderzon verdwenen. Een donderslag bij heldere hemel zoals ze dat noemen. Zonder verder in detail te treden: dat heeft er stevig op ingehakt en heeft ook even voor een flinke deuk in mijn zelfvertrouwen gezorgd.’

‘Maar het moet zijn dat we op dat moment over veel goeie karma beschikten. Want niet veel later gingen de zaken plots beter dan ooit tevoren. Door te blijven geloven in wat we samen ooit opgebouwd hebben, door elkaar te blijven motiveren. Groeien als ondernemer is plafond na plafond doorbreken, ook al kan er soms eens een extra hard plafond tussenzitten.’

Wat zijn de belangrijkste succesingrediënten voor een ondernemer volgens Kim zelf? ‘Bijleren. Je ogen en oren openhouden, zelfs over verschillende sectoren heen. En met je collega’s blijven praten. Of iemand nu iets professioneels of persoonlijks wil komen delen, mijn deur staat altijd open. En zelf doe ik elke ochtend mijn ronde doorheen het bedrijf om iedereen een goeiemorgen te gaan wensen.’

‘En ook deze: laat je omringen door goede raadgevers. Een solide management rondom je, een raad van advies, bevriende ondernemers die de wereld kennen. En dat begint sowieso met het opbouwen van een sterk netwerk.’

Duikt er bij een intussen ervaren ondernemer als Kim Vaessen af en toe nog een stressmomentje op? ‘Zeker en vast. Maar dat moet ook kunnen, vind ik. Gezonde stress wijst ook op passie, het houdt je scherp. Dat was al zo in mijn humanioraperiode. Ik speelde toen badminton op nationaal niveau en ik herinner me nog dat ik voor elke wedstrijd heel nerveus werd. Maar het maakte ook een betere speelster van me.’

Is er, tot slot, nog tijd voor hobby’s ten huize Vaessen? ‘Tijdens corona ben ik met mijn man en zoon gestart met wielrennen. Ik lees ook supergraag, vooral boeken over ondernemen en alles wat daarmee te maken heeft. Het werk laat me dus nooit helemaal los, al zie ik dat zelf eerder als ontspanning. Ik amuseer me namelijk elke dag op het werk, ook al wordt het elk jaar intenser: meer en grotere opdrachten, meer klanten. Maar eens die goede flow er is, wil ik er zolang mogelijk in blijven en er gewoon ten volle van genieten.’

De Expliciete ambities van Climatrix

Na 10 jaar Climatrix vonden we dat het tijd was om het bedrijf in het nieuw te steken. Als klanten komen aangereden bij ons moet het totaalplaatje kloppen, zowel visueel als inhoudelijk. Daarom hebben we Expliciet ingeschakeld om een rebranding uit te werken, met onder meer een nieuw logo, nieuwe website en brochures. Onze customer journey moet straks weer volledig op punt staan.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video