Beurs afgelast? 4 alternatieven voor leadgeneratie
Je-weet-wel-wat zet heel wat beurzen op de helling. Een domper voor jouw bedrijf. Want die beurzen waren waarschijnlijk goed voor een aanzienlijk percentage van je leads. Wat nu gedaan? Niet panikeren: er zijn verschillende alternatieven om met (een deel van) je beursbudget aan de slag te gaan. En we zijn er ook zeker van dat die voor sommige bedrijven beter zullen renderen…
First things first. Dit is geen pleidooi tégen beurzen. Zeker niet. Voor bepaalde bedrijven is een of meerdere beursdeelnames een logisch onderdeel van hun marketingmix. Omdat een beurs namelijk meer is dan alleen leads binnenhalen. Het is ook professionele contacten leggen en netwerken.
Maar de realiteit is wat ze is. Je moet als bedrijf deze periode op een andere manier overbruggen. Enkele voorstellen die die op een andere manier wat concreter maken:
1. Zet (extra) in op online advertising
Online advertising is een koepelterm voor verschillende manieren van online adverteren: je social posts sponsoren, remarketing…
Als je al actief aan online advertising doet, is het nu meer dan ooit het moment om je resultaten tegen het licht te houden. Om te analyseren wat werkt, en daar extra op in te zetten.
Als je hier nog geen of weinig ervaring mee hebt, is het nu het moment om er kennis mee te maken. En om de verschillende mogelijkheden te ontdekken.. Onze blog Online adverteren: op vijf minuten mee met de basics, is een snelle eerste introductie.
Oriënteringsfase: shift naar online
Online adverteren is een toegankelijke en logische oplossing om op korte termijn nieuwe leads te genereren. Logisch, om twee redenen.
Eén: omdat een beursbezoek vaak in de oriënteringsfase van de customer journey gebeurt. Die oriëntering schuift steeds meer op richting online.
Twee: een beurs trekt een heel gericht publiek aan. De Bouwende Belg, Het Gezin Met Groene Vingers, De Tweede Verblijf-speurders… Met online advertising kan je die ideale bezoeker vertalen naar een digitaal profiel op basis van interesses, leeftijd, beroep, woonplaats…
Nóg een voordeel: je kan ermee testen en steeds verder optimaliseren. Zo zetten wij voor onze klanten verschillende varianten op, om dan na een tijdje te analyseren wat het beste werkt. Tot we de ideale formule beet hebben die hun advertentiebudget maximaal laat renderen.
2. Zet je websitebezoekers om in leads
Waar op je website capteer jij de gegevens van je bezoekers? Waar nodig je hem uit om zijn e-mailadres, telefoonnummer en/of adresgegevens achter te laten?
Natuurlijk dient je website om te informeren… maar hij moet ook converteren. Hij moet van je bezoekers ook leads maken.
Zullen we dat concreet maken? We nemen onze klant en verandabouwer Miniflat als voorbeeld. Voor hen bouwden we naast de klassiekers als offerte-aanvraag en contactopname nog drie andere conversiepunten in:
- Een prijssimulator. Waar je een eerste prijsinschatting van je project krijgt in ruil voor je e-mailadres.
- Een 3D-tour. Waar je een afspraak kan boeken om 3D-gewijs door enkele realisaties te wandelen.
- Een inspiratiegids. In ruil voor je adresgegevens krijg je een glossy inspiratiegids in de brievenbus.
Informeren én converteren
Hoe zit het met de conversiepunten op jouw website? Want dat is een must als je van je website naast een bron van informatie ook een leadmachine wilt maken. Scoor je onvoldoende? Goed nieuws: je hoeft zeker niet je hele website om te gooien. Een paar extra pagina’s kunnen al een wereld van verschil maken.
Dit is een investering waar je op lange termijn nog veel leads gaat uithalen. Zeker in combinatie met online advertising. Online adverteren zorgt voor de trafiek naar je website, je conversiepunten maken dan weer leads van die bezoekers.
