Een sterke baseline die nazindert

De sterke baseline: een term waar wij mee goochelen alsof het niets is, maar waar sommigen stevig de wenkbrauwen bij fronsen. Wat als ik je zeg dat jij er, vaak zonder het te beseffen, tientallen vanbuiten kent?

Geloof je me niet? Tijd voor een serieuze test! Ik geef je een baseline, jij vertelt me het merk:

  • Just do it
  • Geeft je vleugels
  • Think different

Antwoordde jij, net als waarschijnlijk honderden anderen ook Nike, Red Bull en Apple? Hoera, de baseline werkt! Maar wat is het nu precies? Wel, de baseline is een kort en krachtig zinnetje dat je logo vergezelt en jaren meegaat. Het is vaak de eerste kennismaking die klanten hebben met je merk, die blijft hangen in hun hoofd en die weergeeft waar jouw bedrijf of merk voor staat op een zo objectief mogelijke manier. Het is een zin die de pure essentie van je bedrijf omvat waar je ook je verdere communicatie rond kan uitbouwen.

Sterke baseline

Een steengoede baseline blijft staan als een rots. Waar moet je nu precies rekening mee houden bij het kiezen van zo’n straffe zin? Ik geef je alvast enkele tips:

  • ga voor kort en krachtig
  • pak uit met een voordeel of een call-to-action
  • wees uniek en vermijd klassieke baselines waar ook concurrenten mee kunnen uitpakken
  • houd de boodschap zo eenvoudig en liefst ook zo kort mogelijk
  • vermeld waar je sterk in bent, jouw USP

Baseline of slogan?

Opgelet, een baseline is echter niet hetzelfde als een slogan of slagzin. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de slogan ‘Mannen weten waarom’ (Jupiler? Juist!). Waar dit soort slogans slechts aanwezig zijn tijdens de duur van een campagne -bij bijvoorbeeld nieuwe producten-, blijft een sterke baseline jarenlang plakken aan je bedrijf.

En jouw bedrijf?

Kan jouw (nieuwe) bedrijf wel een sterke baseline gebruiken? Kom langs voor een vrijblijvend gesprek en samen zorgen we ervoor dat jouw bedrijf in ieders geheugen staat gegrift!

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

Bekijk virtual office
View case
Show reel
Watch video