Céleste Fryns, vijfde generatie in Fryns Distillery

Hoe voelt het om als jonge twintiger mee de dagelijkse koers van een bedrijf te bepalen? Met haar 26 lentes heeft Céleste Fryns er één jaar opzitten als vijfde generatie in het familiebedrijf. Zij en haar vader hebben één doel: de naam Fryns opnieuw de uitstraling van weleer bezorgen binnen de competitieve wereld van de spirits. Een stevige, maar mooie ambitie, waar onze Hartenjagers graag mee de schouders onder zetten.

Het verhaal van Fryns Distillery leest als een geweldig boek. Al in 1887 richt Guillaume Fryns de gelijknamige jeneverstokerij op in hartje Hasselt. Het merk verwerft naam en faam over heel het land en overleeft de twee wereldoorlogen, met de nodige heropbouwwerken.

Na een overname eind jaren 70 – en jaren later ook een verhuis uit Hasselt – grijpt de vierde generatie, Michel Fryns, in 2018 zijn kans om de stokerij én het merk terug thuis te brengen. Ook tot grote tevredenheid van dochter Céleste Fryns, die na een jaar of tien mee een rol in het bedrijf zou krijgen. Of dat was althans de bedoeling.

‘Het is een beetje sneller gegaan dan verwacht (lacht). Dat ik ooit mee in het familiebedrijf zou stappen, stond vast. Van zodra de plannen concreet waren, heb ik mijn studies in de industriële farmacie voltooid en ging ik nog voor een master in General Management aan de Vlerick Business School om me klaar te stomen voor het bedrijfsleven. Na een korte eerste werkervaring stond ik al terug in Hasselt.’

‘Ik kreeg de kans om het marketing- en communicatieverhaal van Fryns mee richting te geven. Mijn vader vindt het belangrijk om iemand naast zich te hebben die dicht bij de doelgroep van onze producten staat. In feite moeten we helemaal terug vanaf nul beginnen. Met een nieuwe vestiging, nieuwe installaties en nieuwe producten.’

‘De oude recepturen bestaan nog, net als het vakmanschap – dat uniek is hier in Hasselt -, maar het eindproduct is een compleet nieuw verhaal. Net als onze doelgroep trouwens. We richten ons vandaag tot een publiek van 24- tot ongeveer 50 jarigen. De traditionele kruik en borrel moest wijken voor onze jenevers en cocktails in een fris, nieuw jasje. We noemen onszelf wel vaker de oudste start-up van het land. Dat vat het wel goed samen.’

Een enorme uitdaging op een vrij jonge leeftijd. Hoe pak je zoiets aan? ‘Ik heb natuurlijk het geluk dat ik veel kan leren van mijn vader. Ik mag vallen en zelf leren opstaan, maar kan ook altijd bij hem terecht voor raad en advies. We hebben een uniek en authentiek verhaal om te brengen en ik ben blij dat we dat samen kunnen doen.’

“Als CEO stuurt mijn vader de dagelijkse gang van zaken aan, ik probeer zo snel mogelijk bij te leren. Zo ben ik een heel analytisch iemand, ik heb data nodig om beslissingen te nemen. Maar een start-up werkt zo niet altijd, heb ik al gemerkt. Soms moet je gewoon knopen doorhakken of je mist de trein. Bijsturen kan altijd nog.”

‘Mijn vader is ook iemand die me veel ruimte geeft. Misschien wel iets té veel (lacht). Het is een grote verantwoordelijkheid om te bepalen hoe we als merk naar buiten komen. Maar die ruimte heb ik volgens hem ook nodig om ervaring op te doen, om situaties en opportuniteiten te leren herkennen. Dus ik vertrouw hem daar helemaal in. Uiteindelijk nemen we belangrijke beslissingen natuurlijk altijd samen.’

Bijna vijf jaar na de heropstart van het familiebedrijf zijn de ambities torenhoog. ‘We willen Fryns opnieuw lokaal en nationaal, maar ook internationaal op de kaart zetten en jenever de high-end uitstraling geven die het verdient. We beseffen dat het tijd en inspanningen zal kosten, maar we geloven in onze familiegeschiedenis, in onze sterke en unieke basis. Dat we al een paar mooie prijzen in de wacht mochten slepen, geeft alvast extra vertrouwen.’

‘Bovendien weten we dat authentieke verhalen de kracht hebben om mensen en merken met elkaar te verbinden. Een mooie anekdote: mijn vader raakte een tijdje geleden aan de praat met Omer Jean Vander Ghinste, de zaakvoerder van het populaire biermerk. Net als ons bestaan ze al sinds eind jaren 1800, staat de vijfde generatie mee in de onderneming en kunnen ze voortbouwen op een rijke geschiedenis. Hun succes bewijst dat echte verhalen over echte mensen achter bedrijven werken. Ze hebben die avond alvast volop genoten van elkaars verhalen.’

Welke rol ziet Céleste Fryns de komende jaren voor zich weggelegd binnen het familiebedrijf? ‘Marketing en communicatie nemen vandaag bijna mijn volledige planning in. Ik sta ermee op en ga ermee slapen. Ik doe ook wat sales, dat vind ik de beste manier om voeling te blijven hebben met de markt. Maar ik zie me op den duur zeker mee de algemene leiding verzorgen. Een typische ondernemer ben ik vandaag misschien nog niet, maar ik voel dat het zeker in mij zit.’

‘Wat voor een type ondernemer ik zou zijn? Iemand die vooral haar buikgevoel volgt, denk ik, om op basis daarvan de juiste keuzes te maken. En hopelijk ook iemand die mensen kan inspireren om dezelfde visie te volgen en om warme, langdurende samenwerkingen uit te bouwen.’

Heeft Céleste Fryns als jonge onderneemster in wording nog wel de tijd om zich naast de job met veel andere zaken bezig te houden? ‘Het is nu eenmaal een feit dat de komende vijf jaren enorm belangrijk worden voor Fryns. Het zijn heel cruciale momenten en dus zit het bedrijf sowieso voortdurend in mijn hoofd.’

‘Maar ik probeer toch af en toe wat tijd vrij te houden voor ontspanning. Ook daar hou ik me het liefst bezig met nieuwe dingen ontdekken. R&D heb ik altijd fascinerend gevonden, zowel tijdens mijn farmaceutische opleiding als tijdens het samenbrengen van nieuwe smaken en geuren. Niet alleen als het over jenevers gaat trouwens, ook tijdens het koken voor vrienden of familie experimenteer ik graag. Tafelen is gewoon een van mijn favoriete bezigheden. En dan mag er zeker een lekkere cocktail op tafel staan (lacht).’

De Expliciete ambities van Céleste Fryns en Fryns Distillery

‘Het concept was er, maar een nieuw product in een competitieve markt introduceren is allesbehalve evident en vraagt veel focus. Met acht werknemers en een budget in uitbouw is de juiste keuze maken op het juiste moment heel belangrijk.’

‘Dus stapten we naar Expliciet om ons hierin te begeleiden. Vooral op het vlak van extra bereik creëren en het verfijnen van onze doelgroep. We weten wie ons ideale publiek is, maar hoe kunnen we hen bereiken op de meest kostenefficiënte manier, zodat we op een gezonde manier kunnen groeien en uitbreiden?’

‘In dat kader staat Expliciet ons vooral structureel bij in het online advertentieverhaal, maar hebben ze ons bijvoorbeeld ook geholpen om onze verschillende producten maximale exposure te doen krijgen op onze website. Nu is het kwestie van stappen te blijven vooruitzetten.’

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video