Online adverteren: op vijf minuten mee met de basics

Loop jij verloren in de mogelijkheden van online adverteren? Denk jij dat SEA één of andere seksuele aandoening is? Ik maak je op vijf minuten wegwijs in de vier meest populaire vormen van online adverteren. Zodat jij betere keuzes kan maken voor de marketing van jouw bedrijf.

1. Social advertising

In ’t kort: adverteren op een social media platform.

In ’t lang: je geeft geld aan een social media platform en in ruil krijg je meer zichtbaarheid voor je bericht of advertentie. Zo kan je bijvoorbeeld het bereik van de berichten op je bedrijfspagina vergroten. Of een aparte campagne creëren. Om die ene vacature de wereld in te krijgen, bijvoorbeeld. Naast een groter bereik, kan je natuurlijk ook adverteren met het oog op meer kliks, leads, of verkopen.

Interessant omdat…? Omdat Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram en co elk een min of meer afgebakend doelpubliek hebben. Die dat platform om een specifieke reden gebruiken. LinkedIn is er voor de hooggeschoolde en ambitieuze professionals. Pinterest om je te laten inspireren voor een (belangrijke) aankoop. Al is dat allemaal een beetje kort door de bocht, natuurlijk. Maar onthou dat er altijd wel een platform meer geschikt zal zijn voor jouw product en jouw marketingdoelen.

Omdat je bij deze manier van online adverteren de keuze hebt tussen verschillende formats: tekst, afbeeldingen, video…

Omdat je bij elk social media platform nog eens heel gericht kan targetten. Een voorbeeld van enkele van de mogelijkheden binnen LinkedIn.

Onze tips:

  • Hou rekening met het doelpubliek van het platform. En waarom het dat platform gebruikt.
  • Denk ook eens aan Youtube. Video is hét contentformat van het laatste jaar. En Youtube is hét videoplatform. En 1 + 1 = 2.
  • Weet dat de advertentiemogelijkheden van LinkedIn fors zijn uitgebreid. Wat mogelijkheden schept om je vacatures gericht te targetten.

2. SEA

In’t kort: geen ziekte, maar wél betaalde advertenties in de zoekresultaten van Google of Bing.

In’t lang: de advertenties die je helemaal bovenaan je zoekresultaten ziet. Maar dan ook echt he-le-maal bovenaan. Zelfs boven de organische. Je concurreert op basis van de zoekterm, je website of landingspagina, de advertentie en natuurlijk het bod. De meest relevante advertentie krijgt het beste plaatsje.

Interessant omdat? Omdat je bij dit type van online adverteren superrelevant kan zijn en dus goed kan inspelen op de vraag van je klanten. Je verschijnt als merk op het moment dat jouw klant zo goed als koopklaar is.

Iemand zoekt Houten terras aanleggen et voilà, de link naar jouw doe-het-zelfsysteem komt tevoorschijn. Een voorbeeld van een SEA-campagne voor onze klant Colemont:

Onze tips:

  • SEA is perfect voor producten met een langere aankoopfase. En dan vooral naar het einde van dat traject, als de koopintentie heel concreet is. Die zoeken op houten terras kopen.
  • SEO is de logische aanvulling als je eerder in de beslissingsfase op de radar van je klanten wil komen. Of je SEA extra wil ondersteunen. Terug naar de afbeelding hierboven: Colemont staat helemaal bovenaan te blinken in de organische zoekresultaten.

3. Remarketing

In’t kort: online advertenties die je volgen… overal waar je surft. De bekendste ‘achtervolgers’ zijn ongetwijfeld Booking.com en Zalando. Of dacht je dat het toeval was dat net die ene citytrip of dat paar schoenen plots in je ads opduikt?

In’t lang: zodra iemand jouw website (of een bepaalde pagina) bezoekt, krijgt die jouw producten en/of diensten ook op andere websites te zien. Dat gebeurt via advertentieruimtes die die andere site aanbiedt en per opbod worden verkocht aan de hoogste bieder.

Interessant omdat? Omdat je zo top of mind blijft. Gisteren op zoek naar een cadeau voor je petekind, vandaag een remarketingcampagne van Bol.com op deze nieuwssite onder je neus.

Omdat de mogelijkheden uitgebreid zijn. Zo kies je zelf de frequentie. En kan je naargelang je budget beslissen voor welke dynamische ruimte je meebiedt. Met één simpele vuistregel: hoe groter en prominenter de advertentie op die andere website, hoe meer je moet betalen.

Onze tips:

  • Perfecte manier van online adverteren voor langere aankooptrajecten en in de dienstenverkoop.
  • Interessant voor vacatures. Zo blijf je op de radar van iemand die je jobspagina bezocht… maar de knoop nog niet doorhakte.
  • De juiste frequentie vinden, is een belangrijke. Het is OK om iemand te volgen met wat voor hem of haar relevant is. Maar als het op stalken begint te lijken, wordt het gewoonweg enerverend. En zelfs een beetje eng.

4. Online adverteren via bannering

In’t kort: De digitale variant van advertentieruimte kopen in een krant, magazine, vakblad…

In’t lang: Een website stelt advertentieruimte ter beschikking. Helemaal bovenaan, tussen de inhoud, onderaan… En dat in verschillende formaten. Van schermvullend tot thumbnails. Jij kan één of meerdere posities vast inboeken voor een bepaalde periode. Zoals SmurfitKappa hieronder deed op VerpakkingsManagement.nl, de website van een vakblad voor de verpakkingsindustrie.

Interessant omdat? Omdat je op basis van de websites die je selecteert zo breed of specifiek mogelijk gaat.

Omdat het resultaat in tegenstelling tot een papieren advertentie meetbaar is. Bij deze vorm van online adverteren kan je perfect zien hoeveel views of clicks je investering heeft opgebracht.

Omdat je meeprofiteert van de website waarop je adverteert. Adverteren voor een business-lening op Tijd.be? Dan krijgt je potentiële klant een heel ander beeld van jouw bedrijf dan wanneer die advertentie loopt op de site van Het Laatste Nieuws.

Onze tips:

  • Vraag aan de verkoper wat een advertentie op die positie over die bepaalde periode gemiddeld opbrengt. Dan heb je al een eerste richtlijn of het je investering waard is. En weet je dat bij tegenvallende cijfers het waarschijnlijk aan je advertentie zelf ligt. Zo kan je die bijsturen voor een volgende keer.
  • Ideaal voor kortlopende acties en promoties.

Meer weten over online adverteren?

In onderstaande video vertelt Jan je nog meer.

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video