Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

22 oktober 2015

De kracht van een sterk logo

Expert aan het woord

Christophe Vermijlen
Doordacht creativeling

Nog vragen?

Wij helpen je graag verder.

Je eigen zaak uit de grond gestampt? Hoera! Hoog tijd nu voor een sterke branding om je merk in de kijker te zetten. Maar waar moet je nu precies op letten bij het samenstellen van een sterk logo en hoe pak je dit het best aan? Wees gerust, ik vertel je er alles over.

Wie wil opvallen in de markt heeft een sterk logo nodig. Een sterk logo is namelijk zoveel meer dan slechts een simpel symbooltje. Het zorgt voor een visuele herkenbaarheid naar de buitenwereld toe en draagt bij aan de naamsbekendheid en identiteit. Een sterk logo heeft namelijk aan één enkele oogopslag genoeg om heel wat te vertellen: wie je bent, wat je doet, waar je voor staat en wie je wilt bereiken.

Bovendien moet een krachtig logo makkelijk te onthouden zijn. Ga dus voor een simpel, duidelijk logo dat meteen alles omvat. Of zoals Jani, dé Vlaamse stijlgoeroe, met een dramatische zwaai zou zeggen: ‘less is more’.

Hapklare tips voor een sterk logo

Waarom je best voor een sterk logo kiest zal nu wel duidelijk zijn. Maar hoe gaat dit nu concreet in zijn werking? Bij Expliciet houden we bij het ontwerpen steeds de volgende 6 punten in het achterhoofd. Respecteer ze en je zal gezegend zijn met een sterk logo. Halleluja!

1. Het verhaal

Je logo, hoe compact het ook is, kan een heel verhaal vertellen over je bedrijf en merk. Visualiseer jouw persoonlijke verhaal en tracht dit in een passend logo te gieten. Bijvoorbeeld: staat in jouw bedrijf nauwkeurigheid centraal, voorzie je logo dan van veel details.

2. Stijl van je bedrijf

Blijf trouw aan de stijl van je bedrijf. Een logo moet duidelijk maken wat klanten kunnen verwachten. Ben je eerder een traditioneel bedrijf, ga dan niet voor een gewaagd, modern logo en omgekeerd.

3. Ga voor contrast

Krachtige, memorabele logo’s worden niet gekenmerkt door een veelvoud aan kleuren. Denk hierbij maar aan de rood-witte stijl van Coca-cola of het zwart-witte logo van Nike. Het is een sterk contrast dat bijdraagt tot een professionele uitstraling.

4. What the font?!

Je logo valt of staat met het juiste font. Ga je eerder voor een sierlijk font of ben je meer geneigd naar een strak, modern lettertype? De keuze ligt volledig bij jou. Houd hierbij steeds de stijl, sector en positionering van je bedrijf in het achterhoofd.

5. De kracht van een vignet

Bij een vignet draait alles om herkenning. Het is een bepaalde vorm die samen met je naam een compleet logo vormt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het hartvormige embleem van Ola ijs. Ook al ben je op vakantie in Frankrijk en staat er ‘Miko’ te lezen op de diepvriezer, toch weet jij in één oogopslag dat het om de bekende ijsjes gaat.

6. Sterke baseline

Een baseline gaat hand in hand met je logo. Deze vat je hele bedrijfsidee samen in één kernzin, die bovendien bij iedereen blijft hangen. ‘Geeft je vleugels’, ‘Just do it’, ‘Schoenen met naam’, … Wedden dat jij meteen de merken kan opnoemen?

Lees verder.

Blijf nog wat langer.