3. Richt je op brievenbussen
Leads verzamelen, gaat verder dan het digitale. Denk aan een wervende verkoopbrief. Een brochure die je opstuurt. Een creatieve mailing, inclusief gadget. Ook hier zijn er oplossingen op maat van elk budget.
Mocht je er aan twijfelen: ook met direct mailings kan je gericht targeten. Bpost biedt verschillende formules aan om nieuwe klanten te bereiken. Formules die verdergaan dan puur de postcode.
Benieuwd of dit de juiste aanpak is voor jouw bedrijf? En hoe je ook drukwerk meetbaar maakt? Je leest er alles over in onze blog Geeft de huis-aan-huisfolder nog thuis?
4. Ga voor e-mailmarketing
De vorige drie oplossingen focusten op nieuwe leads. Maar al die vorige beurzen, die hebben ondertussen toch ook al wat adresgegevens opgeleverd. Toch? Sommige leads draaiden op niets uit, anderen zijn klant geworden. Hopelijk heb je die klanten verzameld in een database of kan je die uit je CRM halen.
Bewerk die lijst. Denk na over wat je die klanten nú kan aanbieden.
Een jaar geleden een haard gaan plaatsen? Dan is het nu het moment om hen eraan te herinneren dat het tijd is voor een onderhoud.
Al die klanten waar je een duur speelhuisje voor in de tuin leverde? Die hebben nu misschien oren naar een loungeset.
Die koppels die vijf jaar geleden een ruime, maar basic gezinsauto kochten? Die hebben nu misschien het budget om iets luxueuzer te gaan.
E-mailmarketing is hier een mooie oplossing. Die je toelaat om je klanten uit te segmenteren en per segment een aanbod op maat te maken.
Ben jij eigenlijk wel écht tevreden?
Hopelijk heb je wat meer zicht gekregen op wat je mogelijkheden zijn.
Misschien speelde je al met het idee om iets anders te doen dan die ene beurs. Want naar mijn gevoel is het voor sommige bedrijven een verplicht nummertje. Een oude gewoonte. In een vorig professioneel leven heb ik enkele jaren lang verschillende bouwbeurzen afgeschuimd als redacteur: Batibouw, BIS, Wonen, Bouwinnovatie, Bouw & Reno…
Voor sommige bedrijven werkte dat prima. Andere standhouders zagen hun deelname als iets waar ze nu eenmaal niet onderuit konden. Omdat de concurrent er nu eenmaal stond. Als die niet meer komt, ik ook niet meer! Of was er onvrede over de kwaliteit van bezoekers. Ze delen hier maar vrijkaarten uit, er lopen er hier te weinig rond met concrete plannen. Of ontevredenheid over hun plaats in de hal. Aan de basis van dat alles: twijfels of hun investering eigenlijk wel voldoende rendeerde.
Nu ga je weten wat het beste werkt
Door corona is het nu even van moetes. Maar ergens denk ik dat het voor die twijfelende standhouders het moment gaat zijn dat ze hun marketingbudgetten definitief herschikken. Want nu ga je concreet zicht hebben op wat het beste werkt.
Vraag je marketingbureau daarom om transparantie. Vraag hen om je een duidelijk zicht te geven op hoeveel een of meerdere van de bovenstaande beursalternatieven je gaat kosten. En wat jou dat concreet heeft opgeleverd in leads.
Zo kan je die investering vergelijken met die van je beursdeelname. Een kostenplaatje dat sowieso vier nullen telt: deelname, stand, uren van je personeel… En wat jou dat allemaal opbrengt.
Om ten slotte op basis van die cijfers een optimale marketingmix te maken. Met misschien minder of net meer aandacht voor beurzen.
Advies nodig ? Wil je aan de slag gaan in deze beursloze weken en maanden? Wij staan voor je klaar.