Gedreven marketeer
Jan Martens
0479 55 82 95

Markante marketeer
Maarten Princen
0485 10 33 59

info@expliciet.be

10 juli 2019

Welke social media inzetten als bedrijf?

Expert aan het woord

Marjan Swennen
Subliem leadsmachine

Dat je als bedrijf social media moet inzetten, daar ben je al van overtuigd. Maar wélk kanaal kies je? Onze performance marketeer Marjan licht de vier meest relevante kanalen toe en zet je op weg richting social succes.

1. Facebook: de trekpleister voor de grote massa

Maandelijks actieve gebruikers in België? 7,1 miljoen.

Doelpubliek? Mannen en vrouwen tussen 18 en 65 jaar oud. Zowat iedereen dus, maar de gemiddelde Facebookgebruiker is tegenwoordig een 35-plusser.

Voor welke bedrijven? Zowel B2B als B2C-bedrijven.

Voor welk doel?

  • Verkeer naar je website leiden
  • Interactie creëren met je doelpubliek
  • Merkbekendheid

Grootste misverstand? Dat Facebook over zijn top heen zou zijn. Facebook wordt minder gebruikt, maar de cijfers liegen er niet om. Het is nog steeds (en veruit!) het platform met het grootst aantal gebruikers. En dus blijft dit social medium de moeite om in te zetten als bedrijf

Nieuw op Facebook? Om opnieuw wat terrein te winnen, vergroot Facebook de focus op Facebook Groepen. De nadruk op connecties, verbonden zijn en snel communiceren met gelijkgestemden moet nieuw leven blazen in Facebook. Lees er hier alles over.

Social media inzetten als bedrijf: de kracht van Facebookgroepen.

Onze klant Sublimix heeft een bijzondere krachtige Facebookgroep. Werknemers van Sublimix treden in dialoog met hun fans door hun eigen gerechten te posten. En te reageren op die van anderen. 

2. Instagram: gehoord en gezien worden

Maandelijks actieve gebruikers in België? 3,5 miljoen.

Doelpubliek? 18 tot 34-jarigen. Nét iets meer vrouwen.

Voor welke bedrijven? Hippe en jonge bedrijven met een mooi, visueel of inspirationeel product. Favoriete thema’s: food, beauty, fashion, design en architectuur

Voor welk doel?

  • Branding van je product
  • Bewustzijn creëren
  • Opbouwen van een online portfolio

Grootste misverstand? Instagram draait vooral om mooie beelden. Maar ook als je niet het meest visueel aantrekkelijke product hebt, kan je dit social medium inzetten als bedrijf. Kom creatief naar buiten met medewerkers en klanten.

Nieuw op Instagram? De stories van Instagram blijven een ongelofelijke marketingtool voor je bedrijf. Je kan delen zoveel je wil, zonder opdringerig te zijn. Je volgers beslissen namelijk zelf of ze je verhaal bekijken of niet. De meest recente features: songteksten bij je muziek en een quiz voor nog meer interactie.

Social media inzetten als bedrijf: verspreid je vacatures van Instagram

18 tot 34-jarigen? Een kanaal met veel creatieve gebruikers? De ideale digitale vijver voor ons om te vissen naar nieuw talent. Wij zetten Instagram dan ook actief in om onze vacatures te verspreiden.

3. LinkedIn: sterk netwerk

Maandelijks actieve gebruikers in België? 3,6 miljoen.

Doelpubliek? 18 tot 65-jarigen. Doorgaans met een hoger diploma.

Voor welke bedrijven? B2B-bedrijven.

Voor welk doel?

  • Personeel aantrekken
  • Klanten werven
  • Merkbekendheid

Grootste misverstand? LinkedIn is er niet alleen om nieuw talent te vinden. Er wordt ook vaak gezocht op bedrijven. Zorg er dus voor dat je bedrijfsprofiel up to date is en leeft.

Nieuw op LinkedIn? Binnenkort kan je als werkgever adverteren met als doel: talent zoeken. Je zet met andere woorden geld in op een vacature om zo nog meer interessante kandidaten met het juiste profiel aan te trekken.

Linked In vacature advertising

Een fictief voorbeeld van de nieuwe mogelijkheid om te adverteren op een vacature.

4. Pinterest: het mekka der inspiratie

Maandelijks actieve gebruikers in België? Meer dan een miljoen vrouwelijke gebruikers. Bij mannen ligt dat tussen de 300.000 en 400.000 gebruikers

Doelpubliek? Vrouwen tussen 20 en 39 jaar.

Voor welke bedrijven? Bedrijven die actief zijn in (binnenhuis-)architectuur, fashion, beauty…

Voor welk doel?

  • Inspireren
  • Verkeer genereren naar website
  • Merkbekendheid

Grootste misverstand? Weinig interactie met je publiek. Dus geen eerste keuze? Toch is het een social medium dat misschien interessant is om in te zetten als bedrijf. Iemand die snuistert op Pinterest, weet namelijk heel goed wat hij of zij wil. Je treft ze recht in de overwegingsfase om iets te kopen. De koopbereid op Pinterest is hoger dan op andere kanalen. Interessant, toch?

Nieuw op Pinterest? Advertenties! De manier bij uitstek om awareness te creëren voor je product of merk. Kom meer te weten over Pinterest binnen je marketingstrategie.

Pinterest advertising

Pinterest is hét social kanaal om je te laten inspireren. Om ideeën op te doen voor je nieuwe veranda, bijvoorbeeld. En daar spelen wij op in met gerichte advertenties voor Miniflat.

Social media inzetten als bedrijf: klaar voor de volgende stap?

Weet je nu wel welke social media je wil inzetten voor je bedrijf, maar ontbreekt het je aan tijd of expertise? Of kan je huidige aanpak wel wat peper en zout gebruiken? Wij zijn sùpersocia(a)l! Kom eens langs!

 

Lees verder.

Blijf nog wat langer.